۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱

مولاوردی: کار و زندگی خانم‌ها توازن ندارد

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه یکی از بحث‌ها در برنامه ششم توسعه عدالت آموزشی، گفت: توازنی که باید بین کار و زندگی خانم‌ها باشد، وجود ندارد و این به زندگی مشترک و وضعیت جسمانی خانم‌ها آسیب می‌رساند.
کد خبر : ۲۵۷۲۳۷
صراط: معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه یکی از بحث‌ها در برنامه ششم توسعه عدالت آموزشی، گفت: توازنی که باید بین کار و زندگی خانم‌ها باشد، وجود ندارد و این به زندگی مشترک و وضعیت جسمانی خانم‌ها آسیب می‌رساند.

شهیندخت ملاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده امروز در دوره 3 روزه آموزشی تلفیق برنامه‌های آموزش و پرورش با رویکرد جنسیتی ویژه کارشناس مسئولان امور زنان سراسر کشور که در باشگاه فرهنگیان درحال برگزاری است، در سخنانی اظهار داشت: با ورود کشور به دهه چهارم و پشت سر گذاشتن 5 برنامه توسعه‌ای، دولت یازدهم میراث وضعیتی شده که از یک سو از توسعه نامتوازن رنج می‌بریم و ما میراث‌دار این وضعیت هستیم.

ملاوردی افزود: دولت در آستانه برنامه ششم توسعه فرصت دارد تا بتواند زمینه‌های توسعه متوازن را فراهم کند و حوزه زنان و خانواده نیز متأثر از این وضعیت کلی است و شاهد هستیم زنان و خانواده‌ها با تمام وجود عدم تعادل‌ها را لمس می‌کنند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده یادآور شد: از یک طرف می‌بینیم در حوزه آموزش و پرورش و بهداشت دستاورد خوبی داشتیم، اما در سیاست و اقتصاد به اندازه آموزش و بهداشت دستاورد نداشته‌ایم و عدم توازن در دسترسی به منابع و فرصت‌ها را شاهد هستیم و امیدواریم در برنامه ششم این شکاف‌ها را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه اعتدال یک رویکرد و روش است، گفت: یعنی واقعیت‌ها را بشناسیم و براساس شناخت با برنامه‌ریزی به سمت آرمان‌ها حرکت کنیم و در آستانه برنامه ششم، شناخت وضعیت موجود و مطالبات بسیار تعیین‌کننده است.

ملاوردی اضافه کرد: اینکه ما رویکرد اعتدال را در حوزه زنان و خانواده محقق کنیم و به سمت تعادل جنسیتی حرکت کنیم و این مسائلی است که همه باید کمک کنند و در برنامه ششم تلاش می‌کنیم از ابعاد مختلف آن را در برنامه جاری کنیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: در این مسیر چالش‌های جدی داریم و بحث اساسی، بحث ساختار و برنامه بودجه است؛ در این دو سال تلاش کردیم تا یک ساختار مناسب در حوزه زنان داشته باشیم و اینکه به فکر بزرگ شدن ساختار باشیم را باید از فکرمان خارج کنیم.

وی با اشاره به اینکه آنچه مطرح کردیم ساختار مؤثر و رابطه اثربخشی است که در برنامه ششم آن را دنبال می‌کنیم، افزود: تلاش می‌کنیم به جای فعالیت‌محوری به سمت اثربخشی حرکت کنیم و به هر شکل باید کمک شود رابطه مؤثر و اثربخشی در برنامه ششم باشد.

ملاوردی ادامه داد: درخصوص ضرورت دفاتر و معاونت زنان جای بحث است و سازمان ملل نیز یک نهاد زنان تشکیل داده است که از ادغام 4 سازمان امور زنان شکل گرفته است و تقریباً در همه کشورها نیز وجود دارد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: مأموریت اصلی این نهادها این است که برنامه و بودجه را حساس به جنسیت کنند و آثار تصمیمات کلان از نظر جنسی مورد توجه و ارزیابی قرار گیرد و از سطح بالاتر شروع شده و در دستگاه‌ها و ادارات مورد نظر قرار دهند که الزاماتی لازم است که یکی ساختار درست و دیگری فرهنگ، نگاه و اعتماد و شایستگی زنان است که باید وجود داشته باشد.

وی افزود: در دو سال گذشته ما با آموزش و پرورش تا حدودی چند برنامه را در چند استان اجرا کردیم و امیدواریم در دو سال آینده به‌صورت ملی چند برنامه را در دستورکار قرار دهیم و هدف ما این است که برنامه ششم توسعه پروژه‌محور باشد.

ملاوردی با مقایسه برنامه پنجم و ششم تصریح کرد: خیلی از برنامه‌های برنامه پنجم توسعه به اجرا درنیامده و 5 سال برای آن کافی نیست و در برنامه ششم یک برنامه‌ای با حجم محدود و پروژه‌محور که آغاز و پایان داشته باشد، مدنظر است و از اینکه تصور داشته باشیم هرچه از حوزه زنان باقی مانده و عقب‌ماندگی‌های آنان را در 5 سال آینده در این برنامه بگنجانیم به همان سرنوشت برنامه‌های قبل دچار می‌شویم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: موضوعات خاصی مانند آب، محیط زیست و گردشگری در برنامه ششم مدنظر است و قرار است تا برنامه عملیاتی پیش ببرند، اما موضوعاتی که خاص نیستند مانند فرهنگی، اجتماعی قرار است تا مرحله سند راهبردی پیش ببرند و تفاوتی که برنامه ششم با برنامه‌های دیگر دارد این است که قرار است واقع‌بینانه باشد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از بحث‌ها در برنامه ششم عدالت آموزشی می‌تواند باشد و توازنی که باید بین کار و زندگی خانم‌ها باشد، وجود ندارد که بسیار به زندگی مشترک و وضعیت جسمانی آن‌ها آسیب می‌رساند که این یکی از مأموریت‌های ماست.
منبع: فارس