۰۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۱

نجات يافته امــــا رها شده

در شرايطي كه بسياري از زنان معتاد از خانواده و جامعه طرد شده‌اند اگر اين مراكز شكل نگيرند، اين زنان دوباره به چرخه اعتياد برمي‌گردند.
کد خبر : ۴۵۷۱۰

به گزارش صراط به نقل از ایسنا يك كارشناس حوزه اعتياد با اشاره به اينكه ارائه خدمات به معتادان در حال بهبودي مشروط به پاكي حداقل شش ماه مستمر آنهاست، گفت: حمايت‌هاي اجتماعي از معتادان در حال بهبودي نبايد به حمايت‌ مادي ختم شود.

محمدرضا نعمتي‌مقدم  با تعريف حمايت‌هاي اجتماعي از معتادان در حال بهبودي اظهاركرد: حمايت از بيماران در حال بهبودي يا بهبوديافته به اين معني است كه فرد بيمار با بازگشت سلامتي خود، موقعيت‌هاي از دست رفته خود را دوباره به دست آورند، لذا بخشي از حمايت‌هاي اجتماعي مربوط به شغل فرد بيمار و بخش ديگر مربوط به نهاد خانواده براي پايداري در روند بهبودي معتاد است.

وي در ادامه با بيان اينكه عدم توجه به بيماران در حال بهبودي، منجر به بازگشت معتاد به چرخه اعتياد مي‌شود، افزود: برخي از معتادان داراي حمايت خانوادگي خوبي هستند و پس از درمان با كمك خانواده توانايي بازگشت به دوران سلامتي را دارند اما برخي ديگر داراي هيچ حمايت خانوادگي نيستند يا خانواده قادر به حمايت از او نيست، لذا معتاد در اين شرايط يك «بيمارِ معتاد» است كه اگر كنترل نشود و در چرخه سالم‌ قرار نگيرد آسيب‌هاي اجتماعي و بزهكاري را افزايش مي‌دهند.

نعمتي‌مقدم همچنين با تاكيد بر اينكه مشكل حمايت از معتادان در حال بهبودي نبايد به صورت حمايت مادي باشد،‌اظهار كرد: مي‌توان به ازاي درمان صحيح خدماتي را به عنوان آموزش اشتغال به فرد در حال بهبودي ارائه كرد، زيرا كارگاه اشتغال مانند يك پالايش است كه در كنار درمان خوب و كامل اين آموزش نيز بايد ارائه شود.

وي در ادامه با بيان اينكه حمايت‌هاي اجتماعي از معتادان در حال بهبودي سازمان يافته نيست،عنوان كرد: اگر حمايت‌هاي اجتماعي را به ارائه خدمات روان ـ درماني براي خانواده معتاد هم در نظر بگيريم‌، سازمانهاي دولتي در اين زمينه نقش كمتري ايفا مي‌كنند زيرا كنترل مراجع نظارتي بر سازمان‌هاي خصوصي باعث عملكرد بهتر اين سازمان مي‌شود و خانواده‌ها به علت هزينه‌ بيشتر اين مراكز طالب حمايت‌هاي بيشتري هستند اما حمايت‌هاي سازمان‌هاي دولتي را پيگيري نمي‌كنند.

مدير كلنيك ترك اعتياد آتيه با اشاره به حمايت‌هاي اجتماعي از زنان در حال بهبودي تصريح كرد: مراكز درماني اعتياد زنان بايد براي پوشش حمايت‌هاي اجتماعي از زنان معتاد فقط متمركز بر چرخه درمان نباشند و بهتر است براي حمايت‌هاي اجتماعي، ارائه خدمات مشاوره‌اي و رواني براي زنان نيز گسترش يابند.

وي با تاكيد بر لزوم ايجاد مراكز حمايت‌هاي اجتماعي از زنان معتاد، گفت: در شرايطي كه بسياري از زنان معتاد از خانواده و جامعه طرد شده‌اند اگر اين مراكز شكل نگيرند، اين زنان دوباره به چرخه اعتياد برمي‌گردند.

 
 

برچسب ها: معتاد زنان جامعه