۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۵

حداد عادل: دانشجویان عزیز من با شما منطقی حرف می‌زنم/ حق طلبی طبیعت دانشجو است

حداد عادل ضمن گرامیداشت یاد شهدای انقلاب و 3 شهید 16 آذر 32 تصریح کرد: پیاده روی بی سابقه به مناسبت اربعین حسینی(ع) از نجف به کربلا پیامی به محضر امام حسین (ع)است و استکبار جهانی بداند ملت ایران حسینی(ع) و دنباله رو خمینی(ره) است.
کد خبر : ۲۱۳۲۲۸
صراط:  غلامعلی حداد عادل در مراسم روز دانشجو با عنوان" تا مبارزه  است ما هستیم" که عصر امروز در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد ،ضمن تبریک روز دانشجو به تمامی دانشجویان ایران اسلامی و ادای اهدای احترام به سرور و سالار شهیدان به مناسبت نزدیکی اربعین حسینی اظهار داشت: من دانشگاه تهران را خانه خود می‌دانم و بیش از 50 سال است که دانشجو هستم و 45 سال است که در دانشکده ادبیات زندگی می‌کنم و یکی از افتخاراتم عضو هیأت علمی این دانشکده هستم.

حدادعادل ضمن گرامیداشت یاد شهدای انقلاب و 3 شهید 16 آذر 32 تصریح کرد: با توجه به در پیش بودن اربعین حسینی(ع) و ادای احترام به سرور و سالار شهیدان ذکر این نکته را ضروری می دانم که پیاده روی بی سابقه به مناسبت اربعین حسینی(ع) از نجف به کربلا پیام  است به محضر امام حسین(ع) و استکبار جهانی که استکبار جهانی بداند ملت ایران حسینی است و دنباله رو خمینی(ره).

وی ادامه داد: در این تالار تنها کسی که 16 اذر 32 را به یاد دارد من هستم، کودتای 28 مرداد به آمال ملت ایران در مبارزه با استکبار انگلیس و ملی کردن صنعت نفت خاتمه داد.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با اشاره به کودتای 28مرداد تصریح کرد: تمام تلاش‌هایی که چنیدن سال قبل از سال 32 برای ملی شدن صنعت نفت بود با کودتای 28 مرداد بر باد رفت و 25 سال پس از این تاریخ انقلاب اسلامی ایران با خون دل‌های فراوان به پیروزی رسید  

حداد عادل تاکید کرد: پس از کودتای 28 مرداد فضای اختناقی با طراحی آمریکا و خباثت انگلیس به وجود آمد و دولتی که قصد ملی کردن صنعت نفت ایران را داشت سرنگون شد و دولتی طراحی شده توسط آمریکادر ایران به قدرت رسید و دانشجویان که در دانشگاه‌ها دل خون و بغضی در گلو داشتند تا فریاد اعتراض خود را بلند کنند؛ 4 ماه بعد از کودتا در 16 آذرماه که "نیکسون" معاون وزیر خارجه امریکا به ایران سفر کرد، دانشجویان برای خالی کردن بغض‌های خود به عنوان اعتراض تظاهرات کردند و سربازان گارد شاهنشاه در دانشکده فنی دانشگاه تهران سه دانشجو  به نامهای "بزرگ نیا"،‌"قندچی" و "شریعت رضوی" را کشتند.

وی اضافه کرد: شاهد و راوی صادق این ماجرا شهید چمران است که در آن روزها دانشجوی دانشکده فنی بوده است ،خبر کشتار سه دانشجو در سراسر ایران پیچید و سالیان دراز پس از این واقعه دانشجویان یاد این روز را گرامی می‌داشتند.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم  با اشاره به این که در آن سال ها من دانشجو بودم و شاهد بودم که هر سال با نزدیکی به ایام 16 آذر ساواک تا چه حد متوحش و نگران از برگزاری مراسم روز دانشجو بود.

حداد عادل ادامه داد: این شرایط تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت که آرزوی آن دانشجویان شهید برآورده شد و امروز پس از 61 سال ما با نام و آرمان های آن سه دانشجو تجدید پیمان می‌کنیم.

وی  با اشاره به روح مبارزه ای که با شهادت این دانشجویان در کشور متجلی شد ادامه داد: مبارزه با استبداد و استعمار روح اصلی مبارزه این سه دانشجو بود ،یعنی دانشجویان هم با شاه به عنوان نماد استبداد داخلی و هم با آمریکا به عنوان طراح  اصلی این استعمارگری همزمان مبارزه می کردند ،زمانی که "نیکسون" بار دیگر در سال 1350 زمانی که معاون رئیس جمهور آمریکا به ایران آمد دانشجویان پس از 11 سال لحظه ای که ماشین وی از کنار کوی دانشگاه عبور کرد ،ماشین نیکسون را سنگ باران کردند و شب همان روز ساواک به کوی دانشگاه حمله و بسیاری از دانشجویان را دستگیر کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با تاکید بر این نکته که نیکسون در طول دوبار سفر خود به ایران با واکنش جامعه و دانشگاهیان روبرو شد تصریح کرد: در ان زمان برخی  اصلا در وادی مبارزه نبودند؛ برخی فقط درگیر مبارزه با استبداد داخلی بودند و عده ای دیگر فقط با استعمار خارجی مبارزه می‌کردند؛ اما این دانشجو بود که با هر دو نماد استکبار و استبداد به طور توام مبارزه می‌کرد.

 حق طلبی طبیعت دانشجو است

حداد عادل با اشاره به این که حق طلبی طبیعت دانشجوست به این دلیل که وی هنوز پایبند به تعلقات دنیوی نشده  است گفت: آزادگی و حق طلبی از خصوصیات دانشجوست و علاقه به استقلال کشو رهمراه چه قبل و چه بعد از انقلاب از خصوصیات دانشجو و جنبش دانشجویی در سایر کشورها نیز این خصوصیت را دارد.

وی با اشاره به این که در زمان پیروزی انقلاب در دانشگاه شریف معلم بودم و در کنار دانشجویان به مبارزات دانشجویی می‌پرداختم تصریح کرد: در یک سال و نیم پس از پیروزی انقلاب، دانشجویان برای اداره کشور خدمت‌های زیادی کردند ؛عده ای درس و کار را تعطیل کرده و از دانشگاه‌های خارج  از کشور با اجازه امام خمینی(ره) به ایران باز گشتند و در سنگرهای مختلف به ویژه در آموزش و پرورش به خوبی  از سنگر انقلاب دفاع کردند در جنگ هم دانشجویان سنگ تمام گذاشتند و یک نمونه آن حماسه مظلومانه شهید علم الهدی و دوستانش در هویزه است.

معتقدیم دانشجو باید در مسائل سیاسی دخالت کند

نماینده مردم تهران در مجلس نهم در ادامه تاکید کرد: امروز و پس از گذشت سه دهه از انقلاب معتقدیم دانشجو باید در مسائل سیاسی دخالت کند و به سرنوشت و مشکلات کشور بی اعتنا نباشد دانشجو باید آگاه و بصیر باشد چون کشور در سال‌های نه چندان دور به دست همین دانشجویان سپرده خواهد شد. مسئولین امروز کشور 20 سال پیش دانشجو بودند لذا این نکته ضروری است که دانشجو با آگاهی از مسائل جامعه وقتی می خواهد مسئولیت را در کشور به عهده بگیرد با دید باز نسبت به مسائل روبرو شود و طرح مسائل سیاسی و انتقاد در این زمینه به وسیله دانشجو یک موضوع حیاتی است.

طرح مسائل سیاسی توسط دانشجو ضامن بقا و دوام انقلاب است

حداد عادل با اشاره به این که برای دوام و بقای انقلاب طرح مسائل سیاسی توسط دانشجو مورد نیاز است تاکید کرد: طرح این مسائل باید منطقی و از سر دلسوزی باشد ضمن این که استادان با علم و تعهد و وجدان بیدار خود در این راه موثر و کمک کننده باشند.

وی ادامه داد: دانشجو باید برای خدمت کارآزموده باشد و در عین سیاسی بودن ابزار دست سیاسی بازها در خارج  از دانشگاه نباشد.

در این جای سخنرانی با ورود دکتر سعید جلیلی دانشجویان با تشویق‌های ممتد ورود او را گرامی داشتند و حداد عادل نیز ورود وی را به سالن خیر مقدم گفت و ادامه داد: در سال‌های بعد از 76 متوجه شدیم گویی آمریکایی ‌ها نسخه ای برای دانشگاهیان نسخه‌ای پیچیده اند و آن نسخه از این قرار بود که دانشجو به نام 16 آذر در مقابل نظام قرار گیرد دانشجو به نام 16 آذر جمع شود و با حکومت اسلامی در بیافتد؛توطئه‌ی شبیه سازی از  اتفاقات قبل از انقلاب که من در همان زمان پیش بینی کردم. 

نماینده مردم تهران در مجلس نهم ادامه داد: چون قبل از انقلاب دانشجو با حکومت مخالف بود ،معاندین خواستند حرکتی را به راه بیاندازند و بگویند بعد از انقلاب نیز دانشجویان با انقلاب مخالفند و حکومت اسلامی فرقی با حکومت شاهنشاه ندارد.

توطئه قرار گرفتن دانشجو به نام 16 اذر در برابر نظام خنثی شد

حدادعادل تصریح کرد: یکی از دلایلی که این توطئه ناکام مانده این بود که دانشگاهی که سابقه مبارزه با آمریکا را با تقدیم شهدای بسیار در طول 25 سال دارد و پایگاه ضد آمریکایی بوده است هیچ گاه در مقابل حکومتی که بزرگترین دشمن آمریکاست نمی‌ایستد چه طور ممکن  است دانشجوی دانشگاه در ادامه راه 16 اذر یک روز با آمریکا مخالفت کند و روز بعد با کشور خود که حکومت را از دست آمریکا خارج نموده است به نام 16 آذر به مبارزه بپردازد.

وی تاکید کرد: پشت این اقدام و حرکت منطقی وجود نداشت و معلوم بود این توطئه القا شده به دانشگاه است.

بصیرت و هوشیاری دو صفت بارز بسیج است

نماینده مردم تهران در مجلس نهم عامل دیگر در ناکامی این توطئه را ایستادگی تشکل‌ها و انجمن‌های اسلامی به ویژه بسیج انقلاب دانست و ادامه داد: بسیج در همه این سال‌ها با هشیاری و بصیرت یعنی همان صفاتی که رهبری معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با بسیجیان برشمرده‌اند و برای آنها ضروری  دانسته اند ،مانند سدی مقابل این توطئه های دشمن ایستادگی کرد. بنده به عنوان یک برادر کوچک از بسیج سپاسگذارم این تشکر همه ملت وخانواده شهدا از بسیجیان است.

حدادعادل درخصوص این که چرا جمهوری اسلامی با آمریکا کنار نمی‌آید،اظهار داشت: امروز روز صحبت در مورد این مشکل است روزی که سه شهید در تقابل با آمریکا جان خود را از دست دادند؛ کارنامه آمریکا در جهان و بعداز جنگ جهانی دوم مشخص است آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم همیشه روحیه استکباری خود را نشان داده و به خصوص بعداز فروپاشی شوروی خود را آقای جهان دانسته همان که عده‌ای از آن تعبیر به کدخدای جهان می‌کنند.

وی ادامه داد: "فوکویاما" لیبرالیسم آمریکا را پایان جهان می‌داند آمریکا این تئوری سازی‌ها خود را آقای جهان می‌داند آنها نفت دنیا را می‌خواهند اما به قیمتی که خودشان تعیین می‌کنند؛کما این که این روزها نفت 110 دلاری در عرض سه چهار ماه به زیر 70 دلار رسید.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم ادامه داد: آنها پول نفت را در قبال کالاهای مصرفی و اسلحه به کشورهای منطقه باز می‌گردانند و این یک جنبه استکباری آمریکاست که با در اختیار قرار گرفتن بازار جهان به توطئه می‌پردازند.

حداد عادل ادامه داد:در سال‌های اخیر آمریکا هرجا اراده می‌کرد،لشکرکشی می نمود و نمونه آن عراق و افغانستان و ... است.

وی تصریح کرد: جنبه دیگر خوی استکبارگری آمریکا این است که هر جا وارد می‌شود فرهنگ آمریکایی را گسترش می دهد خانواده و اخلاق  را نابود می کند واین مختص به کشورهای اسلامی  نیست و جالب این که مدعی آزادی دموکراسی حقوق بشر و مبارزه با تروریسم نیز می‌باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم تصریح کرد:اسرائیل آیینه تمام نمای آمریکاست که چهره زشت و غیرانسانی آمریکا را نشان می دهد.  

حدادعادل در ادامه با بیان  این که 70 درصد مقامات فعال آمریکا صاحب دو گذرنامه هستند یکی اسرائیلی و یکی آمریکایی ادامه داد: این واقعیت تلخ است که در حدود 60 سال پیش آمریکایی‌ها یک سری صهیونیست را به سرزمین‌ مسلمانان کوچ دادند آنها را کشتند و  این ملت را از سرزمین خود بیرون کردند با این شعار که مردم این سرزمین به سوی سرزمینی بی مردم می‌روند اما این در حالی است که مردم فلسطین نزدیک به 70 سال است که از سرزمین خود دفاع می‌کنند.

وی ادامه داد: دانشجویان عزیز من با شما منطقی حرف می‌زنم ؛جامعه دانشجویی چه طور می توان رفتار آمریکا با اسرائیل را توجیه کند کدام منطق پشتیبانی آمریکا از اسرائیل را منطقی می‌داند؛اسرائیل که در منطقه یک دولت جعلی را غصب کرده است و چنین اقدامی در سراسر جهان بی‌نظیر است، این رژیم شش جنگ را به اعراب تحمیل کرده است و جهان اسلام را در قرن بیست و بیست و یک گرفتار کرده  است آیا با این شرایط در اسرائیل آزادی دموکراسی حقوق بشر و مبارزه با تروریسم وجود دارد کدام شعار آمریکا در اسرائیل عملی شده  است؟

نماینده مردم تهران در مجلس نهم ادامه داد: اسرائیل مکانی است که تمام شعارهای آمریکا ان جا محک می خورد و دروغ بودنش مشخص می‌شود.

حدادعادل ادامه داد: محال است ما خوی حیله گرانه آنها را پس از نثار این همه شهید و جانباز نفهمیم و به انها روی خوش نشان دهیم محال است این اتفاق در ایران اسلامی بیافتد.

گروه هایی که به نام 16 آذر تجمع می‌کنند ببینند امروز و فردا رسانه های خارجی از کدامشان رضایت بیشتری دارد

وی ادامه داد: مرد و زنی که پیاده به کربلا می‌روند پیام "هیهات من الذله" را به آمریکا مخابره می‌کنن. 

نماینده مردم تهران در مجلس نهم ادامه داد: گروه هایی که به نام 16 آذر تجمع می کنند سنگ محکشان این باشد که امروز و فردا رسانه های آمریکا و انگلیس از کدام تجمع رضایت بیشتری دارد.

حدادعادل با اشاره به وقایع فرگوسن اظهار داشت: آمریکا با مردم خود نیز معامله خوبی نمی کند چه رسد به سایر ملت ها.

دانشجو و استاد حق دارد مانند رهبر انقلاب به آمریکاخوش‌بین نباشد

وی تصریح کرد: با  این حساب دانشجو و استاد ما مثل رهبری انقلاب اعلام کند ما به آمریکا خوشبین نیستیم و 16 آذر باید همواره در تاریخ این کشور فریاد آزادی‌خواهی و ضدیت با آمریکا و انگلیس را سر دهد

نماینده مردم تهران درمجلس نهم درپایان خاطرنشان کرد: دانشجو موظف است مشعل روشن و پرفروغ 16 آذر را دست به دست به آیندگان تحویل دهد.