۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱

دلیل اقتدار ایران در دنیا از نگاه ابوترابی

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ایستادگی مردم در دوران دفاع مقدس و استقلال ایران در مذاکرات هسته ای نتیجه پیوند دین و سیاست در کشور است.
کد خبر : ۲۱۱۶۷۷
صراط: حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد ظهر دوشنبه در اجتماع مردم کاشمر و در مراسم گرامیداشت هفتاد و هفتمین سالگرد شهید آیت الله مدرس، از وی به عنوان مرد فقه، ایثار، بصیرت و درایت، زهد و مجاهدت، مرد صحنه های سخت و پرچالش سیاست و نظریه پرداز تربیت یافته مکتب قرآن و عترت و پایه گذار نظریه ماندگار پیوند سیاست و دیانت یاد کرد.
 
وی با تسلیت سالروز شهادت این شهید بزرگوار اظهار کرد: شهید آیت الله مدرس یک نماد برجسته از شاگردان و تربیت یافتگان مکتب قرآن و عترت است و به معنای واقعی کلمه فقیه بود که به محضر عالمان بزرگ و فقهای عالی قدر و مجامع عالم پرور در نجف اشرف و اصفهان راه یافت و با کوله باری از دانش، ایمان و فهم صحیح معارف دین به مقام رفیع فقاهت آن هم فقیهی طراز اول دست یافت.
 
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شهید مدرس مصداق بارز فقهایی است که از صلاحیت و لیاقت مردم برخوردار بود.
 
حجت الاسلام ابوترابی فرد با بیان این که پیوند بین فقاهت و هدایت مردم از سوی آیت الله مدرس بیانگر این حقیقت است که فقاهت شهید مدرس از دانش و دیانت او سرچشمه گرفت و آنچنان فقه و اخلاق در عمل و رفتار او به هم گره خورد که قلبش لبریز از خوف خدا شد و چون خود تحت تأثیر کلام قرآن قرار گرفت لایق تبلیغ دین و هدایت مردم شد.
 
وی یادآور شد: اگر کسی درجه علمی داشته باشد ولی در قلبش خوف الهی نباشد نمی تواند به دیگران انذار بدهد ولی شهید مدرس دارای این مقام فاخر فقهی و اخلاقی و رفتاری بود و دانش و بصیرت علمی او را در سخنان و تصمیمات و اقداماتش به عینه می توان دید.
 
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: دینداری، دین باوری و تعهد به اسلام و مقام علمی در رفتار فردی و سیاسی و اجتماعی مدرس قابل مشاهد است و راز حیات جامعه در گرو فعالیت چنین انسان هایی است.
 
حجت اسلام ابوترابی خطاب به مردم ایران و امت اسلام اظهار داشت: اگر در نهضت مشروطه و سپس در قیام های مختلف مردم ایران، استبداد شاهنشاهی مورد هدف قرارگرفت به این خاطر بود که فقهای نامدار و شخصیت های برجسته و تربیت یافته مکتب امام صادق (ع) پیش گام و پرچمدار این حرکت بودند به طوری که مدرس به برکت قدرت برآمده از فقه خود، در برابر استبداد مدرن رضاخانی تحت حمایت روشنفکران غرب گرا، توان رویارویی یافت و تا فروپاشی ارکان حکومت شاهنشاهی پیش رفت و به هدفش رسید.
 
 وی افزود: امام و رهبری به عنوان پرچمدار حرکت مدرس، با تداوم راه آن شهید هدف او را محقق ساختند از این رو است که این حرکت در پیش گرفته شده در فراز و فرودها رنگ نمی بازد و در مسیر انحراف قرار نمی گیرد و تا رسیدن به مقصد می تازد زیرا در دست فقهای صالح و وارسته و بی اعتنا به دنیا و تسلیم در برابر خداست.
 
حجت الاسلام ابوترابی فرد با بیان این که سلامت جامعه در سایه حضور فقهای راستین، زاهد و وارسته در متن امور سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تعریف می شود؛ گفت: توده های مردم ایران و امت اسلام باید در عرصه فقاهت از این علما الهام بگیرند و در راه آنان گام بردارند.
 
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تصرح کرد: مدرس معتقد بود دنیای اسلام در دست حاکمان بی لیاقت و بی صلاحیت شرایط اقتصادی و فرهنگی سختی را تجربه می کند و این امر ناشی از جدایی دین از سیاست است زیرا به اعتقاد مدرس، رمز عقب ماندگی امت اسلام جدایی دین از سیاست است و معنا ندارد ملت و دولت در جهان اسلام با مسائل سیاسی بیگانه باشد.
 
وی گفت: با تکیه بر این اعتقاد دین باید مدیریت و رهبری امت اسلام را در همه عرصه ها برعهده بگیرد به ویژه آن که پیامبر اسلام (ص) که مؤسس دیانت بود خود رئیس سیاست هم بود و این همان سخن و نظریه سیاسی امام خمینی(ره) بناینگذار انقلاب است که باید فقیهی عادل و صالح در زمان غیبت مسئولیت جامعه اسلامی را برعهده بگیرد.
 
نائیب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: از زمانی که جدایی دین از سیاست مطرح شد ممالک اسلامی رو به ضعف رفتند لذا اساس نظریه مدرس و حضور او در عرصه سیاست برای پیوند دین و سیاست است.
 
وی با اشاره به این که این نظریه سیاسی مدرس دو پیام برای  امت اسلام دارد؛ اظهار کرد : پیام اول این است که امت اسلام در هر نقطه جهان برای جلوگیری از انحراف و مقابله با استبداد و استکبار باید سیاست را با دیانت گره بزنند در این صورت اسلام برآمده از قرآن محقق می شود.
 
حجت الاسلام ابوترابی گفت: پیام دوم این است که هر انسان مومن و مسلمان که به اسلام، قرآن، پیامبر و امامت اعتقاد دارد باید در حیات اجتماعی و سیاسی خویش سیاست و دیانت را باهم گره بزند زیرا نمی شود کسی مسلمان باشد اما نسبت به مسائل سیاسی بی تفاوت باشد  لذا باید امت اسلام این رفتار خود را اصلاح کنند.
 
وی از این مرد بزرگ به عنوان نماد مبارزه با استبداد رضا خانی یاد کرد و گفت:اگر شهید مدرس در برابر رضا خان سخت ایستاد زیرا می دانست او مزدور انگلیس است.
 
ابوترابی اظهارداشت: مدرس خود را همیشه یک طلبه نه یک رجل سیاسی می دانست زیرا در آن زمان درحوزه سیاست، سیاستمدار به کسی تلقی می شد که از غرب حمایت کند و فریب خورده ای بود که منافع ملی را به بیگانگان بفروشد.
 
نائب رئیس مجلس خاطر نشان کرد: اگر می بینید ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس در مقابل دشمنان ایستاد و یک وجب از خاک کشور را به دشمن ندارد و امروز در مذاکرات هسته ای آمریکا و کشورهای ۱+۵ نمی توانند از ما عبور کنند و استقلال ایران نماد عزت و اقتدار امت اسلام است و کاروان علمی کشور با مدیریتی صالح برای رسیدن به جایگاه های علمی تلاش می کند زیرا ما سیاست و دیانت را با هم گره زده ایم.
 
وی گفت: اگر این نظریه در کشورهای دیگر اسلامی محقق شود نه مردم عراق زیر چکمه های گروه داعش له می شوند و نه اراده آمریکا موجب سقوط دولت سوریه می شود و نه مشتی صهیونیست می توانند مردم غزه را به خاک و خون بکشند و بدین ترتیب راه برای مظلومان عالم هموار می شود.
 
در پایان این مراسم پرچم بارگاه حضرت ابالفضل که قرار است به دست بانوی نمونه کارآفرین کاشمر دوخته و برگنبد حرم ایشان نصب شود در حضور مسئولان برش زده شد.

منبع: مهر