۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲

شروط جدید برای شماره‌گذاری و تعویض پلاک

رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا، گفت: شماره‌گذاری و تعویض پلاک منوط به داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث و برگه معاینه فنی شد.
کد خبر : ۳۸۳۰۴۱

صراط: سرهنگ علی محمدی رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا با اعلام این مطلب که شماره‌گذاری و تعویض پلاک منوط به داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث و برگه معاینه فنی شده، اظهار داشت: بر اساس ماده 42 قانون بیمه شخص ثالث حرکت وسایل نقلیه موتوری زمینی بدون داشتن بیمه‌نامه ممنوع است. 

به گزارش فارس رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا، تصریح کرد: تمام دارندگان وسایل نقلیه موظف هستند سند حاکی از انعقاد قرارداد بیمه را هنگام رانندگی همراه داشته باشند و در صورت درخواست مأمور راهنمایی و رانندگی، این بیمه‌نامه را ارائه دهند.

وی گفت: مأموران پلیس نیز موظف هستند از طرق مختلف همچون دوربین‌های نظارت ترافیک، ضمن شناسایی وسایل نقلیه فاقد بیمه‌نامه نسبت به اعمال قانون و جریمه متخلفان اقدام کنند.

سرهنگ محمدی در خصوص معاینه فنی خودروها، اظهار داشت: بر اساس ماده 4 قانون هوای پاک تولید انواع وسایل نقلیه موتوری و واردات آن مستلزم رعایت حدود مجاز انتشار آلاینده‌های موضوع قانون هوای پاک است و شماره‌گذاری انواع وسایل نقلیه موتوری اعم از تولید داخل و خارج مستلزم رعایت حدود مجاز آلاینده‌های این قانون است. 

رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه بر اساس تبصره 6 ماده 6 قانون هوای پاک فروشندگان خودرو مکلف هستند هنگام انجام معامله وسایل نقلیه زمینی نسبت به ارائه گواهی معتبر معاینه فنی اقدام کنند، گفت: بر این اساس طرفین معامله زمانی که برای تعویض پلاک به مراکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک مراجعه می‌کنند، فروشنده خودرو موظف است برگه معاینه فنی را که از مراکز مجاز معاینه فنی دریافت کرده همراه خود داشته باشد و به همکاران ما در مرکز تعویض پلاک ارائه دهند. 

وی ادامه داد: دوره معافیت معاینه فنی بر اساس تبصره یک ماده 6 قانون هوای پاک برای خودروهای نو شماره شخصی و دولتی 4 سال و وسایل نقلیه عمومی یک سال است. 

این مقام ارشد راهور ناجا، تصریح کرد: راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در صورتی که دارنده وسایل نقلیه با اتمام دوره معافیت و انقضای اعتبار معاینه فنی در مراکز مجاز معاینه فنی برای دریافت گواهی‌نامه مربوطه مراجعه نکند موظف است خودرو را متوقف کند و حتی در ازای هر روز تردد بدون گواهی مذکور، برابر قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی آنها را اعمال قانون کند.

رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا با تأکید بر این مطلب که تنها برگه معاینه فنی مراکز مجازی که به سامانه یکپارچه سیمفا متصل هستند معتبر بوده، خاطرنشان کرد: در حال حاضر این قانون اجرایی شده و متقاضیانی که برای شماره‌گذاری و تعویض پلاک مراجعه می‌کنند باید بیمه‌نامه شخص ثالث و گواهی معاینه فنی معتبر را به همراه داشته باشند.