۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴

چرایی واجب‌شدن روزه ازنظر عضو خبرگان

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری گفت: روزه‌داری تمرین تقواست و آرام آرام انسان را به مراتب والای تقوا می‌رساند.
کد خبر : ۳۰۴۱۰۳
صراط: نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری گفت: روزه‌داری تمرین تقواست و آرام آرام انسان را به مراتب والای تقوا می‌رساند.

آیت‌الله امان‌الله نریمانی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه کرمانشاه، در بیان چرایی واجب شدن روزه گفت: همه عقلای عالم بر کم‌خوردن اتفاق نظر دارند و در بیان چرایی واجب شدن روزه از منظر عقلی همین مسئله کفایت می‌کند.

نریمانی اعتدال در خوردن و آشامیدن را مورد تاکید تمامی پزشکان عالم دانست و افزود: همه پزشکان کم‌خوری را منشاء تندرستی و سلامت می‌دانند.

وی گفت: تمامی مکاتب زمینی، آسمانی و ماتریالیستی کم‌خوری را توصیه کرده‌اند و در هیچ مکتبی پرخوری توصیه نشده است و لذا می‌توان گفت که از این منظر روزه‌داری در ادیان مختلف توصیه شده است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به لزوم روزه داری برای رسیدن به تقوای الهی گفت: دستور خداوند متعال بر یک ماه روزه‌داری در دین مبین اسلام برای اطاعت از مقام باری‌تعالی و به قصد قربت با کنترل خویشتن‌داری تاثیری عمیق در روح انسان بجای خواهد گذاشت.

نریمانی گفت: از بین تمامی موجودات انسان تنها موجودی است که می‌تواند بر خلاف خواست و اراده خود رفتار کرده و با وجود تشنگی آب نخورد و با وجود گرسنگی غذا نخورد و همین مسئله می‌تواند در بالا بردن جایگاه او نزد خداوند تاثیر اساسی داشته باشد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به تاکیدات صریح قرآن بر تاثیر روزه‌داری در رسیدن به تقوا گفت: اطاعت بی‌چون و چرا از خالق سبب خواهد شد تا مقام انسان نزد خداوند تبارک و تعالی بالا رود و چه بسا انسان با روزه به خداشناسی می‌رسد.

نریمانی با تاکید بر اینکه روزه‌داری از اموری است که شاید عقل انسان نتواند پاسخ روشنی برای آن بیابد، گفت: این طبیعی است که عقل انسان از  درک برخی از جزئیات عاجز است.

وی بدن را مرکبی برای روح برشمرد و گفت:  بدن برای انسان همان نقش ماشین را برای انسان دارد و تنها مرکبی است که او را در مسیر تعالی قرار می‌دهد و  انسان برای رسیدن به مقام تهذیب نیازمند بدنی سالم است.

نریمانی سپس فلسفه روزه را رسیدن به تقوا دانست و گفت: روزه داری تمرین تقواست و آرام آرام انسان را به مراتب والای تقوا می‌رساند، زیرا انسان روزه‌دار باید چشم، گوش، قلب، زبان و همه جوارح خود را از گناه دور نگاه داشته و همین او را در مسیر تعالی قرار خواهد داد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این پرسش که برخی افراد در نقد روزه‌داری می‌گویند "این چه روزه داری است که فرد برای افطار و سحر خود تدارک بهترین‌ها را می‌بیند و تا آخرین حد توان خود از خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها استفاده می‌کند"، گفت: اگرچه این سبک روزه داری مورد تاکید دین مبین اسلام و هیچ مکتبی نیست اما حتی در این صورت نیز روزه‌داری و نخوردن و نیاشامیدن فرد روزه دار در طول روز اثرات مثبتی را بر سلامت او بجا می‌گذارد که علم پزشکی آن فواید را رد نمی‌کند.