۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶

کنایه مهرعلیزاده به «15 ساعت کار قالی‌باف»/ چقدرش برای ریاست جمهوری بود؟

به عقیده من بزرگ‌ترین اشکال قالیباف این بود که می‌خواست رئیس‌جمهور شود و این خواست سبب شد بسیاری از عملکردها و برنامه‌ریزی‌ها در تهران معطوف به این هدف باشد، ..... لذا اینکه در این 15 ساعت کار چگونه کار می‌کنید مهم است؛ اینکه چقدر از این 15 ساعت برای ریاست‌جمهوری است و چقدر برای تهران.
کد خبر : ۳۷۵۴۹۶
صراط: محسن مهرعلیزاده، همان فردی است که توانست جزیره تفریحی و اقتصادی کیش را از ویرانه به آبادی تبدیل کند. او توانست اولین شرکت هواپیمایی غیردولتی کیش‌ایر را ایجاد کند.

به گزارش فرهیختگان، محسن مهرعلیزاده، همان فردی است که توانست جزیره تفریحی و اقتصادی کیش را از ویرانه به آبادی تبدیل کند. او توانست اولین شرکت هواپیمایی غیردولتی کیش‌ایر را ایجاد کند.

مهرعلیزاده را بیشتر ما به‌عنوان معاون دولت اصلاحات و شاید رئیس سازمان تربیت بدنی آن زمان‌ها و البته یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری سال 84 بشناسیم؛ کاندیدایی که توانست با حکم حکومتی به ادامه فعالیت‌های انتخاباتی خود بپردازد.  مهرعلیزاده امروز به‌عنوان یکی از کاندیداهای شهرداری تهران مطرح است؛ البته همه او را کاندیدای مورد حمایت محمد خاتمی و طیف اصلاح‌طلبان می‌دانند، هرچند رقبای بانفوذتری از حزب کارگزاران را در پیش روی خود دارد. حال باید در ادامه کار ببیند که 21 نفر شورای شهر اصلاح‌طلب تهران با تنها گزینه اصلاح‌طلب همراهی خواهند کرد.

کاندیدای شهرداری تهران در همین راستا در گفت‌وگویی به برنامه‌ها و شرایط انتخاب شهردار تهران در شورای شهر پنجم می‌پردازد.

 در تهران حقوق شهروندی از مردم دریغ شده است

برای اولین سوال بهتر است از شورای شهر پنجم شروع کنیم، ‌به نظر شما شورای شهر پنجم باید از چه شاخصه‌هایی برخوردار باشد؟

تهران از نظر شاخص‌های ابتدایی رفاهی برای مردم از سطوح پایینی برخوردار است. حمل‌ونقل آسان و نفس کشیدن از بدیهی‌ترین حقوق شهروندان است که متاسفانه به دلیل انباشت مشکلات و عدم برنامه‌ریزی صحیح از مردم دریغ شده است. اینها ضمن به خطر انداختن سلامت جسمی مردم سبب آسیب زدن به سلامت روحی شهروندان نیز می‌شود. باید با برنامه‌ریزی صحیح برای حل ریشه‌ای مشکلات پایتخت آرامش، امید، شادابی و رفاه را در یک بازه زمانی معقول برای مردم به ارمغان آورد.

 باید از تجربه شورای اول عبرت بگیریم
شورای شهر پنجم را چگونه می‌بینید؟ بحث‌های حاشیه‌ای بسیاری پیرامون افراد این شوراست. ترس آن است که بحران‌های شوراهای اول در این شورا  دیده شود. نظر شما چیست؟

شوراهای شهر و روستا پس از قریب به سه دهه مغفول ماندن، به همت دولت اصلاحات احیا شدند و حتما بی‌اشکال هم نبوده است. شورای اول هم از این قاعده مستثنی نیست و حتما در کنار مزایایی که داشته، معایبی هم داشته است.

مهم این است با تجربه‌ای که از گذشته داریم، مسیری را طی کنیم که حقوق مردم از جمله حق یک زندگی شاد و راحت در پایتخت را محقق کنیم.

 ایمان دارم که می‌توانم از پس تهران بر بیایم

کنشگران بر این باورند که شما گزینه اصلاح‌طلبان و خاتمی هستید؟ چقدر احتمال شهردار شدن شما هست؟ با توجه به اینکه 21 نفر شورای شهر را اصلاح‌طلبان تشکیل می‌دهند و با این تفسیر شانس شما باید برای انتخاب شدن برای شهرداری تهران بالا باشد، ولی در تحلیل‌ها و موضع‌گیری‌های منتخبان شورای شهر شما را گزینه سوم و حتی چهارم معرفی می‌کنند و نجفی و مرعشی را گزینه‌های اصلی می‌دانند، ‌تحلیل شما در این خصوص چیست؟

شخصا به دلیل شناختی که از سختی‌ها، مشکلات و بدهی‌های شهرداری تهران دارم معتقدم شهردار شدن در این دوره یک جهاد بزرگ است. شهردار جدید باید خود را آماده چالش‌های بزرگی کند و تمام تلاش خود را برای حل مشکلات پایتخت به کار گیرد. به دلیل تجربه مدیریتی‌ای که دارم ایمان دارم که می‌توانم از پس مشکلات شهر بر بیاییم. اما فارغ از این، برای هرکس که شهردار تهران شود آرزوی توفیق می‌کنم و برای رقابت در عرصه انتخاب شهردار اصالت سیاسی قائل نیستم. معتقدم شهرداری یک نهاد غیرسیاسی است و تهران برای همه تهرانی‌هاست و باید به صورت غیرسیاسی و کاملا دانش‌بنیان و شهروندمحور اداره شود، لذا تمایلی ندارم به بحث‌های رایج سیاسی دامن بزنم.

 با حاشیه‌سازی سیاسی برای مدیریت شهری مخالفم

برخی کنشگران بر این باورند که شهردار تهران در شورای شهر پنجم انتسابی خواهد بود تا انتخابی. به‌عنوان مثال منتجب‌نیا و رهامی بر این باورند همانطور که برخی  افراد لیست شورای شهر را بستند، همان افراد قصد دارند شهردار را برای اعضای منتخب شورا انتخاب کنند و به نوعی انتخاب نیست بلکه انتساب است. نظر شما در این خصوص چیست؟

باید برای انتخاب شورای شهر تهران احترام قائل باشیم و سعی کنیم شورا را از ابتدا با حواشی سیاسی مواجه نکنیم. مردم از حاشیه‌های سیاسی خسته شده‌اند. هر چیزی جای خودش را دارد. انتخابات تمام شده و اکنون اعضای شورای شهر فقط باید کارآمدی مدیریت شهری را به اثبات برسانند و بدون حاشیه برای شهر برنامه‌ریزی کنند، لذا به‌شدت با حاشیه‌سازی سیاسی برای شورا و مدیریت شهری مخالفم.

 تهران به مدیر درآمد نیاز دارد نه مدیر هزینه

قوی‌ترین گزینه شهرداری تهران را چه کسی می‌دانید؟ برنامه‌های شما برای کسب شهرداری تهران چیست؟

 گزینه‌های مطرح‌شده همگی از مدیران خدوم و موفق کشور هستند. اما درباره برنامه‌های خودم باید عرض کنم برنامه‌هایم برای اداره شهر را به صورت ریز تقدیم شورای محترم کردم و به‌زودی آن را توضیح خواهم داد. اما به صورت کلی معتقدم تهران به مدیر درآمد نیاز دارد، نه مدیر هزینه. بنده مدیر درآمد هستم و این را سوابق مدیریتی گذشته‌ام نشان داده است. از عهده مشکل بزرگ بدهی‌های شهرداری بر می‌آیم و می‌توانم پروژه‌های عمرانی موفقی را برای شهر طرح‌ریزی کنم که سبب تقویب امید، آرامش و نشاط در پایتخت شود. برای ریزبرنامه‌هایم اگر اجازه بدهید پنجشنبه به صورت مفصل و جامع برای اعضای محترم شورا و مردم عزیز توضیح خواهم داد.

 اصلاح‌طلبان می‌توانند 15 ساعت برای مردم کار کنند

عملکرد قالی باف را در عرصه مدیریت 12 ساله شهری چگونه می‌بینید؟ اینکه برخی می‌گویند اصلاح‌طلبان مانند قالی باف مرد کار بالای 15 ساعت در روز نیستند، نظر شما چیست؟

به عقیده من بزرگ‌ترین اشکال قالی باف این بود که می‌خواست رئیس‌جمهور شود و این خواست سبب شد بسیاری از عملکردها و برنامه‌ریزی‌ها در تهران معطوف به این هدف باشد، لذا برخی کارها شد که نباید می‌شد و برخی کارها که باید می‌شد انجام نشد. برخی پروژه‌های هزینه‌بر عمرانی در تهران که روی زمین بودند، مورد توجه قرار گرفتند، ولی از توسعه حمل‌ونقل عمومی غفلت شد. غرب تهران برج‌سازی شد و زمین‌هایش فروخته شد تا شهرداری به درآمد برسد، اما به قیمت از میان رفتن سلامت هوای شهر، لذا من اشکالات راهبردی را در عملکرد مدیریت قالیباف می‌بینم و معتقدم برخی ضربات جبران‌ناپذیر هستند، لذا اینکه در این 15 ساعت کار چگونه کار می‌کنید مهم است؛ اینکه چقدر از این 15 ساعت برای ریاست‌جمهوری است و چقدر برای تهران. من نمی‌خواهم وارد این بحث‌ها شوم اما نقدهای جدی به این عملکرد دارم. اما اصلاح‌طلبان قطعا مدیرانی دارند که می‌توانند با یک راهبرد درست کار کنند، روزی 15 ساعت هم کار کنند اما فقط برای مردم.

 اگر شهردار شوم تهران را غیرسیاسی اداره می‌کنم

اگر شهردار تهران شوید شهر را به چه صورت اداره خواهید کرد؟ در میدان خواهید بود یا اینکه صرفا در اتاق سقف‌دار به مدیریت از سطح بالا نگاه می‌کنید؟

قطعا در اتاق باید فکر و در میدان باید عمل کرد؛ اما من اگر شهردار شوم تهران را غیرسیاسی اداره خواهم کرد. تهرانی خواهم ساخت که همه شهروندان آن را متعلق به خود بدانند؛ از مسگرآباد تا سعادت‌آباد. از فقیر و غنی همه نسبت به شهرشان احساس تعلق خاطر داشته باشند.

 مدیریت اصلاح‌طلبان جهادی‌تر است

اصولگرایان معتقد بودند که مدیریت آنها از نوع مدیریت جهادی است و تمام‌وقت برای پیشرفت تهران کار می‌کنند. مثلا افتتاح بیش از 220 کیلومتر متروی شهری در طول 12 سال کارنامه اصولگرایان بود. آیا اصلاح‌طلبان نیز مدیر جهادی دارند؟

تجربه دولت اصلاحات نشان داده است که مدیریت اصلاح‌طلبان به مراتب جهادی‌تر و البته عالمانه‌تر و بی‌ضرر‌تر از برخی مدیریت‌های نمایشی بوده است. اما متاسفانه وضعیت رسانه‌ای به‌گونه‌ای است که آنهایی که برای کشور کار کرده‌اند به‌گونه‌ای مانور داده می‌شود که گویی کار نکرده‌اند و آنهایی که کشور را با مشکل مواجه کرده‌اند به دلیل مانورهای عظیم رسانه‌ای و سیاسی به گونه دیگری نشان داده می‌شوند. متاسفانه نتیجه عملکرد اصولگرایان در تهران، شهری است که کیفیت پایینی برای زندگی دارد و این واقعیت غیرقابل کتمان است.

دیدگاه شما درباره حوزه فعالیت‌های فرهنگی شهرداری تهران چیست؟ در صورتی که شهرداری تهران را کسب کنید برنامه شما برای فرهنگسراهای شهری چیست؟

قطعا اداره شهر بدون فعالیت‌های فرهنگی ممکن نیست، لذا حتما از کارشناسان فرهنگی و متخصص برای حل مشکلات فرهنگی شهر و آسیب‌های ناشی از آن بهره خواهیم برد و در تمام حوزه‌ها از جمله حوزه فرهنگی از صاحب‌نظران و متخصصان استفاده خواهیم کرد و حتما از سیاسی‌کاری در این حوزه نیز پرهیز می‌کنیم.
خبر فوری

همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند