۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲

طالبان شاهراه کابل–بهسود را بست

طالبان برای سومین بار امروز مسیر شاهراه کابل – بهسود را بسته و اقدام به بازرسی و گروگانگیری مسافران این شاهراه می‌کنند این در حالی است که سخنگوی والی «میدان وردک» از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.
کد خبر : ۳۲۴۶۹۴
صراط: طالبان برای سومین بار امروز مسیر شاهراه کابل – بهسود را بسته و اقدام به بازرسی و گروگانگیری مسافران این شاهراه می‌کنند این در حالی است که سخنگوی والی «میدان وردک» از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

به گزارش فارس، طالبان صبح امروز (یکشنبه) در مناطق «اسماعیل‌خیل» و «محمدنورخیل» ولایت «میدان وردک» در جاده‌ها حضور یافته و اقدام به بازرسی و گروگانگیری مسافران می‌کنند.

یکی از مسافران که از سمت «بهسود» به سمت کابل در حرکت است، در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستانخبرگزاری فارس، گفت: شبه‌نظامیان طالبان از چندین ساعت به این طرف شاهراه را به صورت کامل تحت کنترل خود درآورده‌اند.

این مسافر که نخواست نام و سمتی از وی در این گزارش منتشر شود، افزود: طالبان مسافران را از ماشین‌ها پیاده کرده و برخی آنها را با خود می‌برده‌اند.

وی با بیان اینکه تاکنون مشخص نیست، چه تعدادی از مسافران توسط طالبان امروز به گروگان گرفته شده، گفت: نیروهای دولتی در مناطق «اسماعیل خیل» و «محمد نورخیل» حضور ندارند.

این مسافر همچنین گفت: هم‌اکنون بیش از 100 ماشین مسافربری در این منطقه گیر مانده و سایر ماشین‌های مسافربری از کابل و بهسود از طریق این شاهراه حرکت نمی‌کنند.

وی از مسئولان محلی خواست تا هر چه زودتر وارد اقدام شده و نگذارند طالبان وی و سایر مردم بیگناه را به گروگان بگیرند.

با این حال، «عبدالرحمن منگل» سخنگوی والی میدان وردک در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، از بسته شدن این شاهراه اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: امروز هیچ مسافری از سوی طالبان به گروگان گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه تاکنون مشخص نیست، چه تعدادی از مسافران توسط طالبان امروز به گروگان گرفته شده، گفت: نیروهای دولتی در مناطق «اسماعیل خیل» و «محمد نورخیل» حضور ندارند.

منگل افزود: ما با مسئولان دولتی شهرستان جلریز در ارتباط هستیم، اما آنها تاکنون از اینکه طالبان شاهراه را بسته باشند، به ما اطلاع نداده‌اند.

وی همچنین گفت: در برخی روزها شبه‌نظامیان طالبان از داخل برخی روستاها بیرون شده و شاهراه را برای چند دقیقه‌ای بسته کرده و برخی مسافران را با خود می‌برند.

عبدالرحمن منگل خاطر نشان کرد: تنها 10 مسافر روز گذشته از سوی طالبان به گروگان گرفته شده بودند که در نتیجه میانجیگری بزرگان قومی 7 تن آنها آزاد شده‌اند.

سخنگوی والی میدان وردگ خاطر نشان کرد: 3 مسافر دیگر که هم‌اکنون در بند طالبان بسر می‌برند، جهت آزادی آنها نیز بزرگان قومی با سران طالبان در منطقه وارد مذاکره شده‌اند.

گفته می‌شود اکثر مسافران که توسط طالبان در شهرستان جلریز به گروگان می‌روند از قوم «هزاره» هستند و انگیزه طالبان نیز در این منطقه قدرت‌نمایی و باجگیری است.

شاهراه کابل بهسود یکی از مهم‌ترین شاهراه‌های افغانستان بوده و از این مسیر مسافران ولایت‌های «بامیان»، «دایکندی» و «غور» نیز تردد دارند.

اخیراً دولت برای رفع مشکلات مسافران، پروژه آسفالت جاده «دره سنگلاخ» را روی دست گرفته و بر اساس اظهارات مقامات محلی ولایت میدان وردک، این جاده می‌تواند بدیل خوبی برای شاهراه کنونی کابل – بهسود باشد.