۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳

حریم تهران دقیقا کجاست؟

در حال حاضر محدوده شهر تهران معادل 648 کیلومتر مربع و حریم آن 9 برابر این میزان یعنی 5900 کیلومتر مربع وسعت دارند. این گستره حدود 6000 کیلومتر مربعی، بالغ بر 23 شهر و شهرک و بیش از 400 آبادی و روستا را در خود جای داده است.
کد خبر : ۳۵۳۵۵۸
صراط: رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با استناد به مصوبه اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در خصوص تعیین 6 نوع کاربری مجاز برای حریم شهرها گفت: شهر تهران با سایر شهرها و کلان شهرهای کشور تفاوت های اساسی دارد، چرا که شرایط پایتخت و حریم آن کاملاً متفاوت با هر نقطه دیگری در کشور است و نباید به نوعی عمل کنیم که حریم شهر، بیش از این به «حیاط خلوت» تهران تبدیل شود.

مهندس محمد حقانی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، 6 فعالیت اصلی در حریم شهرها شامل صنایع، خدمات حمل و نقل، تأسیسات و تجهیزات شهری، خدمات فراغتی و تفریحی، خدمات رفاهی و اجتماعی و فضای سبز، مجاز اعلام شده که البته با توجه به شرایط خاص تهران از جمله آلودگی هوا، هر گونه بارگذاری جدید به ویژه استقرار صنایع در حریم این کلان شهر باید ممنوع شود.

وی با اعلام این که حریم تهران از کاربری های مسکونی و صنعتی اشباع شده و سایر فعالیت ها از جمله خدمات حمل و نقل و تأسیسات و تجهیزات شهری و حتی خدمات فراغتی و تفریحی و خدمات رفاهی و اجتماعی نیز باید با مطالعات کامل کالبدی و ملاحظات دقیق زیست محیطی در حریم شهر تهران بارگذاری شوند، تأکید کرد: تنها کاربری مورد توصیه به منظور جانمایی در حریم تهران، فضای سبز است که می تواند در ارتقای محیط زیست شهری و کیفیت زندگی شهروندان مؤثر باشد.

«حریم تهران» به «حریم سلاطین ساخت و ساز» تبدیل شد

رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که حریم شهرها، اراضی بلافصل مجاور محدوده شهرها هستند که طی سال های اخیر در تهران مورد هجمه قرار گرفته اند، اظهار کرد: ناکارآمد بودن قانون قدیمی حریم و هجوم انبوه سازندگان به زمین های اطراف شهر در کنار چشم پوشی بر تخلفات در این اراضی به منظور تأمین منابع مالی اداره شهر، حریم تهران را به عرصه احداث مجتمع های مسکونی تبدیل کرد.

حقانی با بیان این که اتفاق بدی که در این سال ها افتاد، این بود که حریم شهر به حریم سلاطین ساخت و ساز و قلمرو تاخت و تاز انبوه سازان تبدیل شد، تصریح کرد: بارگذاری های ناشی از ساخت و ساز های غیر مجاز در خارج از محدوده شهر، ضمن بر هم زدن نظم جمعیتی مجموعه شهری تهران بزرگ، آثار و پیامدهای مخربی همچون کمبود آب، آلودگی هوا و تشدید ترافیک را بر جای گذاشته است.

وی با تأکید بر این که در حال حاضر محدوده شهر تهران معادل 648 کیلومتر مربع و حریم آن 9 برابر این میزان یعنی 5900 کیلومتر مربع وسعت دارند، تصریح کرد: این گستره حدود 6000 کیلومتر مربعی، بالغ بر 23 شهر و شهرک و بیش از 400 آبادی و روستا را در خود جای داده است.

حریم شهر نقش «حیاط خلوت» تهران را ایفا می کند

رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که قانون حفاظت از حریم شهرها یک بحث است و نحوه اجرای این قانون به منظور محافظت از حریم شهرها بحثی دیگر، اظهار کرد: خوشبختانه در سند پهنه بندی حریم شهرها که یک ماه قبل از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری به استانداران سراسر کشور ابلاغ شد، ممنوعیت هر نوع ساخت و ساز کاربری مسکونی در حریم شهرها به صراحت مورد تأکید قرار گرفته و شهرداران به عنوان مسئول نظارت و کنترل بر نحوه اجرای محتوای این سند معرفی شدند.

حقانی با بیان این که امیدواریم این سند بتواند از بقایای منابع طبیعی و باقی مانده دارایی زیست محیطی تهران از جمله منابع آبی موجود و کریدورهای محدود ورود هوای پاک به شهر حفاظت کند، تصریح کرد: محافظت از اراضی واقع در حریم به عنوان اراضی ذخیره و پشتیبان، می تواند فرصتی برای آیندگان باشد تا در صورت بروز ضرورتی اجتناب ناپذیر، اجازه بارگذاری محدود در قالب مصوبات جدید صادر شود، هر چند که خوشبختانه بر اساس این سند، هر گونه ساخت و ساز مسکونی تا اطلاع ثانوی در حریم شهرها ممنوع است.

وی با تأکید بر این که حریم شهرها، اراضی خام و پهنه های حفاظت شده ای هستند که حفظ وضعیت طبیعی موجود و جلوگیری از دخل و تصرف در آن مورد تأکید است، اضافه کرد: در سند پهنه بندی حریم شهرها، مناطق چهارگانه حفاظت شده محیط زیست شامل محدوده های آبخوان، سفره های آب زیر زمینی، جنگل ها و اراضی جنگلی و عرصه ها و حریم های با ارزش تاریخی، فرهنگی و طبیعی و نیز سایر عرصه هایی است که به هر دلیل حفاظت از آنها ضروری است.

نماینده مردم تهران در شورای شهر در پایان با اعلام این که گر چه ساخت و ساز مسکونی در حریم شهرها در سند پهنه بندی ممنوع گردیده اما برای مجموعه ای از فعالیت های اقتصادی، خدماتی و شهری، اجازه احداث بنا در حریم شهرها داده شده، خاطرنشان کرد: در این سند، 6 کاربری برای اراضی حریم شهرها تعریف و مجاز شناخته شده اما موقعیت تهران از سایر شهرها و کلان شهرهای کشور متمایز است و از این رو، نباید اجازه دهیم حریم شهر با استناد به سند فوق، بیش از این نقش «حیاط خلوت» تهران را ایفاء نماید.