۲۲ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۶

احتمال سونامي در درياي عمان

در خلیج فارس به علت کم عمق بودن، احتمال بروز سونامی وجود ندارد اما اگر در درياي عمان سونامي اتفاق بيافتد ممكن است در سواحل هرمزگان و تنگه هرمز با مشکلاتی مواجه شویم.
کد خبر : ۳۲۷۱۱

ایلنا: رئيس موسسه ملي اقيانوس شناسي گفت:هر چند ده سال يكبار گسل "مكران" در درياي عمان فعال مي‌شود و احتمال وقوع سونامي در درياي عمان توسط مجامع علمي و كميسيون بين الدول اقيانوس هند نيز تاييد شده است.

به گزارش خبرنگار ايلنا، وحيد چگيني با بيان اينكه در حال حاضر بحث مخاطرات دريايي در كشور ما بحث جدي است گفت: پديده هايي مانند سونامي و همچنين پديده كشند قرمز و غرق شدن مردم در شمال كشور ازجمله پديده‌هايي است كه مي‌توان از آنها به عنوان مخاطرات دريايي كشورمان نام برد.

او تصريح كرد: در حال حاضر گسل بزرگ "مكران" در حد فاصل ايران و عمان قرار داشته كه تا سواحل پاكستان ادامه دارد.

چگيني افزود:هر چند ده سال يكبار اين گسل فعال مي‌شود و احتمال وقوع سونامي در درياي عمان توسط مجامع علمي و كميسيون بين الدول اقيانوس هند نيز تاييد شده است.

به گفته وي براي مقابله با امواج ناشي از سونامي درياي عمان بايد هرچه سريع‌تر مرکز ملی هشدار پیگیری از مخاطرات دریا را تشکیل شود.

او ادامه داد: در خلیج فارس به علت کم عمق بودن، احتمال بروز سونامی وجود ندارد اما اگر در درياي عمان سونامي اتفاق بيافتد ممكن است در سواحل هرمزگان و تنگه هرمز با مشکلاتی مواجه شویم.

وی یادآور شد: سونامی درياي عمان،ظرف مدت زمان 15 تا 30 دقیقه به کشور می‌رسد که فرصت بسیار اندکی است، به همین دلیل ایجاد مرکز هشدار سونامی در کشور یک ضرورت است و باید با نصب آژیرهای خطر مردم را نسبت به سونامی خبر کرد.

رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی افزود: کار مدل سازی جهت مقابله با سونامی را چند ماهی است با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز کرده ایم و در حال حاضر در انتظار امکانات و تجهیزات آن هستیم تا بتوانیم ادامه روند را در پیش روی داشته باشیم.

او در مورد امواج شكافنده درياي خزر كه سالانه ده‌ها تن را به كام مرگ مي‌كشد نيز گفت:
از شناگران درخواست می‌کنم تا به تنهایی شنا نکنند و در محلی شنا کنند که غریق نجات باشد همچنین اگر با جریانی مواجه شدند به جای مقابله با این جریان آب به سمت آن حرکت کرده و پس از آرام شدن جریان برای نجات خود تلاش کنند چون مقابله با امواج شكافنده مرگ‌آور است.

او تصريح كرد: مسئله كشنده قرمز در درياي عمان و خليج فارس نيز كه در سال‌گذشته ماه‌ها موجب نگراني مردم شده بود نيز از مخاطرات ديگري است كه كشور ما با آن روبرو است.

چگيني اظهار داشت:مركز ملي اقيانوس‌شناسي مي‌تواند در صورت تامين اعتبار،با استفاده از تصاوير ماهواره‌اي و بررسي كلروفيل نوع A و همچنين دماي آب متوجه شويم كه شرايط براي وقوع پديده كشند قرمز مناسب است يا خير.

وي خاطر نشان كرد:اگر ما مي‌خواهيم نام خليج فارس ، فارس بماند تنها كار نظامي كافي نيست بلكه كار تحقيقاتي زيادي در مقايسه با كشورهاي حوزه‌خليج فارس بايد صورت گيرد.

وی تاکید کرد:ما به نسبت کشورهای حوزه خليج فارس از نیروهای کارشناس و متخصص بسیاری برخورداریم، اما تفاوت ما با آنها این است که کشورهایی همچون چین، کویت و عمان با اعتبارات میلیاردی مراکز تحقیقاتی را تأسیس می‌کنند و بهترین راهکارها را برای کشورشان درنظر می‌گیرند.

رئیس موسسه ملی اقیانوس خاطر نشان کرد: بارها این هشدار را به مسئولان دادیم که حوزه اقیانوسی دریا حوزه راهبردی است و اگر مسئولان غفلت کنند ممکن است امنیت کشور از راه دریا به خطر بیفتد.

چگینی به دولت پیشنهاد داد: پیشنهاد من به دولت این است هر چند به صرفه نیست، اما به فکر دستگاه آب شیرین کن باشند چه بسا که به واسطه آن بتواند از آن آب براي کشاورزی استفاده کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بيش از 30 كشور در قطب جنوب پايگاه دارند و ما نيز باید به فکر ایجاد پایگاه در قطب جنوب باشیم چون ممکن است تا 10 سال آینده مقررات جهانی به نوعي تغيير كند كه مانع ما برای این اقدام شود.

به گفته چگيني60 درصد جهان مشاع است و همه كشورها مي‌توانند در آن حضور داشته باشند بنابراين دامنه نفوذ تحقيقات ما بايد به سطح اقيانوس‌ها گسترش يابد.

برچسب ها: سونامی عمان