۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴

روحانی: رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌تواند توافق را تحمل کند

رییس‌ جمهوری انقلاب اسلامی را پیروزی منطق، علم، قلم و عهد استوار مردم با امام دانست و با بیان اینکه مشکلات فقط با تفکر و اندیشه حل شدنی است، اظهارداشت: اسلام برای ایران جمهوریت و حاکمیت ملی آورد و نتیجه تقویت جمهوریت نیز ترویج فرهنگ اسلامی است.
کد خبر : ۳۴۸۳۴۵
صراط: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز سه‌شنبه در مراسم تقدیر و تجلیل از برگزیدگان و شایستگان تقدیرسی و چهارمین  جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و چهارمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، گفت: باید با اندیشه و بیان حقیقت، جامعه را آسیب ناپذیر کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رییس‌ جمهوری، انقلاب اسلامی را پیروزی منطق، علم، قلم و عهد استوار مردم با امام دانست و با بیان اینکه مشکلات فقط با تفکر و اندیشه حل شدنی است، اظهارداشت: اسلام برای ایران جمهوریت و حاکمیت ملی آورد و نتیجه تقویت جمهوریت نیز ترویج فرهنگ اسلامی است

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز سه‌شنبه در مراسم تقدیر و تجلیل از برگزیدگان و شایستگان تقدیرسی و چهارمین  جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و چهارمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، گفت: باید با اندیشه و بیان حقیقت، جامعه را آسیب ناپذیر کنیم.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه در مسایل مهم اجتماعی و سیاسی می‌توان با بیان حقایق، بیدار کردن ذهن‌ها و اندیشه‌ورزی در برابر مشکلات به پیروزی رسید، اظهار داشت: با فکر، اندیشه و قلم، می‌توان مشکلات موجود را برطرف کرده و کتاب می‌تواند جامعه را به حرکت درآورد.

دکتر روحانی ، با تبریک ایام دهه فجر، گفت: انقلاب اسلامی پیروزی منطق، بیان، استدلال، قلم، کتابت، علم مردم با راهبری امام ،در برابر قدرت و انواع ابزار نظامی و امنیتی و نیز پشتیبانی همه ابرقدرت‌ها از رژیم استبداد بود.

رییس‌ جمهوری خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی ایران این واقعیت را برای همه آشکار کرد که شرایط هر چقدر هم سخت و دشوار باشد، پایان آن پیروزی حق بر باطل خواهد بود و این موضوع امید بزرگ برای حرکت عدالت‌خواهانه همه انسان‌ها در طول تاریخ است.

دکتر روحانی کتاب را مظهر و آئینه‌ای از اندیشه و فکر یک اندیشمند، عالم و صاحب قلم توصیف کرد و اظهارداشت: کتاب همان فکر است، فکری که خدای بزرگ هنرمند، توانست به واسطه ان قدرتی را به ما عنایت کند که آنچه در ذهن و مغز ما پرورش می‌یابد با اشاره و حرکت قلم به دیگران منتقل شده و ماندگار شود.

رییس‌ جمهوری افزود: تنها و مهم‌ترین راه انتقال آنچه در قرن‌های گذشته اتفاق افتاده به نسل امروز، کتابت بود و لذا معجزه آسمانی اسلام، گاهی قرآن و گاهی کتاب نامیده می‌شود. یعنی گفت همه معجزه پیامبر اسلام(ص) کتاب، قرآن، نوشتن، خواندن و تلاوت کردن است و همین معجزه بود که به همه قدرت‌های آن زمان و کفر و بت پیروز شد.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: بدون تردید، حرف نو، راه نو و نظریه جدید جاذبه بیشتری دارد و از اثر ماندگارتری برخوردار است. چه بسا کتاب‌ها و سخنان زیادی گفته شده اما ماندگار نشدند و در مقابل  برخی از نوشته‌ها در کتابخانه‌های مردم در کنار قرآن مجید و نهج‌البلاغه وجود دارد و بدون شک کتاب‌های بوعلی سینا، فارابی، شیخ مفید و شیخ طوسی از قفسه کتابخانه‌های مردم حذف‌شدنی نیست.

رییس جمهوری با طرح این سوال که امام راحل چگونه توانست انقلاب اسلامی را رهبری و به پیروزی برساند، به اتفاقات روز 19 بهمن 1357 اشاره کرد و گفت: امام توانست حتی نیروهای مسلح رژیم گذشته را به دامان ملت و انقلاب بکشاند و آنها را جذب کند و در چنین روزی افسران نیروی هوایی شاه که در میان نیروهای سه‌گانه نزدیک‌ترین آنها به رژیم گذشته بودند، و در شرایطی که هنوز معلوم نبود، پایان انقلاب، پیروزی و یا شکست است، با دل و جان و با افتخار در برابر امام خمینی(ره) احترام نظامی گذاشتند.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: امام(ره) اگر چه رسانه‌ای مانند رادیو و تلویزیون در اختیار نداشت اما با یک نوار ضبط صوت و با بلندگوهای مساجد سخن خود را به گوش همه جهانیان رسانید. امام(ره) با قلم، اعلامیه و کلام خویش جامعه را به حرکت درآورد.

رییس شورای عالی امنیت ملی، اندیشه، قلم و بیان را عامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: امام(ره) با دو نظریه، اندیشه و سخن جدید انقلاب را به پیروزی رسانید و البته عده‌ای در همان ابتدا با آن مخالف بودند. نظریه اول امام پیوند دین و سیاست و جدا ناپذیری آن بود و عده‌ای این نظریه را نمی‌پسندیدند و تصور می‌کردند دین عمدتاً برای معنویت و ارتباط انسان با خدا و ساختن آخرت است و فکر نمی کردند که آخرت محصول دنیاست.

رییس‌ جمهوری افزود: برخی تصور می‌کردند که جنس سیاست با دین سازگار نیست چرا که اساس دین صداقت، معنویت و وفای به عهد است و جنس سیاست بازیگری‌های مختلف، ‌فریب، دروغ‌گویی و دو رویی است، اما سیاست به معنای راه صحیح جامعه و ارتباط درست کشورها، ملت‌ها و دولت‌ها با یکدیگر، حفظ منافع و مصالح ملی،  عین دیانت است و مگر پیامبر اسلام(ص) با دیگران معاهده صلح و پیمان و چارچوبی برای اداره شهر مدینه و دنیای اسلام و چارچوبی برای زندگی مسلمان و غیرمسلمان در کنار یکدیگر در مدینه، نداشت؟

دکتر روحانی گفت: معنای اسلام این نیست که افکار، اندیشه و ادیان دیگر در جامعه حذف شده و حضور نداشته باشند و اگر چنین بود، پیامبر به اهل کتاب و دین آنها احترام نمی‌گذاشت. البته که دین اسلام کمال یافته همه ادیان گذشته است، اما سایر ادیان هم از جایگاه و احترام برخوردارند و چنین نیست که با آمدن حضرت ابراهیم(ع) دین و سخن حضرت نوح(ع) به طور کامل از بین رفته باشد. البته هر دینی کمال و تکمیل یافته دین قبلی است و امروز اسلام دین کامل و هدایتگر در جامعه است.
برچسب ها: روحانی کتاب صراط