۲۳ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۵

بمب هوشمند مبارزه با سرطان

بررسي‌ها به دنبال درمانهاي مؤثر سرطان ممكن است بزودي قدرت شفابخش گل زعفران پاييزي را تحت اختيار خود قرار دهد.
کد خبر : ۳۲۸۷۲

به گزارش ايسنا محققان موسسه درمان سرطان دانشگاه برادفورد در حال آغاز دوره آزمايش باليني يك درمان جديد بمب هوشمند براي مبارزه با سرطان هستند كه پايه آن بر اساس  گل زعفران است.

اين درمان كه « کلشيسين» نام دارد، در آزمايشات بر روي موشها توانسته رشد طيف متفاوتي از سرطانها را كند كرده يا حتي آنها را كاملا از بين ببرد.

اين پژوهش كه در جشنواره علمي انگليس در برادفورد مورد بازبيني قرار گرفته، در مجله «كنسر ريسرچ» نيز منتشر شده است.

زعفران پاييزي محلي انگليس كه به زعفران علفزار نيز موسوم است، در راهنماهاي گياهي اوليه به عنوان درمان عفونت معرفي شده است.

اين امر به دليل برخورداري اين گياه از ماده شيميايي قوي کلشيسين بوده كه به داشتن ويژگي‌هاي دارويي از جمله تاثيرات ضدسرطاني مشهور است؛ اما کلشيسين براي ديگر بافتهاي بدن هم سمي بوده، از اين رو تا كنون استفاده از آن بسيار محدود بوده است.

محققان دانشگاه برادفورد اكنون توانسته‌اند مولكول کلشيسين را اصلاح كنند؛ بطوري كه در بدن بطور غيرفعال حضور داشته تا به يك تومور برسد.

اين ماده شيميايي به محض دستيابي به تومور، فعال شده و رگهاي خوني تامين‌كننده آن را از بين برده و بطور موثري آن را مي كشد.

اين تاثير بدليل وجود آنزيم‌هايي ممكن شده كه تمام تومورها توليد مي‌كنند و كاربري رايج آنها، تجزيه سلولهاي عادي اطراف و گسترش تومور است.

مولكول اصلاح شده کلشيسين از پروتئيني متصل به خود برخوردار است كه آن را بي‌ضرر مي‌كند؛ اما آنزيم تومور بطور خاص اين پروتئين را هدف قرار داده و آن را از بين مي‌برد. با اين كار، کلشيسين فعال شده و فرآيند از بين بردن رگهاي خوني و خشك كردن تومور آغاز مي‌شود.

به گفته اين محققان، از جمله چيزهايي كه اين درمان را موثر واقع مي‌كند، فعال بودن آن تنها در مجاورت تومور بوده كه به ديگر بافتها آسيب نخواهد زد.

آزمايشهاي پيش‌باليني اين دارو بر روي موشها نتايج جالب و موفقيت‌آميزي را نشان داده است.

محققان اميدوارند كه اين درمان طي 18 ماه آينده وارد مرحله ابتدايي آزمايشهاي باليني در بيمارستان «سنت جيمز» در «ليدز» شود.

برچسب ها: سرطان زعفران