۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
بروزرسانی می‌شود

لحظه به لحظه با روز پنجم آواربرداری در پلاسکو/ 3 جسد پیداشده متلاشی شده‌ بودند/ تکذیب شایعه از بین رفتن پیکرها

آواربرداری ساختمان فروریخته پلاسکو در تهران وارد روز پنجم شده است. تا کنون پیکر 6 نفر از زیر آوار بیرون آمده که دو نفر آنها آتش نشان و 4 نفر دیگر شهروندان عادی بوده اند. یکی از آتش نشانان هم در بیمارستان به شهادت رسیده است.
کد خبر : ۳۴۵۵۹۷
گروه اجتماعی صراط - آواربرداری ساختمان فروریخته پلاسکو در تهران وارد روز پنجم شده است. تا کنون پیکر 6 نفر از زیر آوار بیرون آمده که دو نفر آنها آتش نشان و 4 نفر دیگر شهروندان عادی بوده اند. یکی از آتش نشانان هم در بیمارستان به شهادت رسیده است. این در حالی است که شهردار تهران، پیش از این جانباختگان از میان افراد عادی را نهایتا یک یا دو نفر ذکر کرده بود.

البته سخنگوی آتش نشانی در آمار رسمی خود، جانباختگان را 25 نفر اعلام کرده که 16 نفرشان آتش نشان بوده اند. شهردار تهران و وزیر کشور نیز برای روز یکشنبه 10 بهمن ماه برای توضیح در مورد حادثه به مجلس خواهند رفت.

آخرین اخبار به شرح زیر است:

00:06: جسد نخستین شهروند کشف شده از زیر خروارها آوار ساختمان پلاسکو به بیرون منتقل شد.

00:44: کولیوند سرپرست اورژانس کشور گفت: دو پیکر از زیرزمین ساختمان پلاسکو خارج شده است. با این حال طبق روال گذشته سخنگوی ستاد بحران حادثه پلاسکو اخبار رسمی را اعلام میکند که هنوز از سوی او این خبر اعلام نشده است.

07:52: کارگردان سریال «نفس» با انتشار چند عکس که توسط عوامل این سریال گرفته شده، گفت که ساختمان قدیمی تجاری پلاسکو یکی از لوکیشنهای این سریال بوده است.

07:55: شریف‌زاده مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران گفت: همکارانم تونلی به سمت موتورخانه واقع در زیرزمین ساختمان پلاسکو حفر کرده بودند و در آن‌جا نشانی از پیکرها و اجساد زیر آوارماندگان نیافته بودند. وی افزود: تونلی فرعی به سمت اتاقی در کنار موتورخانه حفر شده بود که همکارانم موفق شدند پیکر چهار شهروندان غیرآتش‌نشان را از این اتاق بیرون بیاورند. او گفت: هنوز هم امیدواریم کسانی را که احتمال زنده‌ماندشان می‌رود، زنده از زیر آوار بیرون بیاوریم.

09:08: پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشورگفت: تا شب گذشته 194 نفر در حادثه پلاسکو تحت درمان قرار گرفتند که 150 نفر از آنها در محل حادثه به صورت سرپایی درمان شدند و 44 نفر برای دریافت خدمات بیشتر به بیمارستانهای تهران منتقل شدند که 40 نفر از آنها ترخیص شدند. او گفت: متاسفانه بهنام میرزاخانی آتش نشان فداکار دو روز پیش در بیمارستان شهید مطهری تهران به دلیل شدت سوختگی به شهادت رسید اما در حال حاضر فقط 3 نفر از آتش نشانان مصدوم در بیمارستانهای تهران بستری هستند. کولیوند عنوان کرد: با کشف چهار جسد در آوارهای پلاسکو مجموع پیکرها به 7 نفر رسید. به گفته او، اسامی آتش نشانانی که هنوز در بیمارستان بستری هستند، شامل فخرالدین گودرزی(بیمارستان پارس) محمدفاتحی(بیمارستان بانک ملی) سامان سرخوری (بیمارستان بهارلو) هستند.

10:05: یک آتش نشان به روزنامه ایران گفته است: متأسفانه ما جایی برای اعتراض نداریم و حتی پارسال وقتی عده‌ای از همکارانمان برای شکایت به شهرداری رفتند و اعتراض کردند بشدت با آنها برخورد شد و با تهدید و ارعاب هم روبه‌روشدند.اما این رسم برخورد با جانفشان‌ها نیست. حسین فریدون نسب، از ایستگاه 58 آتش نشانی هم گفته است: ما 5 هزار نیروی عملیاتی هستیم اما با هزار لباس آتش‌نشانی. متأسفانه به خاطر بی‌توجهی‌های مدیران‌مان ومسئولان شهری با کمبود امکانات روبه‌روهستیم که کار را برای ما سخت کرده است. اگر کیفیت لباس‌های ما بهتر شود به طورقطع راحت‌تر می‌توان دل به آتش زد ولی گاهی همین ابتدایی‌ترین مسائل مشکل‌ها را برایمان دو چندان می‌کند.

11:12: محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس از حضور عبدالرضا رحمانی‌فضلی و محمدباقر قالی باف وزیر کشور و شهردار تهران در جلسه علنی یکشنبه (10 بهمن) خبر داد. به گفته او، آنها "برای ارائه گزارش  از دلایل بروز حادثه و روند امداد و نجات و آواربرداری‌های انجام شده" توسط "هیات رییسه" به مجلس دعوت شده اند.


11:06: اولین فیلم از زیرزمین پلاسکو بعد از آتش‌سوزی



11:23: محمدکاظم چقازردی مدیرعامل بانک سپه از آمادگی این بانک برای اعطای تسهیلات به  اصناف و صاحبان واحدهای تولیدی و تجاری ساختمان پلاسکو خبر داد.

12:10: جمعی از بازاریان تهران واحدهای تجاری خود در یک مجتمع تجاری را به صورت رایگان در اختیار کسبه پلاسکو قرار دادند. در نامه این بازاریان آمده است: وظیفه خود دانستیم تا با واگذارى "رایگان" واحدهاى تجارى خود در مجتمع تجاری کارآمد و مرکز خرید عادلى واقع در بازار بزرگ تهران، راستهء حضرتى ، به سهم خود قدم کوچکى براى بهبود شرایط نابسامان همکاران خود در پاساژ پلاسکو برداریم.

13:03: سایت رسمی باشگاه پرسپولیس اعلام کرد حامد هوایی قوشچی از ایستگاه 28 آتش نشانی تهران که در حادثه پلاسکو مفقود شده، از دانشجویان مرکز علمی کاربردی پرسپولیس است.

13:47: محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران گفت: پس از اینکه شب گذشته سه جسد جدید کشف و به پزشکی قانونی منتقل شد، بنده به عنوان نماینده دادستان در پزشکی قانونی حاضر شدم که بررسی و معاینه اجساد نشان می‌دهد تمام اجساد دچار فساد نعشی و به دلیل گذشت زمان متلاشی شده‌اند.
او درباره شایعات مطرح شده پیرامون فوت این افراد و اینکه آنها پیش از این زنده بوده و پیامک داده بودند، گفت: طبق آزمایشات انجام شده این موضوع کذب محض است و زمان فوت این افراد دقیقا بعد از ریزش آوار بوده است.

13:50: مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: نخاله های حادثه آوار پلاسکو دور ریخته نمی‌شود. او گفته: زمینی ۸ هکتاری در خیابان شهید مختاری در منطقه ۱۲ برای تخلیه نخاله‌های ساختمان پلاسکو اختصاص داده شده.
یزدانی اعلام کرد ۲۰۰ دستگاه کمپرسی و ۸ بیل مکانیکی در حال آواربرداری هستند. هر دستگاه کمپرسی با نظارت و تحت الحفظ یک نیروی شهربان و یک مامور نیروی انتظامی به محل مذکور منتقل می شود و با حضور قاضی دادگستری و نیروی انتظامی درمحل، تخلیه انجام شده و از آن صورت جلسه تهیه می شود تا در ادامه در این محله دوباره تخلیه مورد واکاوی و بازبینی قرار گیرد تا اموال مردم شناسایی شود.

14:07: وزیر کشور گفت: شنبه جلسه‌ای با هیات امنای ساختمان پلاسکو گذاشتیم. زندگی حدود 800 نفر از ساختمان پلاسکو تامین می‌شد که به گفته هیات امنای این ساختمان تا 2500 نفر مشغول فعالیت با ساختمان پلاسکو بوده‌اند.
رحمانی فضلی با بیان اینکه هیات امنای ساختمان پلاسکو دو گلایه داشتند گفت: به گفته آنها نباید آنان مقصر آتش سوزی مطرح شوند چرا که به عنوان مستاجر در این ساختمان حضور داشتند و آنان هر کاری که به آنها گفته شده بود را انجام داده بودند. آقای سعیدی کیا توضیح دادند هر مشکلی که از نظر حقوقی به بنیاد مستضعفان برگردد را می‌پذیریم و او قول اسکان موقت کاسبان پلاسکو را داده است. او اضافه کرد: مالکان پلاسکو برای جبران شدن خسارت‌های خود تاکید کردند. همه این موارد را دولت پیگیری می‌کند.

14:33: یک کارشناس امداد و نجات در آتش در پاسخ به شایعه احتمال از بین رفتن پیکر آتش نشانان شهید گفت: آتش نشان های محبوس در زیر آوار ساختمان پلاسکو، لباس ضد حریق بر تن داشته اند. به دلیل بر تن داشتن این لباس، پیکر پاک این شهدا نمی سوزد و تنها احتمال متلاشی شدن آن وجود دارد.

15:01: علی طیب نیا، وزیر اقتصاد گفت: با توجه به اینکه در آستانه سال نو هستیم و ماه‌های پایانی به طور اخص فصل کسب و کار است در نظر داریم محل و مکان مناسب برای اشتغال کسبه پلاسکو در نظر بگیریم.
طیب نیا ادامه داد: برای کارگرانی که بیمه شده‌اند نیز بیمه بیکاری در نظر گرفته شده است.
او گفت: به دولت پیشنهادی مبنی بر بخشودگی بدهی مالیاتی افرادی که در مجموعه پلاسکو فعالیت داشتند ارائه شده و خوشبختانه دولت تأیید کرد، همچنین برای این افراد تسهیلات مالی و بانکی در نظر گرفته شده است.

15:10: سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد بر اساس دستور قضایی ابلاغ شده، سازمان پزشكی قانونی كشور به غیر از خانواده های متوفیان از حضور سایر افراد تحت هر عنوان و سمت در محل پزشكی قانونی جلوگیری به عمل می آورد.

15:35: سردار محمدرضا مقیمی رئیس پلیس آگاهی درباره مفقودی های حادثه پلاسکو گفت: هفت نفر درباره مفقود شدن بستگانشان شکایت کردند. او اضافه کرد: احتمال دارد ساعت برخی از اعلام مفقودی ها با زمان وقوع حادثه مطابقت نداشته باشد، لذا نمی توانیم بپذیریم که این مفقودی ها متعلق به حادثه ساختمان پلاسکو است.
او گفت: اموالی نظیر گاوصندوق  و اسناد بهادار که با ارزش است در مجموعه پلیس آگاهی جمع آوری می شود و به افرادی که مشخصاتشان ثبت شده پس از تأیید صنف مربوطه و نیز تعیین تکلیف اموال، به صاحبان آنها عودت داده  می شود؛ دو گاوصندوق متعلق به طلافروشی ها پیدا شد که در لحظات اولیه پس از احراز هویت، به آنها بازگردانده شد.
رئیس پلیس آگاهی همچنین گفت: در این چند روز سرقتی در  پلاسکو رخ نداده و هیچ گزارشی در این خصوص نداشتیم.
نظرات بینندگان
یاسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۵
۱۱
۷
آقای شهردار لطفا در مقابل مردم شهامت نشان دهید و بدلیل بی کفایتی عذر خواهی کرده و استعفا بدهید این مردان دلاور (آتشنشانان)بدلیل سو مدیریت جنابعالی شهید شدند در ضمن می بایست به پاس فداکاریهایشان نام چهارراه به چهارراه آتش نشانان تغییر یابد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
چرا روحانی و آخوندی بدلیل حادثه قطار تبریز مشهد و شهادت بیش از 40 نفر از مسافران عزیز استعفاء ندادند ؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
چشم امری دیگه در ضمن دست از این بازی های سیاسی کودکانه بردارید
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۵
۸
۳
خوبه باز یه اتفاق افتاد که هر کی برای تاختن به حزب رقیب بهانه ای پیدا کنه!!!! متاسفم..... کمی از اتش نشانان غیرت و مردانگی رو یاد بگیریم.