۰۲ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۱

كدام ستارگان‌سينما گردشگري‌را رونق‌دادند؟

همواره از شهرت چشمگير سينماگران مطرح جهان در اموري غير از خود سينما استفاده شده است؛ از جمله اين موارد مي‌توان به كمك آنها به سازمان ملل در پي‌گيري امور خيريه اشاره كرد، نكته جالب توجه اين كه بازيگران محبوب هاليوود و باليوود با جذب گردشگران، به رونق صنعت گردشگري نيز كمك مي‌كنند.
کد خبر : ۲۹۷۶۳

به گزارش صراط نیوز به نقل از ایسنا، در شرايطي كه در سال‌هاي اخير صنعت گردشگري به منبع درآمد بسياري از كشورها تبديل شده، سايت ورلد تراول در گزارشي به پنج ستاره سينماي جهان پرداخته كه نقش بسزايي در جذب گردشگران داشته‌اند.

بر اين اساس سفر تفريحي «ريچارد گير»، ستاره هاليوود به «اندونزي»، صنعت گردشگري اين كشور را رونق داده است.

ريچارد گير و خانواده‌اش در ماه ژوئن به اندونزي سفر كردند كه اين امر رشد چشمگير گردشگران اين كشور را در پي داشت، اين در حالي است كه با اكران فيلم «بخور، نيايش كن، عشق بورز» با بازي «جوليا رابرتز» كه بخش‌هايي از آن در بالي فيلمبرداري شد، صنعت گردشگري اين منطقه به روزهاي خوب خود بازگشت.

كشور اندونزي، پرجمعيت‌ترين كشور مسلمان جهان محسوب مي‌شود كه نزديك به ۹۰ درصد مردم آن مسلمان‌اند. به همين دليل، تعداد زيادي از مردم اين كشور بخشي از اعمال گردشگران از جمله مصرف مشروبات الكلي را در مكان‌هاي عمومي، غيراخلاقي مي‌دانند و مقابله‌ي دولت اندونزي را با اين‌گونه اعمال مي‌خواهند

در سال‌هاي اخير، گزارش‌هايي نيز درباره‌ي سوء استفاده از زنان و كودكان توسط گردشگران در رسانه‌هاي اندونزي منتشر شده‌اند كه اين امر، اعتراض‌هاي شديد مردمي را در پي داشته است، اين در حالي است كه بخش اعظم گردشگران اندونزي از كشور‌هاي استراليا، ايتاليا، سنگاپور، تايلند، كره جنوبي، چين، مالزي، عربستان سعودي و برونئي هستند.

كارشناسان گردشگري راه حل اين مشكل را جايگزين كردن گردشگران مسلمان با گردشگران فعلي اندونزي و هم‌چنين ايجاد مجتمع‌هاي ويژه‌ي گردشگري به نحوي كه گردشگران به حضور در مناطق شهري و مسكوني نياز نداشته باشند، مي‌دانند.

اندونزي در جنوب شرق آسيا از اجتماع چندهزار جزيره‌ي كوچك و بزرگ تشكيل شده است كه بخش اعظم آن‌ها غيرمسكوني‌اند. اقتصاد اين كشور بر پايه‌ي گردشگري، صادرات محصولات كشاورزي، نفت، ذغال‌ سنگ و مس است.

اين كشور به‌دليل آب‌وهواي گرم و استوايي در ماه‌هاي پاياني سال ميزبان گردشگران اروپايي است كه اين تعداد در زمان تعطيلات سال نو ميلادي به بيشترين ميزان خود مي‌رسد. ازسوي ديگر، آب‌وهواي استوايي و باران‌هاي موسمي موجب تبديل شدن اين كشور به يكي از قطب‌هاي صادرات محصولات كشاورزي قاره‌ي آسيا شده است.

از سوي ديگر «مل گيبسون» نيز صنعت گردشگري شهر كوچك «كالابريا» كشور ايتاليا را متحول كرده است.

مل گيبسون همچنين قصد دارد تا يكي از قلعه‌هاي تاريخي شهر كالابريا را به مبلغي در حدود چهار ميليون يورو خريداري كرده و سالانه چند هفته را در اين قلعه سپري كند.

در اين راستا، شهردار شهر كالابريا، خريد قلعه‌اي ششصد ساله كه در حدود ۱۳ هزار مترمربع مساحت دارد را به مل گيبسون پيشنهاد كرده است.

در همين حال آخرين فيلم «جورج كلوني»، چهره‌ مشهور سينماي جهان، با عنوان «آمريکايي» كه مدتها در صدر جدول فروش گيشه در منطقه آمريكاي شمالي قرار داشت نيز هزاران گردشگر را جذب ايتاليا كرد.

سينمايي «آمريکايي» در شهر كوچك «آبروتزو» در منطقه‌اي كوهستاني در نزديكي «رم» فيلمبرداري شده و جورج كلوني رونق بخش گردشگري اين شهر بوده است.

ايتاليا به‌دليل داشتن آب‌وهواي مديترانه‌يي و جاذبه‌هاي گردشگري متنوع از جمله آثاري تاريخي از تمدن رم باستان در شهرهاي مختلف، بويژه رم، فلورانس و ونيز، يكي از كشورهاي محبوب گردشگران است.

اين كشور سالانه به‌طور متوسط ميزبان ‌۲۰ميليون گردشگر است. اين امر صنعت گردشگري را به يكي از اركان اقتصاد ايتاليا تبديل كرده و پنج درصد از توليد ناخالص داخلي (GDP) ايتاليا به اين صنعت اختصاص يافته است.

با اين حال با وجود آن‌كه هر سال گردشگران كشورهاي زيادي به ايتاليا سفر مي‌كنند، ولي مردم اين كشور تمايل زيادي براي گذراندن تعطيلات در كشور خود ندارند و ‌۴۳ درصد ايتاليايي‌ها تعطيلات خود را در خارج از اين كشور سپري مي‌كنند.

در نهايت «شاهرخ‌خان» ـ ستاره‌ي باليوود ـ نيز در سالهاي گذشته صنعت گردشگري كشور آسيايي «مالزي» را رونق داده است.

در سال ‌۲۰۰۱ ميلادي شاهرخ‌خان براي بازي در فيلم «داتوك» (Datuk) به مالزي سفر كرده بود كه حاصل آن افزايش چشمگير گردشگران اين كشور بود.

طبق آمارهاي ارايه‌شده از سوي مسؤولان اين ايالت در مالزي، از زمان نمايش فيلم داتوك، تعداد گردشگران مكان‌هاي فيلم‌برداري اين فيلم چند برابر شده، اين در حالي است كه دولت مالزي قصد دارد در قالب برنامه‌اي ۱۰ ساله تعداد گردشگران مالزي را در سال ۲۰۲۰ به رقم ۵۰ ميليون گردشگر در سال برساند كه اين امر سه برابر شدن سهم صنعت گردشگري در توليد ناخالص ملي مالزي را در پي خواهد داشت.

در قالب اين طرح همچنين ۲۰۰ هزار فرصت شغلي جديد در مالزي ايجاد مي‌شود، اين در حالي است كه پيش بيني مي‌شود اين كشور با ثبت ركوردي جديد، امسال ميزبان ۲۵ گردشگر باشد.

دولت مالزي همچنين قصد دارد تا اقدامات ويژه‌اي براي معرفي جاذبه‌هاي گردشگري اين كشور در ديگر كشورهاي جهان انجام دهد، اين در حالي است كه در حال حاضر بخش اعظم گردشگران مالزي از چين، هند، كره جنوبي، ژاپن و ايران هستند.

در ماه سپتامبر نيز وزير گردشگري مالزي از اجراي طرح جديدي تحت عنوان «گردشگري باغ» در اين كشور خبر داد كه در قالب آن باغهاي زيباي اين كشور كه برخي از آنها شهرت جهاني دارند، به جاذبه جديد گردشگري اين كشور مالزي مي شوند.

وزارت گردشگري مالزي همچنين قصد دارد تا در راستاي افزايش درآمدهاي اين كشور از محل صنعت گردشگري، گردشگري لوكس را در اين كشور توسعه دهد و در اين ميان حساب ويژه‌اي براي جذب گردشگران ثروتمند از چين و هنگ كنگ باز كرده است.

مالزي در سال گذشته ميزبان ‌۱۷ ميليون گردشگر از چين و هنگ كنگ كه بخش قابل توجهي از اين گردشگران به دنبال اقامت در مكانهاي اقامتي لوكس بودند، اين در حالي است كه گردشگران عرب به ويژه گردشگران كشورهاي عربي حوزه خليج فارس نيز كه به صرف مبالغ هنگفت مشهور هستند، در سالهاي اخير به سفر به مالزي علاقمند شده و هر ساله نيز به تعداد گردشگران ثروتمند اروپايي كه براي بازي گلف به مالزي سفر مي كنند افزوده مي‌شود.

در حدود سه ماه قبل نيز وزير گردشگري مالزي اعلام كرد، دولت اين كشور قصد دارد در آينده‌ي نزديك، برنامه‌هاي جديدي را براي توسعه‌ي طبيعت‌گردي اجرا كند و در اين مسير بر جذب گردشگران چين، حساب ويژه‌اي باز كرده است.

بخش اعظم گردشگران مالزي براي ديدن مناطق شهري به اين كشور سفر مي‌كنند. البته گردشگري سلامت و طبيعت‌گردي نيز در مالزي پرطرف‌دار است.

مالزي يكي از پنج مقصد برتر گردشگري آسياست و از نظر رده‌بندي جهاني در جذب گردشگر، در رتبه‌ي شانزدهم قرار دارد.

برچسب ها: سینما گردشگری