۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵

ابهام بر سر کمک‌های خارجی به دانشگاه‌های آمریکا

ابهام بر سر کمک‌های خارجی به دانشگاه‌های آمریکا
در جریان سؤال کمیته آموزش مجلس نمایندگان آمریکا از روسای دانشگاه‌ پنسیلوانیا، موسسه فناوری ماساچوست و دانشگاه هاروارد، الیز استفانیک، نماینده مجلس از کلودین جی، رئیس دانشگاه هاروارد پرسید که آیا اطلاع دارد که مرکز مطالعات خاورمیانه این دانشگاه طی سه سال گذشته ۱.۵ میلیارد دلار از سوی نهادها و دولت‌های خارجی دریافت کرده است؟ جی که به چند سوال قبلی در مورد منبع بودجه این مرکز اینطور پاسخ داده بود: «ما از فارغ‌التحصیلان از سراسر جهان بودجه دریافت می کنیم».
کد خبر : ۶۴۳۰۰۲

به گزارش صراط به نقل از ایسنا، در جریان سؤال کمیته آموزش مجلس نمایندگان آمریکا از روسای دانشگاه‌ پنسیلوانیا، موسسه فناوری ماساچوست و دانشگاه هاروارد، الیز استفانیک، نماینده مجلس از کلودین جی، رئیس دانشگاه هاروارد پرسید که آیا اطلاع دارد که مرکز مطالعات خاورمیانه این دانشگاه طی سه سال گذشته ۱.۵ میلیارد دلار از سوی نهادها و دولت های خارجی دریافت کرده است؟ جی که به چند سوال قبلی در مورد منبع بودجه این مرکز اینطور پاسخ داده بود: « ما از فارغ التحصیلان از سراسر جهان بودجه دریافت می کنیم»، در مورد سوال نماینده جمهوری خواه ایالت نیویورک، اینطور پاسخ داد: نمی دانم این عدد درست است یا نه، اما این عددی است که شما آن را بیان کرده‌اید.

به گزارش سایت « اخبار جهانی دانشگاه»، عددی که در مورد مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه هاروارد بیان شده تنها بخشی کوچکی از یک واقعیت در مورد دانشگاه‌های آمریکا است. طبق گزارش وزارت آموزش آمریکا که در ماه آوریل منتشر شد، دانشگاه‌ها و دانشکده‌های ایالات متحده تا آن تاریخ رقمی حدود ۴۷ میلیارد دلار کمک‌های مالی داشته‌اند که حدود ۱۹ میلیارد دلار آن هیچ گزارش ثبت و یا دریافتی ندارند.

*تداوم یک روال اشتباه

البته باید به این مساله اشاره کرد که افزایش حجم و میزان وجوه گزارش‌نشده توسط دانشگاه‌ها چندان محققان و کارشناسان را شگفت‌زده نکرد؛ زیرا این ادامه روندی بود که به قبل از سال ۲۰۱۹ باز می‌گردد. در آن سال، وزارت آموزش آمریکا در واکنش به این مساله، یک پورتال آنلاین ایجاد کرد که در آن دانشگاه‌ها ملزم بودند نام نهادهای اهداکننده کمک‌های مالی، هدف آنها و تاریخ دقیق ارسال را بیان کنند.

تخمین زده می‌شود که در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹، نزدیک به ۷ میلیارد دلار از ۱۸ میلیارد دلار اهدا شده به دانشگاه‌ها گزارش و ثبت نشده است. همچنین گزارش شد که در بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹، سه کشور قطر، عربستان سعودی و امارات حداقل ۴.۴ میلیارد دلار به چند دانشگاه آمریکا کمک کردند.  پنج دانشگاه بزرگی که از این کمک‌ها بهره‌مند شدند،  عبارتند از: دانشگاه کارنگی ملون (۱.۴ میلیارد دلار)، دانشگاه کرنل (۱.۲ میلیارد دلار)، هاروارد (۸۹۴ میلیون دلار)، MIT (۸۵۹ میلیون دلار)، و دانشکده فناوری تگزاس ( حدود نیم میلیارد دلار). در همین راستا، گزارش‌های منتشر شده در این زمینه نشان می‌دهد که این کمک‌ها طی سه سال گذشته رشدی ۵۵ درصدی داشته است.

*اختلال در گزارش‌دهی

آنچه که بیشتر از این اعداد و ارقام اهمیت دارد، عملکرد ثبت گزارش‌ها در آن پرتال آنلاین است که بسیاری از کارشناسان حالا نام آن را « پرتال ضد شفافیت » گذاشته‌اند. بنا به گزارش‌های موجود، وزارت آموزش آمریکا از سپتامبر ۲۰۲۰، اسامی اهداکنندگان کمک‌های مالی و هدف از این کمک‌ها را منتشر نکرده است.

نکته عجیب دیگر این است که اگر کارشناسان هم اکنون به این سایت مراجعه کنند نمی‌توانند در مورد کمک‌های مالی در گذشته اطلاعاتی به دست آورند چرا که جمع‌آوری و گزارش تاریخ پرداخت‌ها متوقف شده و حتی به نظر می‌رسد برخی آن را از بین برده‌اند. این در حالی است که از سپتامبر ۲۰۲۰ این رقم به مجموع ۲۹ میلیارد دلار رسیده است. تنها اطلاعات موجود تاریخ شروع و پایان قراردادها است و در واقع هیچ اطلاعاتی در مورد اسامی اهداکنندگان وجود ندارد.

مورد عجیب دیگر این است که در حال حاضر اطلاعات ۱۹ دانشکده‌ای که در آوریل ۲۰۲۳ گزارش داده بودند، از بین رفته است. مبلغ اهدایی به آنها رقمی حدود ۷۴ میلیون دلار بود اما حالا اصلا در آن پرتال نمایش داده نمی‌شود. به همین دلیل کارشناسان می‌گویند که نمی توان به صورت دقیق تاثیر این کمک‌ها را مشخص کرد و از طرفی نیز سازمان‌های مستقل نمی‌توانند تحقیقات خود در این زمینه را تکمیل کنند.

خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم