۰۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۸
گلايه کنترلرهاي ترافيك هوايي ايران از برنامه‌ي شهيدي‌فر

"پارک‌ملت" را به‌ملت اختصاص‌دهيد!

جامعه متخصصين مراقبت پرواز با انتشار مطلبي، گلايه‌هاي خود درباره‌ي برنامه «پارك ملت» شبكه اول را مطرح كرده است.
کد خبر : ۴۰۲۸۷
به گزارش صراط به نقل از ايسنا، در اين مطلب كه بر روي سايت جامعه متخصصين مراقبت پرواز قرار گرفته، آمده است: نزديك به چهار ماه است كه برنامه‌ي «پارك ملت» پس از تبليغ‌هاي فراوان و با رويكردي نو در عرصه ي برنامه هاي اجتماعي، از شبكه اول سيما پخش مي شود. اين برنامه با توجه به سابقه تهيه‌كننده محترمش، اين انتظار را ايجاد مي کرد تا «پارك ملت» برنامه اي شود در سطحي بالاتر از برنامه هاي موجود و منطبق بر نيازهاي بيننده ايراني؛ از اين رو يکشنبه شب گذشته در اقدامي قابل تحسين، قسمتي از اين برنامه به بررسي و معرفي حرفه خطير كنترل ترافيك هوايي اختصاص داشت. حرفه‌اي كه به دليل ناشناخته بودن، نزد قانون‌گذاران و دولتمردان، در حوزه‌هاي آموزش و جذب نيرو دچار مشكلات عديده‌اي است.

همان شغلي که اگر پيش تر رسانه هاي كشور بدان پرداخته بودند امروز شاهد چنين مسائلي نبود. مسائلي از قبيل كمبود نيروي متخصص، تعارض بين ساختارهاي دولتي با نظام آموزشي بين المللي، فاصله زياد جايگاه صنفي ـ حقوقي با اسناد جهاني و...


به گزارش ايسنا، در ادامه اين مطلب آمده است: «پارک ملت» يکشنبه شب در رويکردي زيبا به حرفه‌اي سخت و پرمسؤوليت پرداخت که در طبقه‌بندي‌هاي جهاني، در رديف پراسترس‌ترين حرفه‌ها قرار دارد اما در ايران حتي در زمره‌ي مشاغل سخت و زيان‌آور هم نيست اما با اين حال به جاي گفتن درد و حال شاغلان اين حوزه کاري کرد تا گلايه‌هاي ما بلند شود.


اين مطلب سپس شهيدي فر ـ مجري و تهيه‌كننده پارك ملت ـ را خطاب قرار داده و آورده است:

جناب آقاي شهيدي فر!

تشكر صميمانه ي كنترلرهاي ايران زمين را پذيرا باشيد كه شما و تيم تلاشگر «پارك ملت» حداكثر توان خود را به كار گرفتيد تا به بييندگان محترم بگوييد كه كنترلرهاي ترافيك هوايي ايران علي‌رغم عهده دار بودن كاري سخت و پراسترس، گمنام مانده‌اند و حقوقي نامناسب با مسؤوليت خود دريافت مي‌كنند. اما ميهمانان گرامي برنامه به دلايل متعددي از جمله موقعيت كاري و ديگر عوامل، در اين مسير با جنابعالي همراه و هم كلام نشدند تا زحمات تيم توليد مورد رضايت كنترلرهاي ايران واقع شود!

مي دانيد چرا با ديدن «پارك ملت» يكشنبه شب، تصويري منفي از برنامه در ذهن كنترلرها نقش بست؟ چون در آن برنامه، دو اصل مهم اخلاقي خدشه‌دار شده بود.

شما «پارك ملت» را بر اساس ايده‌ها، هماهنگي ها، همكاري ها، تلاش ها، و پي گيري هاي جامعه ي متخصصين مراقبت پرواز ايران به سمت موضوع هوانوردي برديد. ولي با خُلف وعده، پارك ملتي را كه براي ملت كنترلرهاي ترافيك هوايي ايران هماهنگ و پيگيري شده بود، با دعوت از مديران بخش دولتي، برنامه ملت را به ‹‹پارك مديران›› مبدل ساختيد. در نظام باورهاي ما خُلف وعده امري است زشت و مذموم، اما متأسفانه شما به آن هم بسنده نكرديد و گوهر ارزشيِ امانت داري را مكدر ساختيد!


در ادامه اين مطلب آمده است: به نظر شما چه مي شود اگر در روز جهاني خبرنگار، به جاي خبرنگاران از مديران خبرگزاري‌ها و يا صاحبان روزنامه ها تقدير شود؟ در چنين وضعي اگر از مدير خبرگزاري يا مسؤول روزنامه بخواهي تا برايت خاطره تعريف كند و از سختي هاي كارش بگويد، از همه چيز خواهد گفت جز سختي ها و مشكلات خبرنگاران، چرا كه او هم اكنون خبرنگار نيست.

«پارك مديران» يكشنبه شب از همين گونه تقديرها بود. چرا كه برخلاف معمول، به جاي دعوت از اعضاي جامعه‌ي متخصصين مراقبت پرواز ايران ـ كه همانا ملت كنترلرها هستند ـ از كساني دعوت به عمل آمد كه نماينده ي بخش مديريت بودند و نه ملت.


جامعه متخصصين مراقبت پرواز نوشته اند: روز جهاني كنترلر، براي تقدير از والا همتاني است كه شب تا صبح بيدار و هوشيار بر صفحه ي رادار خيره مي شوند تا مبادا پروازي از مسير يا ارتفاع مجاز خود منحرف شود. در اين روز شايسته است پاي صحبت افرادي بنشيني كه از شدت استرس و نگراني درباره ي ايمني پروازها، هر روز عرق سرد بر بدنشان مي نشيند و ضربان قلبشان به شماره مي افتد.

در اين روز بايد ميكروفون را در اختيار كساني قرار داد كه هر چند هر روز ميكروفون در دست دارند، اما جز دستورالعمل هاي فني، تاكنون چيز ديگري نگفته اند، تا با اين ميكروفون آنچه سال ها در قلب صبور خود نگه داشته اند را با مردم در ميان بگذارند. اين فرصت را بايد به كنترلر بدهي تا مسافران هوايي و مردم عزيز ايران براي يك بار هم كه شده، او را ببينند و صدايش را بشنوند و بدانند كه كيست آنكه از واحدهاي مراقبت پرواز، رفت و آمد پروازها را كنترل مي كنند و مردم را با آرامش به مقاصدشان مي‌رساند.


در ادامه اين مطلب آمده است:

جناب آقاي شهيدي فر!

آنچه در برنامه ي يكشنبه شب به نمايش درآمد به دليل ويژگي هاي خاص حرفه ي كنترل ترافيك هوايي و جذابيت هاي ذاتي كه در آن نهفته است، شايد زيبا به چشم آمده باشد، اما تبليغات و گفته ها در مورد «پارك ملت» اين تصور را در اذهان ايجاد كرده بود كه شما در تدارك برنامه اي شاد، مردمي، بانشاط و مفرح و سالم هستيد، اما ...

آنچه در ‹‹پارك مديران›› يكشنبه شب شاهد بوديم، حضور افرادي بود كه آمده و آماده بودند تا با ارايه آمار و ارقام بسيار، در مورد مسائل كلان مديريتي در صنعت هوانوردي صحبت كنند. در صورتي كه انتظار مخاطب از «پارك ملت» اين بود تا از زبان كنترلرهاي ترافيك هوايي بشنوند كه چگونه طي اين سال ها، از جسم و ذهن و روان خود مايه گذاشته اند و علي رغم تحريم و نبود تجهيزات، ايمني پروازهاي آسمان بي كران كشورمان را تأمين كرده اند.

مردم دوست داشتند بدانند كه چه افرادي در مواقع بروز وضعيت هاي بحراني و اضطراري در كشور ـ مانند وقوع زلزله يا بروز سيل و ... ـ به پروازهايي كه گاه تنها وسايل امداد رساني محسوب مي شوند، ياري مي رسانند و آن ها را كنترل مي كنند. مردم دوست داشتند بدانند...

اگر دست اندركاران محترم برنامه ي «پارك ملت»!اين پارك را براي ملت نگاه بدارند، نه مديراني که هميشه و هماره تريبون ها را در اختيار دارند، معناي عنوان برنامه، تبلور بهتري داشت.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۱ - ۰۳ آبان ۱۳۹۰
۰
۴
الحق كلام حقي است...
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
فقط بهانه ای بود برای زدن شهیدی فر...