۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۹

۶.۵ ماه مطالبات حق‌التدریس در گروی خزانه

دولت هنوز نتوانسته مطالبات مربوط به ۶.۵ ماه از اضافه کار معلمان را پرداخت کند و با وجود اعلام زمان‌های مختلف برای پرداخت این مطالبات، تا این لحظه تامین اعتبار از سوی خزانه صورت نگرفته است.
کد خبر : ۳۸۶۲۱۹
صراط: دولت هنوز نتوانسته مطالبات مربوط به ۶.۵ ماه از اضافه کار معلمان را پرداخت کند و با وجود اعلام زمان‌های مختلف برای پرداخت این مطالبات، تا این لحظه تامین اعتبار از سوی خزانه صورت نگرفته است.

به گزارش تسنیم، همه ساله، تعداد زیادی از کلاس‌های درس کشور با ساعات اضافه کار معلمان رسمی (ساعات حق‌التدریس) اداره می‌شود و یکی از روش‌های اصلی آموزش‌وپرورش برای جبران کمبود نیروی انسانی، پرداخت حق‌‌التدریس به معلمان برای خالی نماندن کلاس‌های درس است.

در حالیکه هر سال بخش زیادی از کمبود معلم در مدارس کشور بدین روش جبران می‌شود اما شاهد تاخیرهای چندین ماهه در پرداخت مطالبات حق‌التدریس معلمان هستیم.

با وجود گذشت بیش از یک ماه از سال تحصیلی جدید، معلمان هنوز بابت ساعات اضافه کار (حق‌التدریس) سال تحصیلی گذشته از دولت طلب دارند.

همچنین بخوانید: پرداخت حقوق تمام معلمان به صورت همزمان/مشکل تاخیر در پرداخت حقوق پایان یافت

همچنین بخوانید: سال 96 سال دشوار مالی برای آموزش و پرورش/مدارس دولتی فقیرتر می‌شوند

طبق گفته معلمان مطالبات مربوط به ساعات حق‌التدریس ماه‌های بهمن و اسفند 95،‌ فروردین، اردیبهشت، خرداد و مهر 96 هنوز پرداخت نشده است.
هر چند در ایام مختلف، وعده‌ها و تاریخ‌هایی برای پرداخت مطالبات معلمان اعلام شد اما تا این لحظه اعتبار مورد نیاز از سوی خزانه تامین نشده است.

9 مرداد امسال، حسین فرزانه معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وقت آموزش‌وپرورش درباره پرداخت مطالبات مربوط به حق‌التدریس معلمان شاغل گفته بود: در این رابطه 500 میلیون تومان اعتبار نیاز است که هماهنگی‌های لازم با سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت آنها در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود تا اواخر مرداد یا اواخر شهریور این موضوع محقق شود.

در تاریخ 18 مهر 96، وزیر آموزش‌وپرورش در حاشیه مراسم رونمایی از طرح کتاب ایران مهارت درباره پرداخت مطالبات مربوط به سرانه و حق‌التدریس معلمان گفت: اعتباری که گرفتیم به خزانه رفته بخشی برای پرسنلی و مطالبات حق التدریس و بخشی برای سرانه است. امیدواریم با گشایش خزانه، به‌زودی پرداخت شود.

و در آخرین اظهار نظر، وزیر آموزش‌وپرورش روز گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت در برابر این پرسش که سازمان برنامه و بودجه پیش از این به شما قول حمایت بیشتر درخصوص بودجه داده بود، اما هنوز مطالبات حق التدریس پرداخت نشده است، گفت: بخشی از حقوق معلمان حق التدریس به خزانه رفته است و پرداخت آن به زودی انجام خواهد شد.شرایط خزانه دولت، شرایط بسیار دشواری است و این دشواری مختص به آموزش و پرورش نیست و همه دستگاه‌ها این سختی را تحمل می‌کنند، اما با عنایتی که دولت همیشه به آموزش و پرورش داشته است امیدواریم در این شرایط سخت هم مطالبات فرهنگیان پرداخت شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: شرایط ما از آن جهت با سایر دستگاه‌ها متفاوت است که بخشی از معوقاتی که به همکاران بدهکار هستیم جزو هزینه‌های پرسنلی آنهاست که آن هم در اولویت اول دولت است و امیدواریم دولت بتواند این مطالبات را پرداخت کند تا ما بزودی از شرمندگی همکارانمان بیرون بیاییم.

با توجه به اینکه بیش از 96 درصد بودجه آموزش‌وپرورش صرف پرداخت حقوق می‌شود و هر سال این وزارتخانه با مطالبات انباشت شده در بخش پرداخت مطالبات فرهنگیان مواجه می‌شود، فرهنگیان با راه‌اندازی کمپین بودجه عادلانه در تلاشند ضرورت اختصاص بودجه مناسب به آموزش‌وپرورش را گوشزد کنند و این تلاش از هم‌اکنون برای اختصاص اعتبار مناسب به آموزش‌وپرورش در لایحه بودجه سال 97 آغاز شده است.

کمپین بودجه عادلانه تلاش دارد تا به مسئولان یادآوری کند: اختصاص بودجه مناسب به آموزش‌وپرورش علاوه بر بهبود سطح معیشت فرهنگیان می‌تواند به ارتقای کیفیت شدن آموزش در مدارس به ویژه ارتقای مدارس دولتی کمک کند.

به اذعان معلمان، مشکلات بودجه‌ای آموزش‌وپرورش منجر به افت کیفیت در مدارس شده است و در صورت اختصاص بودجه کافی و مناسب به این وزارتخانه بسیاری از مشکلات فعلی حل خواهد شد.