۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸

چله‌نشینی تعطیلی برج سلمان تمام نشد

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد چهل روز پس از آتش‌سوزی مهیب برج سلمان در بازدید از این برج بر لزوم انجام اقدامات کارشناسی برای بازگشایی برج تأکید کرد.
کد خبر : ۳۱۸۳۷۵
صراط: سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد چهل روز پس از آتش‌سوزی مهیب برج سلمان در بازدید از این برج بر لزوم انجام اقدامات کارشناسی برای بازگشایی برج تأکید کرد.

به گزارش فارس از مشهد، وقتی خورشید در آسمان بیستمین روز از تابستان غروب می‌کرد، هیچ‌کس باور نمی‌کرد که آتشی خانمان‌برانداز محل ارتزاق 700 خانوار را از بین ببرد.

هیچ‌گاه بیستم تیرماه از خاطره جمعی مردم مشهد پاک نمی‌شود. شبی پر از استرس و نگرانی برای تک‌تک همشهریان شهر بهشت و مغازه‌داران برج سلمان و شایعه‌هایی که ذهن‌های بسیاری را پریشان کرد. از انفجار بمب تا سقوط افراد از بالای برج و سوختن همشهریان در برج، همگی بر روی موج شایعه سوار شده بود و مردم را نگران‌تر کرد.

وقتی آتش شروع شد، خورشید غروب کرد و در کنار آن امید، آرزوها و منبع درآمد 300 واحد تجاری هم غروب کرد و همه را نگران سرمایه‌ها، اجاره مغازه‌ها و اجناس خریداری‌شده، کرد.

و اینک در حالی چهلمین روز از تعطیلی برج سلمان می‌گذرد که قرار بود دادستان به همراه مدیرعامل آتش‌نشانی مشهد از برج دیدن کنند و صورت‌جلسه بازگشایی برج سلمان را امضا کنند اما سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد آمد تا همگان بدانند بازگشایی این برج چله‌های زیادی نیاز دارد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد با رد خبر امضای صورت‌جلسه بازگشایی برج در جمع خبرنگاران گفت: اینجا آمده‌ایم تا ببینیم که نکات ایمنی که بر اثر حریق از بین رفته بود احیا و برگشته است یا خیر.

سید هادی شریعت یار افزود: ما بررسی‌های خود را انجام دادیم اما همه دوستان پاسخگو نبودند و باید منتظر جواب دیگران باشیم.

وی بابیان اینکه کار کارشناسی باید انجام شود، تصریح کرد: ما تعیین تکلیف کردیم که با فوریت تمام دوستان نظرات خود را اعلام کنند و پاسخگو باشند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم در پایان خاطرنشان کرد: قطعاً دوستان باید تا سه چهار روز آینده نظرات خود را اعلام کنند تا به نتیجه‌گیری موردنظر برسیم.

از سوی دیگر زمزمه افتتاح برج سلمان در حالی دهان‌به‌دهان می‌گذشت که مغازه‌داران برای اطلاع از نتیجه ماجرا به برج آمده و منتظر بازگشایی مغازه‌ها و قوت گرفتن امید و انگیزه خود بودند اما این در حالی است که با ورود معاون دادستان همه افراد و حتی خبرنگاران به بیرون از برج هدایت شدند.

اتمام تعمیر اطفا و اعلان حریق/ رفع بقیه ایرادات 6 ماه زمان نیاز دارد

همچنین عضو هیأت مدیره بهره‌برداران برج سلمان با اشاره به ایرادات برج سلمان گفت: اکنون ایرادات و نقوشی به نقشه‌های تائید شده در سال‌های گذشته واردشده که ممکن است به خاطر تغییر قوانین به وجود آمده باشد.

محسن افشار بابیان اینکه کسبه بهترین دوران فروش خود یعنی بعد از ماه رمضان و دهه کرامت را ازدست‌داده‌اند، افزود: رفع این ایرادات 3 تا 6 ماه زمان می‌برد اما مهم‌ترین ایراد که تعمیر سیستم اطفا و اعلان حریق بوده است رفع شده است.

وی خاطرنشان کرد: درست است که این برج پایان کار ندارد اما پروانه بهره‌برداری داشته است و ایرادات کنونی در آن زمان هم بوده است.

عضو هیات مدیره بهره‌برداران برج تصریح کرد: بیمه تعهد داده است که خسارت همه تأسیسات مکانیکی و الکترونیکی را در مشاعات پرداخت کند و با تأمین منابع مالی فاز اداری شروع به بازسازی کند.

تعهد اجباری برای وصل برق

یکی از کسبه برج سلمان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مدیریت برج مقصر اصلی بوده است، گفت: برج سلمان به دلیل نصب کولرگازی غیرمجاز در طبقه سه و نیم و ایجاد قوس الکتریکی نما را به آتش کشانده است اما دلیل اصلی مدیریت خود برج بوده است و دستگاه‌های اطفاء حریق غیرفعال بوده و تمام مخازن آتش‌نشانی خالی از آب بوده است.

ج.م از اجبار کسبه برای امضای تعهدنامه‌ای برای وصل برق مغازه‌ها خبر داد و افزود: تعهدنامه‌ای تنظیم کردند که بر مبنای آن تعهد بدهیم که اگر آتش‌سوزی از مغازه من شروع شد تمام خسارت افراد، مغازه و تمام برج را پرداخت کنم.

وی با انتقاد از مدیریت برج تصریح کرد: برای بازگشایی برج دوباره تعهدنامه جدیدی تنظیم‌شده است و بسیاری از مغازه‌داران را شاکی کرده است.

برج تجاری اداری سلمان در غروب 20 تیر در حالی در آتش سوخت که اکثر واحدهای اداری آن خسارت دیدند و تنها دو واحد تجاری در طبقه همکف هرکدام به میزان 20 و 80 درصد دچار خسارت شدند.

تحقیقات میدانی خبرنگار ما دو نکته را پررنگ می‌کند؛ اول آنکه مخازن آب برج به علت خالی بودن نقشی در اطفای حریق نداشته و از سوی دیگر ماشین‌های پیشرفته آتش‌نشانی هرچند به‌موقع در محل حضور یافتند اما نتوانستند سرعت انتشار آتش را مهار کنند و این موضوع شائبه عدم تخصص کافی مأموران آتش‌نشانی در استفاده از تجهیزات را دامن می‌زند.

و اما نکته دوم اینکه شهرداری برای صدور پایان کار و پروانه بهره‌برداری از ساختمان‌های معمولی سخت‌گیری‌های بسیاری دارد، چگونه است که برج تجاری 17 طبقه را بدون پایان کار به مشتری می‌سپارد تا محاسبات زندگی‌اش را بر اساس کسب در این مجتمع برنامه‌ریزی کند؟ و جالب‌تر اینجاست که یکی از سهامداران این مجموعه تجاری یکی از مؤسسات وابسته به شهرداری است!