۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۰

دستورهایی که مؤثر واقع نمی شوند

والدین باید از بکارگیری چه نوع دستورهایی به کودک خود، خودداری کنند؟
کد خبر : ۵۱۹۱۰

به گزارش صراط دکتر مهدیه وارث وزیریان روانپزشک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان عنوان کرد: دستورهای زنجیره ای، دستورهایی هستند که پشت سر هم به کودک داده می شود مانند لباس هایت را بپوش، دندان هایت را مسواک بزد، موهایت را شانه کن، بعد بیا صبحانه بخور.

وی گفت: کودک توانایی به خاطرسپردن تمامی این دستوران پشت سر هم را ندارند و بکاربردن آن برای والدین جایز نیست و بهتر است این دستور ها به بخش های کوچکتر تقسیم شوند و هر کدام را به تنهایی از کودک درخواست کنیم.

وارث وزیریان تصریح کرد: دستور های مبهم دستورهایی هستند که برای کودک واضح، روشن و مشخص نیست به عنوان مثال هنگامی که ما انتظار داریم کودکان بدون درگیری و خشونت با هم بازی کنند و دعوا نکنند ولی فقط به آنها بگوییم: "بچه های خوبی باشید" کودک ممکن است نداند از او چه خواسته شده است و باید چه کار کند که از نظر والدین بچه خوبی باشد؟ این دستورها مبهم هستند و بنابراین بهتر است به صورت مشخص و اختصاص به آنها بگوییم، "با اسباب بازی هایتان با هم و به آرامی بازی کنید".

وی افزود: پس چون دستورهای مبهم به خوبی نمی تواند منظور گوینده را منتقل کند از بکاربردن آن باید پرهیز شود.

این روانپزشک در ادامه به دستورهای پرسشی اشاره کرد و گفت: در این دستورها از کودک سوال می شود که آیا دوست دارد که این کار را انجام بدهد؟ به عنوان مثال "آیا دوست داری که اتاقت را تمیز کنی؟" که ممکن است یک کودک لجباز به راحتی بگوید: "نه دوست ندارم".

وارث وزیریان بیان کرد: در دستورهای پرسش ما به بچه حق انتخاب می دهیم پس دور از انتظار نیست که او آن را انجام ندهد پس والدین باید از بکاربردن دستورهای پرسشی خودداری کنند.

وی در ادامه به دستورهایی که به دنبالش دلیل و منطق آورده می شود اشاره کرد و گفت: مانند "زودباش اتاقت را مرتب کن چون امشب مهمان داریم و از این که منزل نامرتب باشد نگران و عصبانی می شوم". در این مثال ممکن است کودک دستور اصلی را فراموش کند بنابراین بهتر است که دستور به این شکل باشد:" امشب مهمان داریم و خانه نامرتب من را نگران و عصبانی می کند پس لطف کن هرچه سریعتر وسایلت را جمع کن.

این روانپزشک افزود: یعنی اول توضیح داده و بعد دستور مورد نظر گفته شود و بکاربردن دستورهایی که به دنبالش دلیل و منطقی آورده می شود به طور معمول مؤثر نیست.