۳۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۹

شب قدر هر سال تغییر می‌کند

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: در هر سال، یک شب به عنوان «لیلة‌القدر» مشخص می‌شود، بنابراین یک سال ممکن است این شب در یکی از روزهای ماه رمضان باشد و یا حتی در ماه‌های شعبان یا رجب.
کد خبر : ۲۹۳۲۷

به گزارش صراط نیوز به نقل از فارس،حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسا‌نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی  در خصوص کیفیت نزول قرآن در شب قدر عنوان کرد: قرآن به دو صورت نازل شده است یکی نزول دفعی که آن به قلب پیامبر (ص) نازل شده و دیگری نزول تدریجی است که در نزول تدریجی، قرآن در طول زمان، توسط جبرئیل در شرایط مختلف و با شأن نزول‌های گوناگون، نازل شده است.
وی با اشاره به اینکه قرآن طی 23 سال، نزول تدریجی داشته است، گفت: کتاب‌ها و منابعی که به بیان شأن نزول آیات پرداخته‌اند، درباره نزول تدریجی لفظ «تنزیل» را به کار برده‌اند اما در ارتباط با نزول دفعی که تمام قرآن به یک‌باره در معرض انسان کامل قرار می‌گیرد از آن با عنوان «إنزال» یاد می‌کنند، لذا «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَيْلَةِ الْقَدْرِ » اشاره‌ای به این نوع، نزول دارد که در لیلة‌القدر واقع می‌شود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا نزول قرآن در شب قدر بوده و یا آن که در غیر از شب قدر هم نزول دفعی رخ داده است، اظهار داشت: قدر مسلم آن است که نزول دفعی قرآن در غیر از شب قدر نیز واقع شده است اما اینکه لیلة‌القدر چه شبی است باید گفت که در هر سال، یک شب «لیلة القدر» است بنابراین احتمال آنکه لیلة القدر در شب‌های فرد آخر ماه مبارک رمضان، نیمه شعبان و در برخی شب‌های دیگر نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: با توجه به این که در هر سال، یک شب به عنوان «لیلة‌القدر» مشخص می‌شود و در اینکه کدام شب، شب قدر باشد احتمال‌های متفاوتی وجود دارد؛ لذا در یک سال، لیلة‌القدر، ممکن است شب 23 ماه مبارک، یک سال شب 19، یک سال هم شب نیمه شعبان باشد و یا حتی ممکن است شب قدر در ماه رجب باشد.

* هر امری که در زمین رخ می‌دهد تقدیر خداوند متعال است

حجت‌الاسلام پارسانیا در ارتباط با آیه 4 سوره مبارکه قدر مبنی بر «تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ» و نزول ملائکه به محضر حضرت ولی عصر (ع) ابراز داشت: قرآن کریم به دلیل آنکه از جانب خداوندست از جانب او به قلب انسان کامل که واسطه بین آسمان و زمین است نازل می‌شود و مشایعت فرشتگان را به همراه دارد.
 وی افزود: از این‌رو قلب انسان کامل، محل تفصیل حقایق می‌شود و به دلیل مقامی که قرآن در پیشگاه حق تعالی دارد معانی و مفاهیم الهی به صورت دفعی نازل شده و به قلب انسان کامل عرضه می‌شود.
وی با تأکید بر آنکه انسان کامل، خود در زمین زندگی می‌کند، تصریح کرد: زمین بدون حجت‌الهی نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد چرا که ایشان واسطه فیض‌الهی میان زمین و آسمان است پس این‌گونه است که مسئله نزول قرآن در شب قدر با زمینیان نیز مرتبط می‌شود.
این استاد دانشگاه در خصوص رقم خورد تقدیر انسان‌ها در شب قدر، خاطرنشان کرد: هر امری که در زمین رخ می‌دهد با تقدیر، قدر و اندازه‌ای خاص، مشخص و معین می‌شود؛ «إن من شیء الا عندنا خزائنه» خزائن او در نزد خداوند است اما اموری که از جانب خداوند به زمین نزول می‌یابد به واسطه مقدار است «و ما ننزله الا بقدر معلوم» و ما اشیاء رادر زمین با قدر و اندازه‌ای معلوم، نازل می‌کنیم.
وی قدر و اندازه را وصف امور دنیوی و طبیعی دانست و افزود: علم حساب و ریاضیات نیز برگرفته از حقیقتی است که در متن واقع وجود دارد لذا قدر و اندازه به بخشی از مشیت الهی باز می‌گردد بنابراین، این نگاه اسلامی و جهان بینی توحیدی نیز می‌تواند نسبت به علم ریاضیات هم وجود داشته باشد.

* علم ریاضی به مطالعه مشیت خداوند در متن حقایق می‌پردازد

حجت‌الاسلام پارسانیا گفت: وقتی قطعیتی که در عرصه ریاضیات وجود دارد را به فلسفه «هیوم» نسبت می‌دهیم قطعیت را یک امری ذهنی بدون ارتباط با واقع و در محدوده تعریفاتی می‌داند که انسان برای خود، تعریف کرده است لذا از منظر وی، علم ریاضی هیچ حکایتی نسبت به واقع ندارد بلکه به تعبیر فلسفه هیومی، گزاره‌های ریاضی، گزاره‌های «تتولوژیک» هستند.
وی ادامه داد: وقتی ریاضیات را به فلسفه کانت ارائه می‌کنیم باز قطعیتی که در مسائل ریاضی وجود دارد این قطعیت، تعریف هیوم را نمی‌پذیرد و آن را نه تنها نوعی تکرار مکرر و تتولوژی می‌داند بلکه معتقد است نوعی ترکیبات جدیدی در علوم ریاضی وجود دارد اما این ترکیبات را زاده ذهن انسان می‌داند و معتقد است که آنها هیچ ارتباطی با جهان واقع ندارند از این‌رو مسائل علم ریاضی، جزو مسائلی است که از ذهن انسان به جهان خارج عرضه می‌شود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: در جهان‌بینی اسلامی، تقدیر، مشیت خداوند است البته در عالم طبیعت، تقدیر به خود عالم طبیعت، تعلق ندارد و سایه ذهن انسان نیست که بر عالم می‌افتد بلکه تقدیر، اراده و مشیت خداوند است که بر عالم طبیعت احاطه دارد از این‌رو فردی که به یادگیری ریاضیات می‌پردازد مشیت خدا، خلقت خدا و متن حقیقت را مطالعه می‌کند.

* انسان کامل پیش از سایر انسان‌ها مقدرات الهی را دریافت می‌کند

وی افزود: این مشیت الهی که به صورت تقدیر در حوزه حیات انسانی واقع می‌شود به تناسب استعدادی است که تک تک افراد دارند و در واقع، شامل ظرفیت و آمادگی کسب شده از جانب انسان است بنابراین این استعداد، امری تدریجی بوده که دائماً در تعامل با اراده، فعالیت و خواست انسان شکل می‌گیرد.
این استاد دانشگاه با اشاره به آیه 34 سوره مبارکه ابراهیم مبنی بر «وَآتَاكُم مِّن كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ»؛ هر چه از او خواستید به شما عطا کرد، اظهار داشت: چون اراده و فعالیت انسان امری تدریجی است تقدیر خداوند هم به صورت تدریجی در طول سال‌های مختلف، مقدر می‌شود و با توجه به آنکه ظرف مشیت خداوند، ظرف وجود انسان کامل است لذا در هر سال به تناسب استعدادی که انسان‌ها کسب کرده باشند این تقدیر در ارتباط با وی رخ می‌دهد.
 وی تأکید کرد: پیش از آنکه مقدرات انسان‌ها در شب قدر بروز و ظهور پیدا کند در جان انسان کامل آشکار می‌شود و از آن طریق به عرصه جهان ورود می‌یابد بنابراین، وضعیتی که انسان در شب قدر دارد نوع دعا و درخواست وی از خداوند در پاسخ پروردگار عالمیان به آن تقدیر، بسیار مؤثر است لذا به احیا لیالی قدر به دلیل نزول فیض‌الهی، توصیه کثیری شده است از این‌رو بندگان با تقاضا و درخواست خود، ظرفیت خویش را برای دریافت و بهره‌مندی از فیض الهی، وسعت می‌بخشند.