۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵

مجلس وزارت راه و شهرسازی را مکلف به ایجاد و تکمیل سامانه مسکن و شهرسازی کرد

مجلس وزارت راه و شهرسازی را مکلف به ایجاد و تکمیل سامانه مسکن و شهرسازی کرد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزارت راه و شهرسازی را مکلف کردند تا پایان سال اول برنامه، نسبت به تکمیل رقومی(دیجیتال)سازی اطلاعات تمامی طرح های جامع و تفصیلی کلانشهرها در سامانه طرح های جامع و تفصیلی و همچنین الکترونیکی- نمودن فرایند اخذ مجوزهای مربوط به شورای عالی معماری و شهرسازی ایران اقدام نماید.
کد خبر : ۶۳۶۹۵۴

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از فارس، نمایندگان در جلسه علنی امروز(شنبه،22مهر) مجلس شورای اسلامی، ماده 52 لایحه برنامه هفتم توسعه را به تصویب رساندند و بر این اساس نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزارت راه و شهرسازی را مکلف کردند تا پایان سال اول برنامه، نسبت به تکمیل رقومی(دیجیتال)سازی اطلاعات تمامی طرح های جامع و تفصیلی کلانشهرها در سامانه طرح های جامع و تفصیلی و همچنین الکترونیکی- نمودن فرایند اخذ مجوزهای مربوط به شورای عالی معماری و شهرسازی ایران اقدام نماید.

 ماده 53 لایحه مذکور؛ به منظور تسهیل ساخت مسکن توسط مردم، اقدامات زیر انجام می گیرد:

بند (الف)- وزارت راه و شهرسازی موظف است تا پایان سال اول برنامه، نسبت به تکمیل رقومی(دیجیتال)سازی اطلاعات تمامی طرح های جامع و تفصیلی کلانشهرها در سامانه طرح های جامع و تفصیلی و همچنین الکترونیکی- نمودن فرایند اخذ مجوزهای مربوط به شورای عالی معماری و شهرسازی ایران و کمیسیون های استانی ماده (5) قانون تأسیس شورایعالی شهرسازی و معماری ایران اقدام نماید. در مورد سایر شهرها نیز تا پایان سال سوم برنامه باید اقدام شود. از زمان راه اندازی این سامانه، کلیه مصوبات شورا و کمیسیون های فوق الذکر به صورت برخط (آنلاین) و آنی در سامانه مزبور بارگذاری و اعلام عمومی می شود و صرفاً پس از بارگذاری در سامانه مذکور قابل اجراست.

نحوه اجرای طرح های جامع و تفصیلی از طریق این سامانه به صورت دوره ای رصد و پایش می شود و گزارش عملکرد آن با اولویت کلانشهرها به صورت عمومی منتشر می گردد.

 بند (ب) ؛ وزارت راه و شهرسازی موظف است تا پایان سال دوم برنامه، بازار رقابتی تنظیم شده برای ارائه خدمات واسط امین (ضامن) بین خریداران و مالکان شامل زیرساخت ثبت رسمی قرارداد پیش فروش، ارائه ضمانت نامه تضمین به موقع و با کیفیت ساختمان، مدیریت خطرپذیری (ریسک) تأمین مصالح، اعتبارسنجی خریداران و سازندگان، شناسنامه فنی ساختمان و اعطای تسهیلات ساخت به خریدار ایجاد نماید.