۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۹

میز مذاکره در بلاروس/ ناتو: سلاح می‌فرستیم/ مسکو: سلاح دهندگان را می‌زنیم

میز مذاکره در بلاروس/ ناتو: سلاح می‌فرستیم/ مسکو: سلاح دهندگان را می‌زنیم
در حالی که راشا تودی از آغاز مذاکرات هیئت‌های روسیه و اوکراین خبر داده است، اسپوتنیک دیگر خبرگزاری روس به نقل از وزارت خارجه روسیه نوشت مذاکرات هنوز آغاز نشده است.
کد خبر : ۵۸۴۲۵۲

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از مهر، عملیات نظامی روسیه در اوکراین در حالی برای چهارمین روز متوالی ادامه دارد که آخرین گزارش‌ها حاکی از پیشروی گسترده نیروهای روس است. در این میان، سران کشورهای غربی نیز مسکو را به اعمال شدیدترین انواع تحریم‌ها تهدید کرده‌اند. هم اکنون درگیری با سلاح‌های سنگین و متوسط از سمت شمال و غرب کی‌یف در جریان است.

برخی منابع خبری از شلیک موشک‌های بالستیک توسط روسیه در مناطقی از اوکراین خبر می‌دهند. همچنین تصاویر منتشره نشان دهنده این است که روس‌ها یک مخزن بزرگ نفت را در کی‌یف هدف قرار دادند. هم اکنون درگیری و جنگ خیابانی در منطقه سولومنسکی در کی‌یف در جریان است.

افزون بر این، فرودگاه واسیلکوف زیر آماج حملات راکتی و موشکی روسیه قرار گرفته است. از سوی دیگر، قرار است امروز یکشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد علیرغم تعطیلی آخر هفته، نشست فوق‌العاده‌ای را به منظور بررسی جنگ اوکراین برگزار کند. این در حالی است که ستاد فرماندهی ارتش فرانسه اعلام کرده است که به دنبال جنگ اوکراین، ۹۵۰۰ نظامی این کشور به حال آماده‌باش درخواهند آمد.

زلنسکی : به مذاکره امید ندارم  

زلنسکی در سخنانی اعلام کرد به نتایج مذاکرات با روسیه در بلاروس امید زیادی ندارد؛ ولی آن را یک فرصت کوچک می داند.

دیمیتری کولبا وزیر امور خارجه اوکراین نیز در این باره گفت: نمی‌ توانم بگویم که گفتگوها با روسیه منجر به صلح خواهد شد؛ اما می گویم که کی‌یف تسلیم نخواهد شد.

 ناتو ضدهوایی به اوکراین می فرستد/ مسکو: ارسال کنندگان سلاح‌ را می‌زنیم

درحالیکه دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی از ارسال تسلیحات ضدهوایی و ضدتانک به کی‌یف خبر داد؛ روسیه اعلام کرد که ارسال کنندگان سلاح‌های غربی به اوکراین را هدف قرار می دهد.

اخبار متناقض از آغاز مذاکرات روسیه و اوکراین

در حالی که خبرگزاری روسی راشا تودی از آغاز مذاکرات هیئت های روسیه و اوکراین خبر داده است، اسپوتنیک دیگر خبرگزاری این کشور به نقل از وزارت خارجه روسیه نوشت مذاکرات هنوز آغاز نشده است.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد شرکت کنندگان در مذاکرات روسیه و اوکراین به تازگی وارد محل برگزاری خود در بلاروس  شده اند.

پیشتر اعلام شده بود اوکراین موافقت کرد که در منطقه مرزی گومل در بلاروس گفتگو کند و هیئت روسی به این مکان می رود.

اتهام استفاده کی یف از سلاح ممنوعه/ اوکراین به مقر خبرنگاران حمله کرد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: ارتش اوکراین از مهمات ی از قبیل فسفر ممنوعه توسط سازمان ملل در حومه کی‌یف در نزدیکی فرودگاه گوستومل استفاده کرده است.

همچنین سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: ارتش اوکراین از جمعیت شرق این کشور برای دفاع از این مناطق استفاده می کند. 

ریانوستی نیز گزارش داد: گروهی از روزنامه‌نگاران روسی هنگام فیلم‌برداری از قلمرو آزاد شده از نیروهای مسلح اوکراین در جنوب جمهوری دونتسک در روستای پیشچویک (حدود ۲۰ کیلومتری ماریوپول) از سوی اوکراین مورد شلیک موشک پرتاب چندگانه «گراد»  قرار گرفتند. 

حمله در ساعت ۱۴:۳۲ امروز به وقت محلی رخ داد، حداقل ۱۰ موشک شلیک شد. خوشبختانه خبرنگاران موفق شدند منطقه را ترک کرده و از منطقه درگیری خارج شوند.