۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۷

طلا، برنده جنگ ارزی در جهان

اقتصاددان ارشد دانشگاه جان هاپکینز آمریکا تاکید کرد: در صورت وقوع جنگ ارزی در جهان ، طلا بهترین گزینه برای سرمایه گذاری خواهد بود و می تواند تنها برنده واقعی در این جنگ ارزی باشد.
کد خبر : ۲۹۱۸۲۷
صراط: بانکداران ۲۴ (Banker)،به نقل از کیتکونیوز نوشت: استیو هانکه تحلیلگر اقتصادی دانشگاه جان هاپکینز تصریح کرد: دولتهای مختلف جهان همچنان به کاهش نرخ ارز برای افزایش قدرت رقابت اقتصادی ادامه می دهند و این مساله می تواند در نهایت به نفع تقاضا و قیمت جهانی طلا باشد.

بر اساس این گزارش وی افزود: رهبران سیاسی و اقتصادی جهان افکار عمومی مردم را نسبت به مزایای کاهش نرخ ارز برای کشورهای خود منحرف می کنند. بر خلاف تصورات مطرح شده، کاهش نرخ ارز در نهایت منجر به افت صادرات خواهد شد و وضعیت تراز تجاری و پرداخت ها را بدتر خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: کاهش نرخ ارز نمی تواند موجب افزایش رشد اقتصادی شود، چرا که این مساله موجب اتخاذ تدابیر تلافی جویانه از سوی سایر کشورها و در نهایت وقوع جنگ ارزی خواهد شد.

هشدار نسبت به خطر وقوع جنگ ارزی در جهان نخستین بار در سال 1947 میلادی مطرح شده است. این تحلیلگر ارشد اقتصادی گفت: شرایط کنونی اقتصاد جهانی از تئوری کاهش نرخ ارز حمایت نمی کند. چین در کانون توجه جنگ ارزی در جهان قرار دارد. ارزش صادرات چین طی سال های 1995 تا 2014 میلادی علی رغم افزایش ارزش یوان در برابر دلار ، با رشد روبرو شده است.

هانکه تاکید کرد: گرچه کاهش نرخ ارز نمی تواند لزوما موجب افزایش رشد اقتصادی شود، این مساله در نهایت منجر به افزایش نرخ تورم خواهد شد که به نفع قیمت جهانی طلا خواهد بود.
برپایه گزارش سایت طلا بی شک افزایش نرخ تورم در کشورهای مختلف، عامل مهمی برای افزایش قیمت طلا در بازارهای این کشورها خواهد بود.

بسیاری از بانکهای بزرگ مرکزی جهان طی ماه های اخیر سیاست کاهش نرخ بهره و حتی نرخ بهره منفی را در اولویت قرار داده اند که این مساله موجب کاهش ارزش پول ملی این کشورها شده است.

این در شرایطی است که فدرال رزرو آمریکا برای نخستین بار در ده سال گذشته نرخ بهره را افزایش داده است. بانکهای مرکزی اروپا و ژاپن طی ماه های اخیر نرخ بهره را کاهش داده اند و هدف اصلی آنها از این اقدام کمک به افزایش رشد و رونق اقتصادی و افزایش نرخ تورم بوده است.