۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷

چرا اسراییل اجازه تردد آزاد خبرنگاران را نمی‌دهد؟

چرا اسراییل اجازه تردد آزاد خبرنگاران را نمی‌دهد؟
سازمان گزارشگران بدون مرز امروز (پنجشنبه) از مقام‌های مصری و رژیم صهیونیستی خواست تا به خبرنگاران اجازه دهند آزادانه در گذرگاه مرزی جنوبی نوار غزه رفت و آمد کنند.
کد خبر : ۶۴۲۲۵۷

به گزارش صراط به نقل از ایرنا، گذرگاه رفح پس از اعلان جنگ اسرائیل به حماس در غزه از تاریخ ۷ اکتبر (۱۵ مهرماه) بسته شده است.

بر اساس این گزارش، اگرچه این گذرگاه در هفته های اخیر به طور متناوب بازگشایی شده است، اما فقط افرادی که نامشان در فهرست های تایید شده بود اجازه خروج داشتند.

بیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز خواستار باز شدن گذرگاه رفح شد تا روزنامه نگاران در نهایت بتوانند از هر دو طرف مرز در رفت و آمد باشند.

در این بیانیه همچنین آمده است: روزنامه نگاران فلسطینی که مانند سایر غیرنظامیان غزه مجبور به ترک خانه های خود در شمال نوار غزه شده اند، اکنون از سوی رژیم صهیونیستی به آنها گفته شده است که در نوار مرزی مصر تجمع کنند و همچنین اجازه خروج به آنها داده نمی شود. همچنین از ورود خبرنگاران بین المللی به این منطقه جلوگیری به عمل می آید.

به رغم گذشت دو ماه از آغاز جنگ، بنابر اعلام این سازمان، حتی یک خبرنگار اجازه ورود به نوار غزه از طریق رفح را پیدا نکرده است، که این مساله به وضوح توانایی رسانه ها برای پوشش خبری را تحت تاثیر قرار داده است.

کمیته حفاظت از روزنامه نگاران پیش تر نیز با اشاره به تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه و تلفات شدید خبرنگاران نوشت که بازه زمانی آغاز این درگیری تاکنون مرگبارترین دوره برای خبرنگاران در ۳۱ سال اخیر بوده است.

کمیته مذکور در تارنمای خود نوشت که از ۱۵ مهر که حماس حمله بی سابقه خود را علیه رژیم صهیونیستی آغاز و این رژیم به حماس اعلان جنگ کرد و حملاتش را به نوار محاصره شده غزه از سر گرفت، خبرنگاران با تلفات شدیدی روبرو شده اند.

بر اساس گزارش این کمیته، خبرنگاران در غزه برای پوشش درگیری ‌ها در طول حمله زمینی اسرائیل و از جمله حملات هوایی ویرانگر آن با خطرات زیادی از جمله اختلال در ارتباطات، کمبود منابع و قطعی گسترده برق مواجه هستند.

شریف منصور هماهنگ‌کننده برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا کمیته حفاظت از روزنامه نگاران در اوایل درگیری ها گفته بود: این کمیته تاکید می‌کند که روزنامه‌نگاران غیرنظامیانی هستند و در مواقع بحران، فعالیت مهمی انجام می‌دهند و نباید هدف طرف‌های متخاصم قرار گیرند.

وی افزود: روزنامه نگاران برای پوشش این درگیری مهم فداکاری های بزرگی در سراسر منطقه انجام می دهند. برای جلوگیری از این تلفات مرگبار و سنگین، باید تدابیری از سوی همه طرف ها اتخاذ شود.

کریستوف دلور، دبیرکل گزارشگران بدون مرز پیشتر نیز در بیانیه ای اعلام کرده بود: ما به صورت رسمی از مقام های اسرائیل می‌خواهیم که به اقدامات نظامی که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند و منجر به کشته شدن غیرنظامیان از جمله روزنامه‌نگاران می‌شود، پایان دهند.

وی افزود: این گروه همچنین از طرف‌های درگیر می‌خواهد تعهدات خود را برای محافظت از روزنامه‌نگاران در جریان درگیری‌ها اجرا کنند و از نهادهای بین‌المللی می‌خواهد اطمینان حاصل کنند که این اقدامات حفاظتی رعایت می‌شود.

برچسب ها: خبرنگار اسراییل