۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
باندبازی زیر چتر کلید واژه وحدت؛

خالص سازی به روش قالی باف/ نقشه‌های «گزینه چهارمِ» اصولگرایان برای حذف رقبا

خالص سازی به روش قالی باف/ نقشه‌های «گزینه چهارمِ» اصولگرایان برای حذف رقبا
میتینگ انتخاباتی «مبنا» که پنجشنبه گذشته در حرم امام خمینی(ره) برگزار شد، برخلاف ادعای برگزارکنندگانش، نه تنها نشانی از «وحدت اصولگرایان» نداشت، بلکه تلاشی برای حذف رقبای اصولگرای محمدباقر قالی‌باف بود.
کد خبر : ۶۳۸۵۴۹

به گزارش صراط؛ میتینگ انتخاباتی «مبنا» که پنجشنبه گذشته در حرم امام خمینی(ره) برگزار شد، برخلاف ادعای برگزارکنندگانش، نه تنها نشانی از «وحدت اصولگرایان» نداشت، بلکه تلاشی برای حذف رقبای اصولگرای محمدباقر قالی‌باف بود.

قالی باف که کاندیدای ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری بوده، در سال 1396 در میتینگ انتخاباتی «جمنا»، تشکلی که به نوعی پدربزرگ «مبنا» به شمار می رود، در یک اتفاق غافلگیرکننده، در رای گیری نهایی آن مجمع، نفر چهارم شد.

در آن میتینگ که روز 18 فروردین سال 1396 برگزار شد، سید ابراهیم رئیسی همان گونه که انتظار می رفت، بیشترین رای را به خود اختصاص داد و در حالی که قالی باف و هوادارانش انتظار داشتند، دست کم رای دوم به او اختصای یابد، این اتفاق نیز رخ نداد و قالی باف جایگاهی بهتر از چهارمی پیدا نکرد.

این اتفاق در حالی رخ داد که برخی حامیان قالی باف حتی انتظار دوم شدن او را هم نداشتند و طوری وانمود می کردند که گویا حضور قالی باف در «جمنا» صرفا با این هدف صورت می گیرد که بقیه اصولگرایان از او حمایت کنند، چرا که از نظر آنها مشخص بود که قالی باف باید کاندیدای نهایی باشد.

اکنون که «جمنا» به «شانا» و سپس «مبنا» تبدیل شده، تشکل فعلی هم بیش از گذشته به قالی باف متمایل شده، به طوری که اصولگرایانی که به رییس فعلی مجلس تمایلی ندارند، از این جمع حذف شده اند. بر اساس گزارش ها، بیشتر مدعوین نزدیک به ابراهیم رئیسی و نیز سعید جلیلی و جبهه پایداری از غایبان میتینگ مذکور بودند.
طیف شورای وحدت متشکل از جامعه روحانیت و اصولگرایان سنتی هم که از سالها قبل مسیرشان را از تشکیلات انتخاباتی قالی باف جدا کرده بودند.

با این حال، برگزارکنندگان میتینگ، تمایل دارند تا آن را به عنوان عاملی برای وحدت اصولگرایان قلمداد کنند؛ آرزویی که سال هاست در بین بسیاری از اصولگرایان طرفداری پیدا نکرده. دلیل این شکست ها هم مشخص است؛ حامیان قالی باف اعتقادی به وحدت اصولگرایان بر اساس خرد جمعی ندارند؛ آنها وحدت اصولگرایان را صرفا در صورتی می پذیرند که همه اصولگرایان محوریت قالی باف را بپذیرند و بس. در واقع وحدت از نظر آنها یعنی پذیرفتن محوریت قالی باف در میان اصولگرایان.

خبر فوری

همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند