۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹

آمریکا: ایران‌ وعربستان به ماتضمین داده‌اند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور از ایران و عربستان تضمین گرفته است که تنش کنونی باعث خارج شدن فرآیند صلح سوریه از مسیر قبلی خود نشود.
کد خبر : ۲۸۰۳۳۵
صراط: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور از ایران و عربستان تضمین گرفته است که تنش کنونی باعث خارج شدن فرآیند صلح سوریه از مسیر قبلی خود نشود.

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: آیا تنش بین ایران و عربستان می تواند بر مذاکرات آتی سوریه تاثیر داشته باشد، آیا شما مقاله محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران را خوانده اید، وی در این مقاله، عربستان را افراط گرایی بی شرمانه خطاب کرده است، گفت: بله من این مقاله را خوانده ام. اما باید بگویم که این مقاله درباره آرام کردن سعودی ها نیست. لازم است که این موضوع را به طور شفاف اعلام کنم که از نظر آمریکا حالا زمان آن فرا رسیده است که دو طرف در گفتگوهای پرمعنا درباره اینکه چگونه تنش را کاهش دهند، شرکت کنند تا به روشی سازنده فرآیند صلح سوریه به جلو حرکت کند؛ عمل کنند. آنها نباید اجازه دهند که این تنش ها به مشکلاتی بزرگتر در منطقه بدل شوند. وزیر خارجه هفته گذشته اعلام کرد در رابطه با موضوع سوریه ما از هر دو طرف این تضمین را گرفته ایم که آنها قصد ندارند که تنش کنونی سبب خارج کردن فرایند صلح سوریه از مسیرش شود.

کربی گفت: اما آیا این به معنای رفع تنش و حل و فصل مسائل موجود است؟ پاسخ البته که نه است و ما این موضوع را به خوبی تشخیص می دهیم. نظر ما این است که دو طرف را تشویق می کنیم که روابط دیپلماتیک را تا حدی حفظ کنند که این فرآیند بتواند به جلو حرکت کند. من هرگونه توضیح درباره مقاله ظریف را به خود وی محول می کنم اما معتقدیم تا مادامی که تنش ها وجود دارند دو طرف لازم است که هر آنچه از دستشان برمی آید برای کاهش آنها انجام دهند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: اگر بخواهم به طور گسترده تر صحبت کنم باید بگویم که لازم است که یادآوری کنم که ایران به جلو حرکت کرده است و تلاش کرده که به روز اجرایی سازی توافق برسد. آنها همچنان به برداشتن گام های مناسب برای رسیدن به اجرایی سازی توافق ادامه می دهند.
کربی در خصوص بیانیه اخیر وزرای خارجه اتحادیه عرب گفت: من این گزارشهای مربوط به این نشست را دیده ام. اجازه بدهید کشورهای عضو اتحادیه عرب خودشان در این رابطه حرف بزنند. من بار دیگر بر روی این موضوع تاکید می کنم که پیشتر هم اعلام کرده ایم که هیچ فردی عمق و تاثیر تنش ایجاد شده ناشی از از اعدام های هفته گذشته را درک نمی کند. ما این تنش را درک می کنیم. ما منبع این تنش را درک می کنیم.

این سخنگو در پاسخ به سوال خبرنگار که پرسید: کاخ سفید اعلام کرده است که برای وضع تحریمهای بیشتر ضد ایران در رابطه با موضوع موشکی آن به زمان بیشتری نیازمند است، آیا این موضوع به روز اجرایی سازی ربط دارد. شما خواهان آن هستید که روز اجرایی سازی پیش از باز شدن پرونده دیگر انجام شود، گفت: همانطور که بارها گفته ایم هنوز مسائلی فنی دراین رابطه باقی مانده است که ما در حال کار بر روی آنها هستیم. من نمی توانم به جزئیات بیشتری اشاره کنم.اما زمانی فرا خواهد رسید که ما بتوانیم درباره این موضوع که آنها را در رابطه با برنامه موشکی بالستیک مسئوولیت پذیر کرده ایم،صحبت کنیم. ما این کار را انجام خواهیم داد. اما این موضوع از موضوع اجرایی سازی جداست. ایرانی ها پیشرفت هایی در زمینه اجرایی سازی داشته اند. ما هفته گذشته از زبان وزیر خارجه شنیدیم که اجرایی سازی می تواند خیلی زود روی دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اخبار مربوط به اقدامات انجام شده از طرف ایران درباره راکتور اراک را شنیده اید، گفت: بله من این گزارشها را دیده ام. اما نمی توانیم آنها را هم اکنون تایید کنیم. این وظیفه آژانس بین المللی انرژی اتمی است که این موضوع را تایید کند. من نمی توانم در این رابطه حرفی بزنم. من می توانم به شما بگویم که ما می دانیم آنها زمانی یک برنامه اتمی تسلیحاتی را دنبال می کردند. اما بر اساس توافق، آژانس به بسیاری از سوالات موجود پاسخ داد. ما ارزیابی خود را انجام دادیم و به خوبی می دانستیم که آنها چه کاری انجام می دهند. آژانس پیشتر اعلام کرده بود که می تواند به نگرانی های جامعه بین المللی درباره ابعاد نظامی احتمالی پیشین برنامه اتمی ایران پاسخ دهد و این نقطه عطفی برای رسیدن به اجرایی سازی بود و به این سوالات پاسخ داده شد. آژانس گزارش خود را ارائه کرد و به سوالات پاسخ داده شد و ما از اینکه فرآیند اجرایی سازی بتواند به جلو پیش برود خوشحال و راضی هستیم. اگر ما به اجرایی سازی برسیم این به منزله نقطه عطف مهمی محسوب می شود. واضح است که این موضوع اعلام خواهد شد اما اینکه در چه سطحی و چه فردی آنرا اعلام خواهد کرد موضوعی است که من جزئیاتی درباره آن در اختیار ندارم.

جان کربی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: آیا ارتباطی بین امضای توافق اتمی با اردن پیش از اجرایی سازی توافق اتمی با ایران وجود دارد، گفت: من امضاء توافق امروز با اردن را به طرح جامع اقدام مشترک مربوط نمی دانم. به خاطر بیاورید که ما توافق هایی مشابه با سیزده کشور دیگر داریم. ما از مدتها پیش با اردن بر روی این موضوع کار می کردیم و امروز توانستیم این توافق را در دیدار با شاه اردن امضاء کنیم. این فرصت بزرگی برای اجرایی سازی آن است. این موضوعی است که دو طرف بر روی آنها از مدتها پیش کار کرده اند. این موضوع هیچ ربطی با اجرایی سازی توافق ایران ندارد. توافق با اردن حقیقتا درباره موضوع قاچاق و اشاعه تسلیحات اتمی است و ربطی به موضوع برنامه تسلیحات اتمی هیچ کشوری ندارد.

منبع: تسنیم