۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰

بی‌میلی اسراییل به طرح جدید اتحادیه اروپا

پیشنهاد اتحادیه اروپا برای گسترش کمیته چهارجانبه به عنوان راهی برای از سرگیری مذاکرات سازش میان اسرائیل و فلسطینی‌ها با بی‌میلی رژیم صهیونیستی روبرو شد.
کد خبر : ۲۵۷۲۴۲
صراط: پیشنهاد اتحادیه اروپا برای گسترش کمیته چهارجانبه به عنوان راهی برای از سرگیری مسیر دیپلماتیک میان اسرائیل و فلسطینی‌ها با بی‌تفاوتی صهیونیست‌ها روبرو شد زیرا مقامات اسرائیلی مدعی شدند آنچه برای این کار لازم است، تمایل فلسطینی‌ها برای مذاکره است و نه خلاقیت.

به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست»‌، یک مقام اسرائیلی در این باره اظهار داشت: «از دید ما، مشکل این است که فلسطینی‌ها مایل به انجام مذاکرات جدی نیستند و هیچ میزانی از خلاقیت نمی‌تواند به این مسئله کمک کند».

بر اساس این گزارش، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جمعه در نشست وزرای خارجه این اتحادیه در بروکسل گفت، نمایندگان اردن، عربستان و مصر در نشست کمیته چهارجانبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل شرکت می‌کنند به امید اینکه این پروسه دیپلماتیک از سر گرفته شود». آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل کمیته چهارجانبه را تشکیل می‌دهند.

در همین راستا بود که «دور گلد» مدیرکل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با روزنامه «جروزالم‌پست» گفت: «تعدادی ابتکارعمل وجود دارد که برخی بازیگران اروپایی در حال بررسی آن هستند».

وی افزود: «اسرائیل می‌تواند برخی از آنها را بپذیرد اما بعضی دیگر اساسا با آنچه اسرائیل به عنوان نقش دیپلماسی خاورمیانه تلقی می‌کند، در تضاد است».

بر اساس این گزارش، اسرائیل در ماه‌های اخیر اعلام کرده مخالف ایده فرانسه برای ارائه قطعنامه به شورای امنیت سازمان ملل است؛ قطعنامه‌ای که پارامترهای راه‌حل ایجاد دو دولت و همین طور ضرب‌الاجلی برای تشکیل کشور فلسطین در طول مرزهای 1967 تعیین می‌کند و شرق بیت‌المقدس را نیز پایتخت آن می‌داند.

از آن زمان، فرانسوی‌ها از پیشنهاد خود عقب‌نشینی کردند زیرا فلسطینی‌ها نیز مخالف آن بودند زیرا همه خواسته‌های آنها در آن رعایت نشده بود. در عوض درباره تشکیل «گروه حامی» بین‌المللی برای پیشبرد این اقدام را پیشنهاد دادند.

به نوشته این روزنامه، پیشنهاد موگرینی تغییر یافته پیشنهادی است که فرانسه اخیرا آن را مطرح کرده بود یعنی تشکیل گروه حامی متشکل از چهار عضو کمیته چهارجانبه به همراه برخی کشورهای عربی و اروپایی.

بر اساس این گزارش، زمانی که از «دور گلد» مدیرکل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در این باره سئوال شد، او از ورود به جزئیات خودداری کرد و صرفا گفت: «اسرائیل معتقد است مذاکرات باید بر مبنای تماس‌های دوجانبه باشد و نه مذاکره افرادی که ممکن است اوضاع دیپلماتیک را تیره‌تر سازند».

دفتر دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد «بان کی‌ مون» ماه سپتامبر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل میزبان نمایندگان کمیته چهارجانبه به همراه اتحادیه عرب و وزرای خارجه اردن، عربستان و مصر خواهد بود تا نشستی برای احیا مذاکرات سازش میان اسرائیل و فلسطینی‌ها برگزار کنند.
منبع: فارس
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم