۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۳

فناوری ضدجعل با الهام از نوعی سوسک

اندیشه ها: محققان دانشگاه ساوث‌ایست چین فناوری ضدجعل جدیدی را با الهام از سوسکی موسوم به Tmesisternus isabellae ارائه داده‌اند.
کد خبر : ۲۰۶۹۹۲

صراط: این سوسک تغییر رنگ می‌دهد و دارای شاخک‌های بلندی است. بال‌های این حشره پوشیده از پولک‌های دراز، مسطح و آب‌دوست (جاذب آب) هستند و هنگامی که خشک‌اند، رنگ طلایی دارند.

 

با این حال، زمانی که قطرات آب توسط این پولک‌ها جذب می‌شوند و در لایه درونی آن‌ها نفوذ می‌کنند، این لایه ورم کرده و به گونه‌ای تغییر می‌کند که پولک‌ها نور را منعکس می‌کنند، در نتیجه، آن‌ها به رنگ قرمز در می‌آیند. با این حال، زمانی که این پولک‌ها دوباره خشک می‌شوند، به رنگ طلایی‌شان بازمی‌گردند.

 

دانشمندان چینی با استفاده از بلورهای فوتونی کلوئیدی، جوهری ارائه داده‌اند که ویژگی مشابه تغییر رنگ را هنگام قرارگرفتن در معرض بخارهای اتانول از خود به نمایش می‌گذارد. در حالی که خود بلورها ایده‌ای جدید نیستند، شیوه کارکردن با آن‌ها معمولا هزینه‌بر است.

 

جوهر جدید را می‌توان با استفاده از یک چاپگر جوهرافشان به سرعت و با هزینه کم به سطوح ارتجاعی و سخت اعمال کرد. این جوهر دوام‌پذیر است و می‌توان آن را به رنگ‌های مختلف تنظیم کرد. برخلاف پلیمرهای تغییردهنده رنگ مانند رنگ‌دانه‌ها و رنگ‌های مصنوعی، جوهر ارائه‌شده پس از قرارگرفتن طولانی‌مدت در معرض نور یا هوا سفید نمی‌شود.

 

علاوه بر این، کپی‌کردن از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این فناوری بسیار دشوار اعلام شده است.

 

جزئیات این مطالعه در نشریه ACS Nano قابل‌مشاهده است.


منبع: اندیشه ها