۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
تلخ‌ترین روز شیعیان در قرن 14

بقیع چند بار تخریب شد؟ +جزییات و تصاویر

روز هشتم شوال تلخ‌ترین روز شیعیان در قرن چهاردهم هجری بود، در چنین روزی علاوه بر تخریب قبور هزاران نفر از یاران پیامبر(ص) و ائمه(ع)، مرقد منور چهار امام معصوم به صورت وحشیانه به دست وهابیون گستاخ ویران شد.
کد خبر : ۲۵۰۱۶۶
صراط: هشتم شوال سال 1344 هجری قمری پس از اشغال مکه توسط وهابی‌ها به سرکردگی «عبدالعزیز بن سعود»، این گروه افراطی روی به مدینه آوردند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، سرانجام آن را اشغال و مأموران عثمانی را بیرون کردند و به تخریب قبور ائمه بقیع(ع) و دیگر قبور نظیر قبر ابراهیم فرزند پیامبر اکرم(ص)، قبور زنان آن حضرت(ص)، قبر ام‌البنین مادر حضرت ابالفضل العباس(ع)، قبر عبدالله پدر پیامبر(ص) و اسماعیل فرزند امام صادق(ع) و بسیاری قبور دیگر پرداختند.

در واقع قبرستان بقیع دو بار به دست وهابیت مورد حمله قرار گرفته است.

 بقیع چند بار تخریب شد؟ +تصاویر

*تخریب اول

«مسعود بن عبدالعزیز» امیر نجد در سال 1218 قمری با لشکریانی وحشی و درنده‌خوی به مکه هجوم برد، او و همراهانش به پیروی از مسلک وهابیت، دست به تخریب و ویرانی گنبدها و آثار دینی قبله مسلمانان زدند، بسیاری از گنبدها و مساجد و آثار مذهبی مکه از جمله گنبد زادگاه پیامبر(ص)، خانه علی(ع) و گنبد مقبره حضرت خدیجه را ویران کردند.

آن‌ها در حال تخریب بناها و قبور طبل می‌نواختند و رجز می‌خواندند و به صاحبان قبور و گنبدها دشنام می‌دادند و چون قدرت سعودی‌ها در مکه تثبیت شد، در سال 1220 قمری به مدینه منوره حمله کردند، این حمله را حمله اول وهّابیان به مدینه و بقیع می‌دانند.(1)

 بقیع چند بار تخریب شد؟ +تصاویر

*تخریب دوم

عبدالعزیز بن عبدالرحمان آل سعود که در کویت پناهنده بود، در سال 1309 قمری در نجد قیام کرد و دوباره حکومت اشرار تبار سعودی را برقرار کرد، در سال 1330 اَحْساء و قطیف دو مرکز شیعه‌نشین و نفت‌خیز را به زیر سیطره خود در آورد و سپس به حجاز لشکر کشید و حسین بن علی شریف مکه را شکست داد و دولت هاشمی را ساقط کرد و مکه را فتح و پایتخت خویش اعلام کرد، سپس سه امارت حجاز و نجد و اَحساء را کشور واحدی به عنوان «المملکة العربیه السعودیه» نامید.

نیروهای سعودی پس از  فتح مکه و ویرانی بسیاری از آثار و ابنیه دینی آنجا، قصد مدینه را کردند و ماه‌ها مدینه را در محاصره خود نگه داشتند، در مدت محاصره، اوضاع مدینه به کلی به هم خورد و رعب و وحشت و قحطی و بیماری و... بر مردم بیچاره مستولی گشت.

مردم مدینه گروه گروه از شهر می‌گریختند و به شهرها و قصبه‌های اطراف می‌رفتند و بسیاری نیز در اثر عوامل فوق هلاک شدند تا بالاخره در تاریخ 5 جمادی الاول 1344 مقاومت مظلومانه مردم مدینه شکسته شد و نیروهای سعودی در میان کشتار و ارعاب مردم وارد شهر شدند تا اینکه روز هشتم شوال 1344 سپاهیان وهابی به دستور امیر سعودی عبدالعزیز بن عبدالرحمن به سوی بقیع حرکت کردند.(2)

 بقیع چند بار تخریب شد؟ +تصاویر

در واقع روز هشتم شوال تلخ‌ترین روز شیعیان در قرن چهاردهم هجری بود، چرا که در چنین روزی علاوه بر تخریب قبور هزاران نفر از یاران پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) و علمای بزرگ دینی مدفون در بقیع، مرقد و بارگاه مجلل و باشکوه چهار امام معصوم(ع) به صورت وحشیانه به دست وهابیون و سعودی‌های گستاخ ویران شد.

اما چرایی تخریب بقیع به دست آل‌سعود باید در عقاید وهابیت رجوع کرد، زیرا آن‌ها همه این کارها را در پوشش «توحید» و مبارزه با «شرک» انجام می‌دهند! از این جهت کلیه قبور متعلق به صحابه و عترت پیامبر و تابعان و علما را نابود کردند و با خاک یکسان می‌کنند و اگر از مسلمانان جهان نمی‌ترسیدند، قبر پیامبر را نیز ویران کرده و به صورت مصلا در می‌آوردند.

 بقیع چند بار تخریب شد؟ +تصاویر

همچنین پایین آوردن مقام و موقعیت شخصیت‌های الهی از پیامبران و اولیاء در حال حیات و ممات به عنوان اینکه آنان تنها بازگو کنندگان دستورات الهی بودند و رسالت آن‌ها در این قسمت با مرگ آنان پایان یافته و تفاوت چندانی با امت خود ندارند!

وجود تفکرات انحرافی دیگر مانند تحریم ساختن سقف و سایبان روی قبور، تحریم خواندن نماز در مشاهد مشرفه، تحریم مسافرت به قصد زیارت پیامبر اسلام و دیگر اولیاء و نیکان، تحریم توسل به اولیاء الهی پس از مرگ، تحریم درخواست شفاعت از شافعان واقعی،  تحریم برگزاری یادواره پیامبران و اولیاء الهی، تحریم سوگند به غیر خدا و تحریم نذر بر اولیاء الهی در تفکرات افراطی این گروه دیده می‌شود.

*پی‌نوشت‌ها:
1-الهاجری، یوسف، بقیع، ترجمه: محمدرضایی، فصل دوم.
2- دایرة المعارف تشیع، ج3، ص385 - بقیع 119.
منبع: فارس