۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵

محله فهادان یزد

شهر یزد جزو گزینه‌های مناسب گردشگری محسوب می‌شود. خصوصا برای کسانی که علاقه زیادی به بازدید از اماکن تاریخی و کنکاش در دوره‌های مختلف تاریخ دارند.
کد خبر : ۵۸۳۸۵۲

محله فهادان یزد

به گزارش پایگاه خبری صراط، شهر بزرگ یزد محله‌های قدیمی و تاریخی بسیاری دارد که در دل هرکدام از آنها داستانهایی نهفته است. هریک از این محله‌ها دارای اماکن تاریخی متعددی نیز هستند تا اصالتشان بیشتر نمایان شود. می‌توانید برای شنیدن روایتهای عجیب و جذاب تاریخی که از دل خشت خشت این شهر بیرون می‌آید، به یزد بیایید.

همچنین لازم به ذکر است یکی از بهترین هتل‌هایی که علاوه بر کیفیت بالا و محیطی دوست داشتنی در مجاورت بسیاری از محلات و اماکن تاریخی شهر یزد واقع شده است، هتل داد یزد است. بنابر این اگر به دنبال اقامتی مناسب در این شهر پرجاذبه می‌گردید، با رزرو هتل داد یزد به هدف خود دست خواهید یافت.

محله فهادان کجای شهر یزد واقع شده است؟

این محله که در بافت سنتی شهر قرار گرفته است، در بخش شمال غربی میدان امیر چخماق واقع شده است. درواقع جایی میان خیابان‌های فهادان، سید گل سرخ و خیابان امام قرار دارد.

اگر بخواهیم تحلیل دقیق‌تری داشته باشیم، محله فهادان از شمال به محله زنگیان و از جنوب به محله بازار نو منتهی می‌شود. این محله همچنین از جنوب غرب به محله شاه ابوالقاسم می‌رسد. از قسمت غرب این محل، می‌توانید به کوشکنو و از سمت شرق آن به خیابان امام خمینی و محله مالمیر برسید.

محله فهادان یزد چجور محله‌ای بوده است؟

همانطورکه پیش‌تر گفته شد بعید است با وجود سفر به یزد به منظور گشت و گذار و دیدن آثار تاریخی آن، نام محله فهادان به گوشتان نخورده باشد.

این محل، با قدمتی که به دوره سلجوقیان برمی‌گردد جزو مهم‌ترین و اصیل‌ترین محلات شهر یزد به حساب می‌آید. همچنین وجود خانه‌های تاریخی بسیار مجلل در محله فهادان، با نشان دادن اعیان نشین بودن این محل مهر تاییدی بر اصالت آن می‌زند. ممکن است شنیده باشید که افراد قدیمی‌تر محل، فهادان را با نام جنگل یا یوزداران نیز می‌شناسند.

محله فهادان یزد

دلیل این نام‌ها به دوران بسیار قدیم محله برمی‌گردد. در آن زمان فردی به نام قطب الدین حاکم شهر یزد بود و علاقه بسیار زیادی به یوز‌ها و نگهداری آن‌ها نشان می‌داد. از این رو با ایجاد باغ‌های باوسعت و متعددی در این محله  ایجاد کرده بود. دور محله فهادان را نیز حصارکشی کرده بود تا از باقی محله‌ها جدا شود. از این رو انسان‌ها و حتی یوز‌ها فقط می‌توانستند از دو دروازه موجود در شهر ورود و خروج کنند.

در حقیقت محله فهادان دو دروازه داشت که قدمت یکی از آن‌ها به قرن پنج و قدمت دیگری به قرن هشت برمی‌گشت. حالا تصور کنید اگر هتلی مثل هتل داد یزد را برای اقامت خود برگزینید، هر زمان که اراده کنید می‌توانید در این محله ارزشمند قدم زده و صفحات تاریخ را ورق بزنید.

محله دیدنی فهادان یزد چه جاذبه‌های خاص تاریخی‌ای دارد؟

این محله قدیمی و اصیل یزد، از محبوب‌ترین قسمت‌های شهر برای گردشگران است. بعضی از مهم‌ترین جا‌های دیدنی یزد در این محله قرار گرفته‌اند.

خانه لاری‌ها

این خانه با مساحتی حدود ۱۲۰۰ متر مربع از خانه‌های تاریخی وسیع و بسیار زیبای محله فهادان یزد به شمار می‌رود. خانه لاری‌ها با وجود شش اتاق متعلق به محمد ابراهیم لاری بود. این خانه با معماری بسیار چشم نوازی که دارد مورد توجه اکثر گردشگران قرار می‌گیرد. با دیدن از محله فهادان بعید است بتوانید از قدم زدن در خانه لاری‌ها صرف نظر کنید.

محله فهادان یزد


زندان اسکندر

زندان اسکندر یا مدرسه ضیائیه نامی است که علاقه‌مندان تاریخ آن را می‌شناسند. این بنا توسط ضیا الدین حسین رضی و پسران وی ساخته شد. درواقع این مکان ابتدا فقط یک آرامگاه و بنای یادبود بود که در زمان یورش مغول بنا شد.

با گذشت نسل‌ها، اما این بنا به شکل امروزی خود درآمده است. دلیلی که این مکان با عنوان زندان اسکندر شهرت دارد، درحقیقت باوری قدیمی و محلی است. در آن زمان تصور می‌شد که اسکندر مقدونی زندانی داشته است و گمان می‌رفت این مکان همان زندان اسکندر است.

موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده

موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده، توسط حسین حیدرزاده که از پیشکسوتان حوزه سکه شناسی بوده در خانه قدیمی و تاریخی عرب زاده تاسیس شده است. در این موزه می‌توان انواع سکه‌هایی که از دوران پیش از اسلام تا همین دوره معاصر وجود داشته است را مشاهده کرد.

اگر به موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده سر بزنید، درمیابید که دیدن سکه‌های تاریخی تنها دستاوردتان نخواهد بود. بلکه همانطور که از نام موزه پیدا است، وسایل و اشیای متنوعی را که مربوط به زندگی مردم شهر یزد و هنر‌های بومی آن‌ها است خواهید یافت. درکل این موزه تجربیات و دانسته‌های جالبی را به شما اضافه خواهد کرد.

همه اماکن نام برده، فقط بخشی از آثار تاریخی این شهر مهم و محله باقدمت فهادان بود. رزرو هتل داد یزد این امکان را به شما می‌دهد تا با بخش بیشتری از تاریخ نهفته در شهر یزد آشنا شوید.

این هتل چهار ستاره که در قلب بافت تاریخی شهر یزد واقع است، توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند. چراکه سبک معماری فوق العاده آن، خود بیانگر بخشی از تاریخ است.