۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۲
سه سوال سه پاسخ/ علی اصغر شفیعیان در گفتگو با صراط:

توان مدیریتی قالی باف در همین حد است و نمی‌تواند مانع تصویب قوانین بد شود/ نمایندگان مجلس دغدغه معیشت مردم را نداشتند/حتی یک فراکسیون اقلیت می‌تواند امید بخش باشد

توان مدیریتی قالی باف در همین حد است و نمی‌تواند مانع تصویب قوانین بد شود/ نمایندگان مجلس دغدغه معیشت مردم را نداشتند/حتی یک فراکسیون اقلیت می‌تواند امید بخش باشد
علی‌اصغر شفیعیان مدیرمسئول انصاف نیوز، در گفتگو با پایگاه خبری صراط معیشت مردم را بزرگترین غفلت مجلس فعلی عنوان کرد. وی بیان داشت که قالی باف اساسا آدم مجلس نبود و بهتر بود نزدیک مجلس نمی‌شد. قالی باف یک شخصیت نظامی است و با ارتباطاتش در حوزه نظامی توانست وارد شهرداری شود و موفق باشد و بهتر بود در همان حوزه باقی می‌ماند. قالی باف با کارکرد مجلس بیگانه بود و از طرفی اکثریت مجلس با او همراهی نداشتند.
کد خبر : ۶۴۹۷۲۱

متن گفتگوی صراط نیوز با علی‌اصغر شفیعیان را در ادامه می خوانید:

۱. مهمترین موضوعی که مجلس کنونی از آن غفلت کرد چه بود؟

مهمترین غفلت مجلس فعلی، معیشت مردم بود هر چند غفلت زمانی اتفاق می افتد که هدف باشد اما نمایندگان مجلس اساسا دغدغه معیشت مردم را هم نداشتند و از اکثریت مردم فاصله داشتند زیرا مردم در انتخابات قبلی مجلس اعتماد نکردند و مشارکت بسیار کم بود و رای متنخبین جزو پایین ترین رای ها در ادوار مجلس بود.

نمایندگان مجلس از همان روزهای نخست اقداماتی ضد بهبود شرایط اقتصادی بود انجام داده و حتی اوضاع را وخیم تر هم کردند، بعنوان مثال احیای برجام یکی از فرصت های مجلس دوازدهم بود که آنرا سوزاند. تصمیمات غیر اقتصادی زیادی هم داشتند مانند حجاب و طرح صیانت که تقابل مستقیم با انتظارات مردم بود.

۲. چرا مجلس یکدست اصولگرا با ریاست قالی باف، دائم درگیر حاشیه از دخالت در عزل و نصب ها تا دریافت شاسی بلند و یا عدم تصویب طرح شفافیت بود؟

قالی باف رئیس مجلس بود اما اکثریت مجلس نبود، بنده و بخشی از تحلیلگران معتقد هستیم که قالی باف اساسا آدم مجلس نبود و بهتر بود نزدیک مجلس نمی شد. قالی باف یک شخصیت نظامی است و با ارتباطاتش در حوزه نظامی توانست وارد شهرداری شود و موفق باشد و بهتر بود در همان حوزه باقی می ماند. قالی باف با کارکرد مجلس بیگانه بود و از طرفی اکثریت مجلس با او همراهی نداشتند.

عدم احیای برجام، طرح حجاب و یا صیانت را از جنس خواسته های قالی باف نمی بینم اما توان مدیریتی وی در همین حد است و نمی تواند مانع تصویب قوانین بد شود. ضعف مدیریتی ایشان مشهود است و نمی تواند مانند آقای لاریجانی که در مورد برجام آن تصمیم خوب را گرفت، برخورد کند.

قالی باف چندین بار خواست در مواضع مختلفی بنشیند، در انتخابات 84 ایشان میخواست نماینده یک بخش دیگری از جامعه باشد و بعد از سال 92 جایگاه خود را تغییر داد و میخواست نماینده بخش دیگر جامعه که حزب اللهی ها هستند، باشد و هنوز نتوانسته در هیچکدام از این دو شخصیت تثبیت شود اما معتقدم در مجلس همراه تندرو ها نشد.

۳. آیا با این اوضاع کشور در حوزه اقتصادی و اجرایی، مجلس آتی می تواند تاثیرگذار و موفق باشد؟

مجلس با تمام کاهش اختیاراتی که در طول چند دهه اخیر داشته است اما قطعا می تواند همچنان موثر باشد، اگر اکثریت در تقابل با خواسته های مردم عمل کنند حتی یک فراکسیون اقلیت اقدامات درستی داشته باشند می توانند امیدبخش باشند.

متاسفانه خالص سازی اتفاق می افتد و کار عقلانی نیست و حداقل مردم باید بتوانند نمایندگان خود را در یک طیف گسترده در نهاد های انتخاباتی مانند مجلس، خبرگان، ریاست جمهوری و شورای شهر و ... انتخاب کنند و اعتماد دولت و ملت و افزایش سرمایه نظام را شاهد باشیم اما در حال حاضر با توجه به نظرسنجی ها مردم دلزده هستند و قصد مشارکت در انتخابات را ندارند.