۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹

لحظه به لحظه با آواربرداری در پلاسکو +فیلم و عکس/ تکذیب خروج سومین جسد از زیر آوار

عملیات آواربرداری در ساختمان فروریخته پلاسکو در تهران، وارد روز چهارم شده است.
کد خبر : ۳۴۵۳۵۰
گروه اجتماعی صراط - عملیات آواربرداری در ساختمان فروریخته پلاسکو در تهران، وارد روز چهارم شده است.

در سه روز گذشته، بازار شایعات همچنان داغ بود و اخبار از احتمال زنده بودن برخی افراد منتشر شد که بلافاصله تکذیب شدند.

پس از دو روز بی خبری محض از آمار ساده مفقودشدگان، بالاخره آمار مفقودان و قربانیان از زبان سخنگوی آتش نشانی، حداکثر 25 نفر اعلام شده که 16 نفر آنها آتش نشان بوده اند. آمار مصدومان هم مدام جابجا می‌شد و ظاهرا در نهایت 157 نفر اعلام شد.

دیروز روحانی، لاریجانی و سعیدی کیا، رییس بنیاد مستضعفان هم در محل حادثه حاضر شدند.

حجت الاسلام منتظری، دادستان کل کشور هم به محل حادثه رفت و بر نقش شهرداری در این حوادث تاکید کرد و گفت: این حادثه باید برای همه ما عبرت و درس باشد تا در رابطه با ساختمان‌هایی که ایمنی لازم را ندارند، تدبیر لازم انجام شود. طبق بند 14 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، این وظیفه به عهده شهرداری‌هاست و باید به این دست از  ساختمان‌ها اخطار و مهلتی تعیین شود و اگر در مهلت معین، اقدام به ایمن سازی نکردند، شهرداری باید ورود کند.

با اخبار روز چهارم آواربرداری همراه باشید.

08:28: در حالی که شهرداری تهران، از چندین اخطار به مغازه داران پلاسکو صحبت کرده، یک کاسب پلاسکو به روزنامه ایران گفته است: «ما از بنیاد می‌خواهیم سرقفلی‌های ما را تجدید بنا کند.می گویند اخطاریه داده‌اند، به کجا؟ شهرداری حتی یک برگه اخطاریه به کسبه نداده، ما که حتی اجازه نداریم، بدون اجازه مالک، یک تیغه وسط مغازه بکشیم، برای دکورکردن مغازه، باید مالک مجوز صادر کند. من همان زمان که کمر ساختمان خم شد، از طبقه اول بیرون آمدم که آجر به سرم خورد، همکارانم من را با موتور به بیمارستان فارابی بردند.»

09:02: علی فاضلی رییس اتاق اصناف ایران گفت: براساس آمار بیمه  از 3000نفر فعالان ساختمان پلاسکو  حدود2200 نفر کارگر بوده اند که بعد ازوقوع این حادثه شغل خود را از دست داده‌اند.

11:09: امیر مهدیانی یکی از آتش نشانان مصدوم سانحه، لحظه فروریختن ساختمان و نجات خود را این گوه شرح داده: نیروها را به پایین فرستادیم، تنها چهار نفر مانده بودیم، جهت مطمئن شدن از اینکه آتش‌نشان دیگری باقی نمانده باشد، یکی از همکارانم از راهروهای طبقه دهم شروع به جستجو کرد و مطمئن شد که دیگر کسی باقی نمانده است. در آن‌جا دو بالابر بود، یکی سمت غربی ساختمان و دیگری در قسمت جنوبی آن. علی(یکی از آتش نشانان) به سمت بالابر جنوبی رفت و من نیز به سمت بالابر غربی رفتم تا از این طریق از ساختمان خارج شویم. اما وقتی به بالابر غربی رسیدم متوجه شدم که ساختمان در حال حرکت است بطوری که هر لحظه از بالابر فاصله می‌گیرد. در همین حین به یکی از همکارانم که همراهم بود گفتم به داخل بالابر برو. وقتی او داخل بالابر رفت دیدم فاصله ساختمان از بالابر هر لحظه بیشتر و بیشتر می‌شود، تنها کاری که آن لحظه انجام دادم این بود که پایم را لبه پنجره گذاشتم و خودم را پرت کردم تا سبد و مانیتور را بگیرم. از پنجره آویزان بودم که دیدم ساختمان فروریخت، موجی از گرد و خاک به پا شد،سنگ و بتن ساختمان بود که بر سر و صورتم میخورد. آوار که تمام شد نیروهای آتش‌نشانی جهت نجات ما بالابر را به سمت دیگری چرخاندند و هرطوری بود توانستند ما را بیرون بیاورند."

11:28: جلال ملکی، سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو گفت: دیوار ضلع غربی که بین پاساژ کویتی‌ها و پلاسکو بود، طی عملیات موفقیت‌آمیز تخریب شد. او افزود: دود زیرآوارها حاکی از این است که در لایه‌های زیرین آوار هنوز آتش وجود دارد و جمعی از اجناس زیرزمین که به صورت انبار نخ و پارچه بوده است، آتش سطح آنها را فرا گرفته است.

11:34: دانش‌آموزان شين‌آبادی براي ابراز همدردی در محل حادثه پلاسکو حاضر شدند.

لحظه به لحظه با آواربرداری در پلاسکو +فیلم و عکس/ سومین جسد آتش‌نشانان شهید پیدا شد

11:43: فیلمی که یکی از آتش نشانان در طبقه آخر پلاسکو لحظاتی قبل از ریزش این ساختمان گرفته است را مشاهده می‌کنید.



12:23: با توجه به احتمال کشف جسد یکی از جان‌باختگان در ضلع جنوبی پلاسکو، عملیات آواربرداری از دقایقی پیش کاملا متوقف شده است و آتش‌نشانان در این قسمت از محل تجمع کرده و در حال آواربرداری دستی هستند. همچنین کاور حمل جسد نیز به این نقطه منتقل شد.

12:39: سرانجام جسد سومین جسد از آتش‌نشان‌های مفقودشده که زیر آوار مانده بود، پیدا شد و مأموران در حال خروج جسد هستند.

14:15: جلال ملکی سخنگوی آتش نشانی در واکنش به خبر خروج سومین جسد از شهدا از زیر آوار گفت: آمار شهدا تا این لحظه همان 3 نفر است که دو نفر از زیر آوار خارج شده و یک نفر در بیمارستان شهید شده است.

14:39: سردار اسکندر مومنی جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: همه آوارها به منطقه کنترل شده‌ای فرستاده می‌شود تا کلیه اموال حفظ شود. همچنین گاوصندوق‌ها و اموال پیدا شده به پلیس آگاهی مرکز واقع در خیابان وحدت منتقل شده است.