۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴

اظهارات شاکردوست از تجربه «مرگ»

فریدون جیرانی گفت: در فیلم «خفه‌گی» می‌خواستم تجربه متفاوت را در فیلم داشته باشم.
کد خبر : ۳۴۸۰۹۹
صراط:  فریدون جیرانی گفت: در فیلم «خفه‌گی» می‌خواستم تجربه متفاوت را در فیلم داشته باشم.

به گزارش ایسنا، فیلم «خفه‌گی» به کارگردانی فریدون جیرانی شامگاه 18 بهمن‌ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد برای اهالی رسانه و منتقد به نمایش درآمد و فریدون جیرانی درباره ساخت آن توضیح داد: در این فیلم به دنبال یک موقعیت بی‌زمان و بی‌مکان بوده تا قصه جنایی‌اش زیر سقف‌ها پیش روند.

او گفت: فیلم قبلی‌ام را دوست نداشتم و در این مدت به دنبال این بودم تا به گونه‌های قبلی سینمایی که کار می‌کردم برگردم. 

من عاشق فیلم سالاد فصل خودم هستم اما آخر آن فیلم به درستی درنیامد و سعی کردم این فیلم را همان‌گونه که می‌خواستم بنویسم.

وی تأکید کرد: در خفگی به دنبال این بودم تا سناریو را جوری بنویسم که کلیرر با داستان اجتماعی مخلوط شود و در این راستا دکوری را هم برای متفاوت بودن فضا ساختیم.

جیرانی درباره ساخت فیلم به شکلی سیاه و سفید تأکید کرد: می‌خواستم بر اساس نوع سینمایی که مدنظر داشتم این شکل را تجربه کنم و خوشحالم که این سرمایه‌گذار پذیرفت تا این فیلم به این صورت پذیرفته شود.

او اضافه کرد: پس از تجربه شکست‌خورده پارک‌وی که یک اسلشر را ریتمی تند بود  از همان ابتدا می‌دانستم که این فیلم باید ریتمی کند داشته باشد.

در این نشست الناز شاکردوست هم که بسیار هیجان‌زده و البته غمگین صحبت می‌کرد گفت: وقتی قرار شد که به اینجا بیایم سعی کردم که نقاب خنده‌ام را بزنم تا جای زخم‌های پس از بازی در این نقش عکس عکاسان را خراب نکند چون در این فیلم با نقش صحرا زندگی کردم.

او در پاسخ به سوال ایسنا درباره نقش متفاوتی که نسبت به دیگر کارهایش در «خفه‌گی» بازی کرده است توضیح داد: بیش از دو سال است که بیش از این پروژه در فیلمی بازی نکرده بودم و این دو سال شاید در کلمه فقط به معنای دو سال باشد اما برای یک بازیگری که کارش را دوست دارد زمانی زیاد و سخت است.

شاکردوست با بیان اینکه بازیگری را بسیار دوست دارد و عاشق سینماست، گفت: ماجرای من از جایی شروع شد که یک تجربه مرگ را پشت سر گذاشتم و جزو بنده‌هایی هستم که خدا زندگی دوباره به آن‌ها داده  است.

 پس از این زندگی دوباره احساس کردم مرده‌ام و تمام شده‌ام اما آن آدم مرده را دوست نداشتم و از نظرم فرد موفقی نبود چون فیلمی را که دوست داشته باشم در میان کارهایم وجود نداشت.

این بازیگر ادامه داد: به همین دلیل سفر کردم و البته سفر اصلی‌ام رفتن از ایران نبود بلکه سفری درونی در من اتفاق افتاد تا خویشتن خود را پیدا کنم و آنچه در نقش صحرا در فیلم «خفه‌گی» پیدا شد شاید ماحصل همین سفر باشد.

شاکردوست با اشاره به اینکه نقش خود در فیلم «خفه‌گی» را دوست داشته است، افزود: می‌خواستم نقش کسی را بازی کنم که هیچ وجه مشترکی با الناز شاکردوست نداشته باشد و صحرا در این فیلم از من فاصله زیادی داشت که برای پیدا کردن آن مجبور به کنکاش بودم.


ماهایا پطروسیان دیگر بازیگر این فیلم هم درباره کم‌کاری خود در سال‌های اخیر گفت: شاید خیلی نتوان گفت کم‌کار چرا که بیکار بودم و مهم‌ترین دلیلش هم این بود که نقش‌ها را نمی‌پسندیدم.

او افزود: من حدود 27 سال است که کار می‌کنم و قصدم این بود که اگر در کاری حضور دارم نقش را دوست داشته باشم. 

وقتی این پروژه پیشنهاد شد بیش از 50 درصد از علایقم در فیلم موجود بود و این طور نبود که صرفاً بخواهم در فیلمی بازی کنم.

وی ادامه داد: البته در یکی، دو سال اخیر فیلم‌هایی پیشنهاد شده‌اند اما به سرانجام نرسیده‌اند و از آن‌جا که نقشم در این فیلم متفاوت بود  آن را انتخاب کردم.

 هرچند معمولاً از خودم در کارهایم راضی نیستم و احساس می‌کردم از بازی در فیلم «خفه‌گی» راضی می‌شوم اما الان که فیلم را در این‌جا دیدم می‌بینم که از خودم راضی نیستم.

در ابتدای این نشست محمود گبرلو، مجری جلسه با اشاره به نشست پرحاشیه فیلم «قاتل اهلی» که فریدون جیرانی هم در آن در دفاع از مسعود کیمیایی صحبت کرده بود گفت: از خبرنگاران و عکاسانی که شب گذشته نتوانستند سوال‌های خود را بپرسند یا عکس‌های مدنظر خود را بگیرند عذرخواهی می‌کنم و از فریدون جیرانی هم تشکر می‌کنم که برای آرام شدن فضا کمک کرد.

همچنین جیرانی و گبرلو به عنوان اولین و دومین مجری برنامه تلویزیونی هفت کنار هم نشسته بودند و جیرانی از این اتفاق به خوشی یاد کرد و گفت: باید نفر سوم (بهروز افخمی) را هم دعوت می‌کردیم.

در این نشست کارن همایونفر (آهنگساز)، مسعود سلامی (مدیر فیلمبرداری)، ایمان امیدواری (طراح چهره‌پردازی)، محسن نصراللهی (طراح لباس) و پردیس احمدیه (بازیگر) حضور داشتند.