۲۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۰

معیارهای نبوی برای انتخاب همسر

در انتخاب همسر، اصالت و نجابت خانوادگى، كفويت و مسائل ژنتيكى را نيز بايد در نظر داشت.
کد خبر : ۳۷۸۸۰

به گزارش صراط به نقل از جهان: توجه به توصیه های نبوی در زمینه ازدواج که جزئیات بسیاری را در بر می گیرد چراغ هدایتی است که اثرات عمل به آن غیر قابل انکار است.

از جمله معیارهای نبوی موارد زیر است:
در انتخاب همسر، اصالت و نجابت خانوادگى، كفويت و مسائل ژنتيكى را نيز بايد در نظر داشت. ژنها به عنوان عوامل انتقال صفات از نسلى به نسل ديگر اند كه در برخى روايات تلويحاً بدان اشاره شده است؛ در روايتى از پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم آمده است:

«أُنْظُر فى اَىِّ نصابٍ تَضَعُ وَلَدَكَ فإنّ العِرْقَ دسّاسٌ(نهج الفصاحة، ص ۱۱۲، ح ۵۶۴)؛ بنگر فرزند خود را در كجا قرار مى‏دهى؛ زيرا رگ (ژن) تأثير خود را باقى مى‏گذارد.»

در اين زمينه به روايت جالب ديگرى از رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم تيمّن مى‏جوييم كه مى‏فرمايند:

«تخيّروا لنطفكم فإنّ النّساء يلدن أشباه اخوانهنّ و اخواتهنّ».(ميزان الحكمة، ج ۴، ص ۲۸۰)

براى انتخاب همسر، تحقيق و بررسى و شناخت برادران و خواهران كسى كه مى‏خواهد از او خواستگارى كند، خود يك معيار و ملاك مى‏تواند باشد؛ چه اين كه همسران همانند برادران و خواهران خويش فرزند مى‏آورند.

مسأله كفويت نيز اين چنين مورد توجّه قرار گرفته است:

«تخيَّروا لنطفكم فأنكحوا الأكفاء و أنكحوا إليهم(نهج الفصاحة، ص ۲۲۷)؛ در گزينش همسر براى خود، محلّ مناسب انتخاب كنيد و از اشخاص هم شأن خود زن بگيريد و به آنها زن بدهيد.»

خواستگارى از دختران شايسته و واجد شرايط فاميل ـ در لسان برخى از روايات ـ در شمار يك اولويت است، چنان كه در اين روايت آمده است:

«النّاكح فى قومه كالمُعْشب فى داره(نهج الفصاحة، ص ۶۳۵، ح ۳۱۴۷)؛ آن كه از خاندان خويش زن گيرد، چنان است كه در خانه خويش علف چيند.»

از مهم‏ترين معيارهاى انتخاب همسر، دين دارى اوست، در رواياتى كه از رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم و ساير ائمه اطهار عليهم‏السلام به يادگار مانده، مى‏توان بهترين ملاك‏ها و معيارهاى انتخاب را به دست آورد و در پرتو آن رهنمودهاى والا و ارجمند، زندگى سعادتمندانه‏اى پى ريخت.
در ذيل، برخى از آن روايات می آید:

۱. «تُنكَحُ المرأةُ لأرْبَعٍ: لمالها، ولحسبها ولجمالها و لدينها فَاظفر بذات الدين تربت يداك؛ زن را براى چهار چيز گيرند: مال، شرف، جمال و دين. و تو زن دين دار بجوى.» نهج الفصاحة، 237

۲. «إذا جاءكم مَن ترضون دينه و أمانته يخطب [اليكم] فزوّجون...؛ اگر كسى به خواستگارى (دختر) شما آمد كه از ديندارى و امانت دارى او راضى هستيد، به او زن دهيد...» ميزان الحكمة، ج ۴، ص ۲۸۰

براى انتخاب همسرى شايسته، سزاوار است كه انسان به صفات كسى كه مى‏خواهد با او ازدواج كند، توجّه نموده به آن اهميت دهد و همسرى برگزيند كه خوشنام و خوش اخلاق باشد و تنها به زيبايى و مال او بسنده نشود.