۰۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۱:۱۰

چه‌تعدادايراني‌خارج‌ازايران‌زندگي‌مي‌كنند

اداره امور اتباع خارجي كشورهاي حوزه بريتانيا هم با ارائه آماري از ايرانيان مقيم اين كشور جمعيت اين گروه از اتباع خارجي را حدود 90 هزار نفر اعلام كرده است. پيش از اين نيز آمار ايرانيان حاضر در كشور تركيه جمعيتي بالغ بر 30 هزار نفر عنوان شده بود.
کد خبر : ۶۵۱۲۶

به گزارش صراط به نقل از بولتن‌نيوز، اخيرا مراجع رسمي در كشورهايي همچون ايالات متحده آمريكا، كشورهاي حوزه بريتانيا و كانادا آماري از تعداد ايرانيان شهروند در كشورهايشان را ارئه كرده اند كه جاي بسي تامل دارد و لازم است نهادهاي مربوط در داخل كشور از جمله شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور آمارهايي رسمي از تعداد ايرانيان خارج از كشور را منتشر كنند.

بر اساس آمار منتشر شده از سوي مركز آمار ايرانيان حاضر در ايالات متحده تعداد ايرانيان مقيم آمريكا كه از پدر و مادري ايراني متولد شده اند در سراسر خاك آمريكا 215.640 نفر اعلام شده است.در ادامه همين آمار تعداد ايرانياني كه پدر يا مادر آنها ايراني است و مقيم آمريكا هستند با درنظر گرفتن عدد 215.640 نفر و جمع با آن عدد 289.465 نفر عنوان شده است.

كشور كانادا هم كه به نوعي كشور مقصد دوم ايرانيان در قاره آمريكاست شمارشي كاملا شبيه و نزديك به ايالات متحده را منتشر كرده است و از جمعيت 243.210 نفري ايرانيان مقيم كانادا خبر مي دهد.

اداره امور اتباع خارجي كشورهاي حوزه بريتانيا هم با ارائه آماري از ايرانيان مقيم اين كشور جمعيت اين گروه از اتباع خارجي را حدود 90 هزار نفر اعلام كرده است. پيش از اين نيز آمار ايرانيان حاضر در كشور تركيه جمعيتي بالغ بر 30 هزار نفر عنوان شده بود.

با اين اوصاف در صورتي كه معيار را آمارهاي منتشر شده از سوي ادارات دولتي كشورهاي مورد اشاره بخواهيم در نظر بگيريم و تعميم اين آمار به كشورهاي ديگر و ايرانيان حاضر در آن ، تعداد كل ايرانياني كه در كشورهايي غير از ايران زندگي مي كنند با ارفاق به عدد يك ميليون هم نمي رسد اگر تعداد مهاجران ايراني غير قانوني در كشورهاي ديگر را هم 30 درصد جمعيت تقريبا يك ميليوني منتشر شده بگيريم باز هم تعداد ايرانيان خارج از كشور با ارفاق عدد يك ميليون نفر را نشان مي دهد. نكته قابل تامل اينجاست كه چندي پيش علي اصغر شعردوست دبير شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور در مصاحبه اي تعداد شهروندان ايراني كه در كشورهاي ديگر زندگي مي كنند را بين 3 تا 6 ميليون نفر تخمين زد و در توضيح نبود آماري مشخص و دقيق گفت : به دلايل مختلف اين آمار ثابت، رسمي و مشخص نيست ولي گفته مي‌شود اين تعداد بين سه تا شش ميليون نفر هستند.

لازم است شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور كه در اداخر سال 1383 شكل گرفت و با آغاز به كار دولت نهم و با نظر رئيس جمهور سطح و ساختار دبير خانه آن ارتقا يافت و به نهاد رياسست جمهوري منتقل شد آمار دقيقي را از ايرانيان خارج از كشور منتشر كند.البته خبرنگار باشگاه خبرنگاران به سايت شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور هم مراجعه كرد تا شايد آمار دقيق ايرانيان خارج از كشور را در اين سايت مشاهده كند اما متاسفانه با صفحه خالي اطلاعات مربوط به جمعيت ايرانيان خارج از كشور مواجه شد.

در حال حاضر آن چه ضروري به نظر مي رسد انجام يك كار آماري از تعداد ايرانيان خارج از كشور است و بعد از آن بايد به سامان دهي شوراي عالي ايرلنيان خارج از كشور و ايجاد تشكيلات و در نظر گرفتن بودجه و ... براي اين شورا پرداخت.