۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۳

توضیح ولایتی درباره مخالفت ایران با حضور آمریکا در نشست آستانه

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: مخالفت ایران با حضور آمریکا در نشست آستانه با هماهنگی دولت سوریه بود.
کد خبر : ۳۴۵۹۱۱
صراط:رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: مخالفت ایران با حضور آمریکا در نشست آستانه با هماهنگی دولت سوریه بود.

به گزارش ایسنا، علی اکبر ولایتی بعد از ظهر روز سه‌شنبه در حاشیه دیدار شیخ سمیرنماینده مجمع عمومی ایزدی‌های عراق و جمعی از اعضای ایزدی پارلمان و شخصیت‌ها و فرهیختگان ایزدی عراق در جمع خبرنگاران به نشست آستانه که با نظارت سه کشور روسیه، ایران و ترکیه درباره روند بحران و آتش بس در سوریه در قزاقستان برگزار می‌شود توضیحاتی ارائه کرد.

وی افزود: نفس این‌که سوری‌ها و گروهای معارض منهای داعش و النصره، گروه‌هایی که حاضر شدند آتش بس را بپذیرند و تحت نظم دولت سوریه در آینده قرار گیرند، این یک کار مفید بود.

وی بابیان این‌که «در درجه اول امید بسیاری است که این نشست موجب استمرار آتش‌بس شود»، گفت: این‌که ما توقع داشته باشیم با این نشست همه اختلافات حل شود، توقع منطقی و درستی نیست.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع همچنین خاطرنشان با بیان این‌که «این نشست‌ها باید تداوم داشته باشد و در هر نشستی گام‌هایی به جلو برداشته شود»، نسبت به آینده این گفت‌وگو میان دولت و معارضین سوری که قبول کردند اسلحه را به زمین بگذارند و آتش بس را رعایت کنند ابراز امیدواری کرد.

وی گفت: دشمنان و معارضین سوری تا زمانی که از رسیدن به اهداف خود نا امید نشدند به مذاکرات سیاسی تن ندادند. پیروزی در حلب نقطه عطف تاریخی است.  بعد از پیروزی حلب زمینه برای گفت‌وگو بین دولت و معارضین ایجاد شد.

وی افزود: اجلاس آستانه نشان داد که همه طرف‌ها چه ترکیه و گروه‌هایی که از این کشور تبعیت می‌کنند و حتی کشورهایی که در آن‌جا حاضر نیستند، مستقیم و غیرمستقیم به نوعی به مشروعیت دولت سوریه تن دادند.

‌رییس مرکزتحقیقات استراتژیک مجمع با اشاره به نقش اساسی کشورهای غربی از جمله آمریکا در برانگیختن دشمان ملت سوریه و حمایت از آنها، افزود : مخالفت ایران با حضور آمریکا در نشست آستانه با هماهنگی دولت سوریه بود.