۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶

۱۳ سال معطلی برای ساخت یک کارخانه +تصاویر

کارخانه سیمان خرم‌آباد که پس از گذشت ۱۳ سال تنها ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد مشکلات روند ساخت آن در جلسه اقتصاد مقاومتی لرستان موردبررسی قرار گرفت اما به دلیل پاره‌ای از مشکلات، تعیین تکلیف ساخت آن باز هم به جلسات دیگری موکول شود.
کد خبر : ۳۴۴۹۰۰
صراط: کارخانه سیمان خرم‌آباد که پس از گذشت ۱۳ سال تنها ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد مشکلات روند ساخت آن در جلسه اقتصاد مقاومتی لرستان موردبررسی قرار گرفت اما به دلیل پاره‌ای از مشکلات، تعیین تکلیف ساخت آن باز هم به جلسات دیگری موکول شود.

به گزارش تسنیم، جلسه اقتصاد مقاومتی استان لرستان شامگاه پنجشنبه به بررسی مشکلات 23 پروژه اقتصادی استان اختصاص یافت تا با حضور دین‌پرست معاون وزیر کشور مشکلات یکایک این واحدها موردبحث و بررسی قرار گیرد.

یکی از این واحدهای اقتصادی که استاندار لرستان از آن به‌عنوان سخت‌ترین پروژه استان یادکرد، «کارخانه سیمان خرم‌آباد» بود که وعده ساخت آن اکنون به 10 سال رسیده و با یک پیشرفت فیزیکی ناچیز پس از گذشت سال‌ها روند ساخت آن همچنان متوقف است.

احداث این کارخانه که جزء مصوبات دور اول سفر هیئت دولت به استان لرستان بوده عملیات اجرایی آن در سال 82 آغاز می‌شود و بر اساس اعلام مسئولان این کارخانه مقرر می‌شود تا پایان سال 94 به بهره‌برداری برسد اما اکنون پس از گذشت چند سال مشکلات اجرای آن پابرجا است و 46 هزار سهام‌دار آن همچنان باید در انتظار ساخت آن بمانند.

تیر ماه امسال در گزارشی با عنوان «کارخانه سیمان خرم‌آباد اسیر وعده‌های 10 ساله/ "واگذاری" سرانجام کارخانه‌ای با 46 هزار سهامدار» پرداخته شد تا شاید گره‌های کور ساخت این کارخانه به دست متولیان امر باز شود اما از آنجا که این مشکلات همچنان ادامه دارد  امروز نیز در گزارش دیگری به آن پرداخته شد.

آغاز عملیات اجرایی کارخانه سیمان خرم‌آباد در سال 82

خضری مدیر کارخانه سیمان خرم‌آباد در این جلسه از نابسامانی وضعیت ساخت این کارخانه سخن راند و گفت: این پروژه را از سال 82 شروع کردم و تمام دارایی‌ام پای‌کار آمدم و در یک مقطعی نیز مردم را به کمک خود طلبیدیم.

وی به پیشرفت 47 درصدی این کارخانه اشاره کرد و اظهار داشت: بانک 100 میلیارد تومان مصوبه ریالی به من داده و مصوب کرده است که چهار میلیارد تومان پرداخت کرده است درحالی‌که همان چهار میلیارد تومان را نیز به بنده پرداخت نکرده است تا آن را مدیریت کنم بلکه به پیمانکار پرداخت شد.

مدیر کارخانه سیمان خرم‌آباد افزود: طی هشت سال بیش از 100 پرونده برای من تشکیل‌شده است؛ دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور همه بر پروژه نظارت کردند، من می‌خواهم این پروژه انجام شود بنابراین از مسئولان درخواست می‌کنم که این پروژه را نجات دهند.

نگرانی برای از بین رفتن سرمایه کارخانه

وی ضمن انتقاد از بلاتکلیفی ساخت این کارخانه عنوان کرد: ما را مثل قالب یخ جلوی آفتاب گذاشتند و در حال آب شدن هستیم؛ گناه کردیم پول خودمان و مردم را گذاشتیم؟! در این تحریم‌ها بهترین ماشین‌ها را از کشور آلمان آوریم ولی اکنون در حال از بین رفتن هستند.

۱۳ سال معطلی برای ساخت یک کارخانه +تصاویر

خضری بیان کرد: نامه مصوبه‌این کارخانه به بانک تحویل داده‌شده است اما بانک این گزارش را نگه‌داشته است و به هیچ‌کس ارائه نمی‌دهد.

بابک دین‌پرست معاون وزیر کشور بیان کرد: استانداری لرستان در بحث کارخانه سیمان خرم‌آباد مصوبه‌ای دارد که یک‌بند آن مربوط به این است که بانک سپه گزارش مربوط به کارشناسی این شرکت را ارائه نمی‌کند.

وی گفت: در این مصوبه دوم آذرماه سال 95 مقررشده است که بانک سپه استان پیگیری جدی به‌منظور تعیین تکلیف اخذ نظریه کارشناسی رسمی دادگستری درزمینهٔ تعیین میزان سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی توسط شرکت سیمان خرم‌آباد را به عمل آورد و نتیجه را تا حداکثر چهارم آذرماه 95 به دفتر هماهنگی امور اقتصادی اعلام کند اما هنوز گزارش مربوط ارائه نشده است.

تشکیل جلسات مختلف برای تعیین تکلیف ساخت کارخانه

مهرداد غضنفری معاون استاندار لرستان نیز در این رابطه عنوان کرد: پیرو دستور استاندار لرستان و دین‌پرست معاون وزیر کشور مقرر شد ما در این رابطه دو جلسه تشکیل و وضعیت ساخت این کارخانه را تعیین تکلیف کنیم که هر دو جلسه با بررسی مقدمات کار و مصوبات گذشته و با حضور دستگاه‌ها و کارشناسان برگزار شد.

وی بیان کرد: یک مشکل وجود داشت مدیر کارخانه مدعی بود که کار کارشناسی انجام‌گرفته اما بانک سپه از ارائه آن خودداری می‌کند، ما به بانک سپه مکاتبه کردیم که پاسخ دادند این کار کارشناسی به ما ابلاغ نشده چراکه بخشی از هزینه‌ها پرداخت‌نشده است.

معاون استاندار لرستان گفت: با پیگیری‌های مدیر این کارخانه مجدد جلسه‌ای تشکیل دادیم تا کار تسریع و از این وضعیت بلاتکلیفی بیرون بیاید که در این راستا یک اکیپ متشکل از صنعت معدن، استانداری، بانک سپه و سایر دستگاه‌ها آماده شد تا همین سرمایه‌گذاری را که مدیر کارخانه مدعی است ارزش‌گذاری شود که مسئول بانک سپه این موضوع را پذیرفت البته هرچند بانک سپه  مدعی بود ماشین‌آلات خریداری‌شده از محل تسهیلات ارزی بوده است که خودپرداخت کرده است.

۱۳ سال معطلی برای ساخت یک کارخانه +تصاویر

وی اظهار داشت: متأسفانه وقتی کارشناسان به محل مراجعه کردند به دستور مدیر کارخانه اجازه ورود پیدا نکردند، اگر توقف ایجاد نمی‌شد و مدیر کارخانه مانع نمی‌شد با وضعیت روشن‌تری مواجه می‌شدیم.

پیگیری چندین استاندار برای رفع مشکل کارخانه سیمان خرم‌آباد

هوشنگ بازوند استاندار لرستان در رابطه با مشکلات ساخت کارخانه سیمان خرم‌آباد گفت: این پروژه از 82 شروع‌شده است اما اکنون حدود 13 سال است که درگیر این پروژه هستیم و چندین استاندار برای آن‌وقت گذاشته است؛ نمی‌شود گفت مقصر همه استاندارها بودند چون این پروژه‌ها در شورای نظارت استان وارد می‌شوند.

وی عنوان کرد: شورای نظارت استان نیز  بیشتر مصوبات را به سمت سرمایه‌گذارها سوق می‌دهد؛ در این رابطه مشکلاتی وجود دارد که چندین جلسه برای آن گذاشته شد اما نهایت باید گفت مشکل مدیر این کارخانه با بانک سپه است و بانک سپه استان نیز این اختیار را ندارد تا آن را حل کند.

لزوم تشکیل جلسه با مدیرعامل بانک سپه برای تعیین تکلیف ساخت کارخانه

استاندار لرستان بیان کرد: حل این موضوع با چقا زردی مدیرعامل بانک سپه است و باید گفت مشکل این پروژه در این جلسه حل‌وفصل نمی‌شود پس گر بخواهد حل‌وفصل شود باید حضور مدیرعامل بانک سپه حل‌وفصل شود.

وی تصریح کرد: اگر جلسه تشکیل شود از مدیر این کارخانه حمایت می‌کنیم اما بانک هم حرف‌هایی دارد که باید بشنویم.

ازآنجاکه درمان دردهای 10 ساله این کارخانه در این جلسه قابل‌درمان نبود بنابر این گذاشته شد که با حضور مدیرعامل بانک سپه وضعیت آن مشخص شود که درنهایت معاون وزیر کشور در این جلسه نسخه این کارخانه را این‌گونه پیچید که در تهران با حضور مدیرعامل بانک سپه جلسه می‌گذاریم، موضوع را پیگیری می‌کنیم تا به نتیجه برسد.