۰۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۸

حج ۹۰ پشت ترافيك حاشيه!

کد خبر : ۳۵۱۸۷
بازهم يك خبر ديگر درباره حج امسال، «افزايش مدت حضور حجاج ۲۰ ميليون دلار هزينه در بردارد!» انگار امسال حاشيه‌ها و خبرهاي گوناگون درباره حج و مشكلات آن تمامي ندارد و هر روز بايد شاهد يك خبر خوش يا ناخوش درباره حج تمتع امسال و ثبت نام عمره باشيم. اين در حالي است كه كمتر از ۱۵ روز ديگر اولين كاروان زائران حج تمتع اعزام مي‌شود.
ماجراي حواشي حج امسال از حدود دو ماه پيش آغاز شد. سيد علي رياض رئيس مركز پزشكي حج و زيارت در نشستي با خبرنگاران از دغدغه مركز پزشكي حج و زيارت از افزايش سن زائران به بالاي ۸۰ سال در حج تمتع امسال خبر داد. هرچند در آن زمان رئيس مركز پزشكي حج و زيارت با اعلام برنامه‌هاي ويژه اين مركز براي ارائه خدمات پزشكي به زائران اطمينان خاطر زائران را فراهم كرد، اما گفت و گوهاي متعدد معاونان سازمان حج و زيارت و اعلام اين موضوع از تريبون‌هاي مختلف، باعث ايجاد نگراني‌هايي در بين زائران به ويژه زائران مسن و خانواده‌هاي آنها شده است. از سوي ديگر اعلام خبر طولاني‌تر شدن زمان حج تمتع امسال بازهم از سوي مديران سازمان حج و زيارت اين نگراني‌ها را دو چندان افزايش داد تا جايي كه روزگذشته - چهارشنبه- انتشارخبري در رسانه‌ها مبني بر هزينه ۲۰ ميليون دلار با افزايش مدت حج امسال و تبعات آن، اين بار نه تنها در بين زائران، بلكه براي مسئولان سازمان حج هم دغدغه‌هايي را ايجاد كرده است.
پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد كه خريد تداركات به واسطه تغيير حضور روزهاي حجاج ايراني در عربستان از ۳۰ به ۳۸ روز باعث شده تداركات و تهيه غذا دچارتغيير و ۲۰ ميليون دلارهزينه اضافه بر دوش سازمان حج و زيارت تحميل شود و مشخص نيست كه اين افزايش هزينه از كجا و چگونه تامين مي‌شود. علاوه براين، هر ساله زائران بين ۲۹ تا ۳۰ روز درسفرحج حضورداشتند اما امسال به دليل تغيير برنامه پرواز از سوي عربستان به ۳۵ تا ۴۰ روز افزايش يافته است كه مطابقت اين موضوع با افزايش سن زائران حج تمتع امسال به بالاي ۸۰ سال مي‌تواند زمينه مشكلات مختلف و حتي پيش‌بيني نشده‌اي را فراهم سازد.
جالب اينجاست كه ثبت نام عمره هم امسال با مشكلات مختلفي همراه است و سردرگمي مردم براي ثبت نام را در پي دارد و مشخص نيست كه بالاخره ثبت‌نام با وام ايراد شرعي دارد يا مي‌توان از وام بانكي استفاده كرد. ! تعدادي ازمتقاضيان در روزهاي اول براي ثبت نام عمره با وام اقدام كرده‌اند و مبالغ ثبت نام اوليه هم به حساب بانك‌ها واريزشده است، اما درحال حاضر در انتظار پس گرفتن پول خود از بانك هستند.
علاوه بر همه اين موارد، مشكلاتي هم در انتظار زائران هنگام اقامات در كشور عربستان است، مشكلاتي كه در طول ساليان اخير براي زوار در عربستان پيش آمده است، شيوع برخي بيماري‌ها در كشور عربستان، پايبند نبودن دولت عربستان به برخي از قراردادهاي منعقد شده در زمينه همكاري، مشكلاتي در صدور ويزاي عمره‌گزاران اعم از تأخير در صدور ويزا، صادر نشدن ويزا براي افراد جوان كاروان‌هاي و كارشكني سفارتخانه و كنسولگري سعودي در تهران و مشهد از جمله مهمترين مشكلات پيش روي زائران در كشور عربستان است.
به نظر مي‌رسد زمان آن فرارسيده كه كميته ويژه‌اي از سوي نهادهاي متولي و سازمان‌هاي مسئول براي رسيدگي به موضوعات حج امسال تشكيل شود و با ارائه راهكارهاي عملي، مشكلات به وجود آمده را برطرف كنند. بي‌شك در اين شرايط كه به زمان اعزام اولين گروه از زائران حج تمتع نزديك مي‌شويم، اصرار برخي از مديران سازمان حج براي بي‌مشكل نشان دادن وضعيت حج نه تنها شايسته نيست، بلكه باعث مي‌شود تا سازمان‌هاي ديگر هم درباره اين موضوع، موضع بي‌توجهي يا كم توجهي را بگيرند و حاشيه‌ها تنها متوجه مردم و زائران باشد.
علي البرزي
برچسب ها: حج
نظرات بینندگان
khadem
|
Germany
|
۱۴:۲۵ - ۰۸ مهر ۱۳۹۰
۰
۰
نه داداش جون مشکل از زمانی شروع شد که آقای .......... به سازمان حج برگشت.
خدا عاقبت زائرا رو به خیر کنه با مدیریت این ......................
راستی خبردارید یه سری کاروان به مقصد عتبات عراق زیر نظر گردشگری اعزام میشه؟
یعنی همونی که آقا مخالف بودن باهاش!