۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۸

پزشکان در حال مداوای رزم‌آرا پس از ترور +عکس

در روز ۱۶ اسفند ۱۳۲۹ سپهبد حاجعلی رزم‌آرا نخست‌وزیر، از مخالفان سرسخت ملی شدن صنعت نفت توسط خلیل طهماسبی از اعضای گروه فدائیان اسلام ترور انقلابی شد.
کد خبر : ۳۵۲۹۱۵

صراط: در روز ۱۶ اسفند ۱۳۲۹ سپهبد حاجعلی رزم‌آرا نخست‌وزیر، از مخالفان سرسخت ملی شدن صنعت نفت توسط خلیل طهماسبی از اعضای گروه فدائیان اسلام ترور انقلابی شد.

به گزارش فارس، سپهبد علی رزم ‏آرا در سال 1280ش به دنیا آمد و در هفده سالگی وارد مدرسه نظام شد. وی پس از احراز درجه افسری، به اقتضای زمان، در چند زد و خورد داخلی شرکت کرد و به همین دلیل ارتقاء درجه یافت. رزم ‏آرا در سال‏‌های بعد مدارج ترقی را پیمود تا اینکه پس از تبعید رضاخان به ریاست ستاد ارتش رسید.

 پزشکان در حال مداوای رزم‌آرا پس از ترور +عکس

در زمان صدارت قوام، شاه برای از بین بردن نخست‏ وزیر، و سقوط دولت وی، به هر کسی متوسل می‏‌شد و به همه وعده صدارت می‏‌داد.

رزم ‏آرا در زمره افرادی بود که شاه به او وعده نخست‏ وزیری داده بود. رزم‏ آرا با اتکا به قول شاه و با پشت پا زدن به عنایات قوام نسبت به خود، درصدد تضعیف دولت برآمد.

وی از آن پس تصمیم به احراز صدارت گردید تا اینکه در پنجم تیرماه 1329، فرمان نخست‏‌وزیری گرفت. سپهبد علی رزم آرا، به عنوان ژنرال ارتش رژیم شاه و عنصر سرشناس دولت استعماری انگلیس هنگامی که به نخست وزیری کشور رسید با ملی شدن صنعت نفت ایران به شدت مخالفت می‏‌کرد و قصد داشت با سرکوب نهضت مردم، تا جایی که ممکن است به اربابان خود خدمت کند.

خیانت‏‌ها و انحرافات علنی رزم آرا در سیاست و امور مملکتی سبب شد تا روحانیون و مردم به مخالفت جدی و صریح با او بپردازند. لذا فداییان اسلام به این تشخیص رسیدند که اگر این عنصر وابسته از میان برداشته نشود، در نهضت مردم اختلال حاصل می‏‌گردد.

به همین جهت شهید خلیل طهماسبی از سوی جمعیت فداییان اسلام مأمور ترور رزم‏ آرا گردید و سرانجام وی را در شانزدهم اسفند 1329ش به هلاکت رساند.

اعدام انقلابی وی در واقع هشداری به برخی نمایندگان مجلس شانزدهم بود که به دلیل وابستگی به انگلیس، مانع از ملی شدن صنعت نفت در ایران می‌‏شدند. به همین جهت، به فاصله کوتاهی پس از حرکت انقلابی اعدام رزم آرا، طرح ملی شدن صنعت نفت در کمیسیون نفت مجلس، مورد تأیید و تصویب قرار گرفت.