۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۳

صالحی:تهدیدها ممکن است برجام را به خطر بیندازند

رئیس سازمان انرژی اتمی با انتقاد از عدم تحقق کامل وعده های طرف مقابل علیرغم اجرای کامل «برجام» از سوی ایران، ادامه تهدید ها و درخواست های فرابرجامی را موجب به خطر افتادن این توافق دانست.
کد خبر : ۳۲۳۳۰۴
صراط: رئیس سازمان انرژی اتمی با انتقاد از عدم تحقق کامل وعده های طرف مقابل علیرغم اجرای کامل «برجام» از سوی ایران، ادامه تهدید ها و درخواست های فرابرجامی را موجب به خطر افتادن این توافق دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی هسته ای ایران در مصاحبه با روزنامه گاردین از تحقق کامل ایران به تعهدات هسته ای خود بر اساس توافق هسته ای جامع میان کشورهای ۱+۵ با ایران در ۱۴ جولای سال ۲۰۱۴ میلادی (۲۳ تیر ماه سال ۱۳۹۴) موسوم به «برجام» خبر داد.

«علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی هسته ای ایران در این مصاحبه اعلام کرد: علیرغم پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام؛ افکار عمومی نیز فهمیده اند که طرف دیگر به وعده های خود در زمینه لغو تحریم ها، بازگشت معاملات تجاری به وضعیت عادی، افزایش مبادلات تجاری و تسریع روند روابط اقتصادی با سایر کشورها عمل نکرده است. تمام این موارد به نحوی که ما بر اساس توافق منتظر آن بودیم؛ محقق نشده است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به دیدار با «دیوید هاموند» وزیر خزانه داری انگلیس ادامه داد: او (هاموند) گفت که این پرونده را در دستور کار خود داشته و این موضوع را جدی تلقی می کند و سعی در یافتن راه ها و ابزارهایی برای رفع موانع پیش رو در همکاری بانکی با ایران دارد.

وی با تأکید بر منافع برجام برای هر دو طرفِ ایران و غرب در ادامه این مصاحبه افزود: توافق هسته ای می تواند الگوی دیپلماتیک و سیاسی نوینی را در حل و فصل بحران های مهم بین المللی پایه گذاری کرده و لذا دو طرف این توافق لازم است تا نهایت تلاش خود را برای حفظ انسجام آن و جلوگیری از شکست توافق به کار گیرند.

«علی اکبر صالحی» تصریح کرد: به کرات می بینیم که درخواست هایی فراتر از توافقات برجام از سوی طرف مقابل مطرح می شود و این در حالیست که آن ها هنوز به طور کامل به تعهدات خود مثلاً در زمینه تجارت بانکهای بزرگ با ایران عمل نکرده اند.

رئیس سازمان انرژی هسته ای ایران خاطر نشان کرد: بعضاً نشانه هایی درباره رد و یا بازنویسی برجام و یا اعمال فشار یا درخواست های نامتعارف برای تسلیم ایران مشاهده می شود. همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز تأکید فرمودند؛ ایران هرگز در گام اول ناقض برجام نخواهد بود؛ اما تهدیدها ممکن است آن را به خطر اندازد.