۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۳

روسیه: آزادی موصل دستاورد از جان‌گذشتگی عراقی‌ها است

وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد: آزادی موصل از اشغال تروریست ها دستاورد از جان گذشتگی نیروهای عراقی و داوطلبان مردمی است که ضربه مهلکی به پیکر داعش زدند.
کد خبر : ۳۷۱۲۹۸
صراط: وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد: آزادی موصل از اشغال تروریست ها دستاورد از جان گذشتگی نیروهای عراقی و داوطلبان مردمی است که ضربه مهلکی به پیکر داعش زدند.
به گزارش ایرنا، در بیانیه انتشار یافته در پایگاه اینترنتی وزارت خارجه روسیه آمده است: حیدر العبادی نخست وزیر عراق به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح در موصل این پیروزی را اعلام کرد.
بیانیه افزوده است: هرچند هنوز زد و خوردهایی مسلحانه بین تروریست ها و نیروهای عراقی جریان دارد ،اما به مراکز داعش ضربه مرگبار وارد شده و نابودی کامل تروریست ها در سراسر عراق در پیش است
وزارت خارجه روسیه ادامه داده است: آزادی موصل با شجاعت و پایداری نیروهای عراقی، شبه نظامیان مردمی و پیشمرگه های کرد ممکن شد و این حرکت بزرگ، توانایی دولت و مردم کشور دوست عراق را برای مقابله با چالش تروریستی نشان داد.
بیانیه می افزاید: همزمان باید یادآوری کرد، آزادی موصل بهای سنگینی داشت. بر اساس اطلاعات متفاوت، نیروهای عراقی حدود 30 هزار نفر را از دست دادند. ساکنان شهر نیز دوره بسیار دشواری داشتند. در جریان نبردها، جنایت های داعش و بمباران ائتلاف آمریکایی حدود هفت هزار غیرنظامی جان خود را ازدست دادند و نزدیک به یک میلیون نفر هم آواره شدند.
در پایان تاکید شده است: روسیه از اقدام های دولت عراق برای احیای حق حاکمیت و تمامیت ارضی حمایت می کند و اطمینان داریم، موفقیت ها در عرصه مبارزه با تروریسم به پیشبرد روند سازش ملی با توجه به منافع تمامی گروههای قومی و مذهبی این کشور کمک خواهد کرد.
گروه تکفیری تروریستی داعش ژوئن سال 2014 شهر موصل مرکز استان نینوا را اشغال کرد و سپس مناطق وسیعی از پنج استان دیگر عراق را نیز در کنترل گرفت.
عملیات آزادسازی موصل از هشت ماه قبل (17 اکتبر 2016) آغاز شده است.
تروریست های تکفیری داعش که از سوی غرب و برخی کشورهای منطقه حمایت می شوند در طول سال های اخیر عراق و سوریه را در معرض تجاوز و اشغالگری قرار داده اند.
عراقی ها در ماه های اخیر توانستند بخش های وسیعی از کشور خود را که در اشغال تروریست ها بود، بازپس گیرند.
نیروهای عراقی در 37 ماه گذشته گروه تروریستی داعش را که تا دروازه های بغداد نیز رسیده بود، در همه استان ها و از جمله نینوا شکست داده اند و تنها سه شهر تلعفر در غرب موصل، الحویجه در جنوب کرکوک و القائم در غرب استان الانبار هنوز در اختیار داعش است.
برچسب ها: صراط