۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶

کلاهبرداری توسط دلالان طلافروش

این روزها در حالی که کلاهبرداری و اخاذی در جامعه افزایش می‌یابد، اما جای خوشبختی است که به اصطلاح مچ خیلی از آنها گرفته می‌شود و با همت مسئولین امر از جمله ستاد احیای احیای امر به معروف و نهی از منکر و نیروی انتظامی تخلفاتشان بر ملا می‌شود.
کد خبر : ۱۹۹۱۳۹
صراط:  در این بین نوسانات طلا و ارز ماجراهایی را با خود به همراه داشته است که بسی جای تعجب است وقتی عده‌ای از دلالان به فکر کلاهبرداری‌هایی می‌افتند.

بنا به اعلام خبری که از ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر شهرستان اصفهان آمده است، مدتی است دلالانی در صنف طلافروشان با هدف سوءاستفاده از نوسانات قیمت طلا و ارز اقدام به خرید و فروش کاغذی طلا و سکه می‌کنند در عین حالی که چیزی رد و بدل نمی‌شود و در این بین فقط میزانی طلا به صورت گفتاری و نوشتاری رد و بدل می‌شود که بر اثر نوسانات قیمت در روزهای بعد یکی از دو طرف سودی کند که می‌بایست سودش را پرداخت کند و یا اینکه به نوعی دیگر بدون دریافت کالایی و با پرداخت وجهی وعده سودی داده شود که اصلا وجود خارجی نداشته باشد.

 حجت السلام حاج حیدری مدیر اصناف و اماکن ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر شهرستان اصفهان در توضیح این موضوع ضمن اشاره به مکان تخلفات دلالان و واسطه‌گران طلا که در حال حاضر بیشتر در سرای باربند ملک میدان امام مشغول به کار هستند؛ افزودد: این تخلفات حدود یک سال است که توسط برخی از دلالان طلافروشان صورت می‌گیرد و معمولا آنها در همان محل میدان امام تجمع کرده و به مذاکره با هم می‌پردازند.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع که توسط مقامات امنیتی و مسئول اتحادیه پیگیری شده است تا حدودی به نتیجه رسیده است اما هنوز ریشه‌کن نشده است و همچنان نیاز به پیگیری های لازم دارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه از سوی دادستان دستور قضایی صادر شده است؛ افزود: همینطور جلسه نهایی در اتحادیه با حضور  رییس اتحادیه صنف طلا فروشان و فروشندگان سرای باربند ملک و.مسئولین ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر برگزار شده است که در طی آن مصوب شد نیروی انتظامی برخورد قاطع با متخلفین داشته باشد.

وی همچنین از بازرسیهای ویژه که در همین راستا صورت گرفته است، خبر داد و اظهار کرد: به تعدادی از متخلفین اخطار پلمپ فروشگاهشان داده شده است.

حاج حیدری با اشاره به اینکه در حال حاضر به گفته فروشندگان طلا فعلا تجمعی نداشته‌اند؛ افزود: با این وجود باید همچنان توجه داشت و مانع از این اعمال خلاف در جامعه شد.

مدیر اصناف و اماکن ستاد احیا ضمن درخواست از نیروی انتظامی مبنی بر این که مدتی این فروشگاه‌ها را به صورت مستمر مورد بازرسی و کنترل خود قرار دهند، خاطرنشان کرد: قطعا تحت کنترل قرار گرفتن این محدوده توسط نیروی انتظامی و همکاری بازرسین اتحادیه طلافروشان  باعث حذف این شغل کاذب و غیر شرعی خواهد بود.

وی یادآور شد: لازم به ذکر است که سرشاخه‌های اصلی این جریان در تهران هستند و با این شگرد که ما این شغل را ادامه میدهیم و سود سرشار نصیب‌مان می‌شود، دیگران را تشویق به چنین فعالیتی می‌کنند.

حاج حیدری با تاکید بر پیشگیری از اینگونه تخلفات؛ اذعان داشت: در حال حاضر این نوع خرید و فروش‌ها از طریق فضای مجازی با فرم نرم‌افزارهای داخل گوشی تلفن همراه انجام می‌گیرد که نیاز به پیگیری جدی‌تری دارد.

این نوع خرید و فروش باطل است

حجت‌اسلام محمد مطهرخو معاون تشکلات مردمی ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر شهرستان اصفهان با تایید این موضوع، از خلاف شرع بودن چنین خرید و فروشهایی توسط دلالان اشاره کرد و گفت: به هیچ عنوان نباید به این گروه از کلاهبرداران اجازه ادامه این تخلف داده شود.

حجت‌الاسلام  زارعان معاون تشکل‌های مردمی ستاد احیا امر به معروف استان اصفهان نیز اظهار کرد: مدتی است دلالان فروش طلا که معمولا در حواشی بازار طلا حضور پیدا می‌کنند، با شگردهای مختلف سر عده‌ای را کلاه می‌گذارند به این صورت که پولی را بدون ارائه طلا طلا از افراد دریافت می‌کنند و با این شگرد که با این پول کار می‌کنم و سود آن را خواهم داد، به شیادی می‌پردازند.

 

وی چنین نوع خرید و فروشی را به خاطر عدم هیچگونه مثمن و ثمن و در واقع دریافت نکردن هیچ کالایی باطل اعلام کرد و افزود: از لحاظ عرف و شرع نیز این نوع خرید و فروش باطل و غیر قانونی است.

زارعان افزود: علاوه بر این  از آنجایی که فروش طلا در این نوع خرید و فروش تنها با یک کاغذ معمولی و به اسم حواله صورت می‌گیرد، به هیچ عنوان قابل قبول نیست و در واقع باطل و غیر قانونی محسوب می‌شود.

وی از این رو به جلسات متعددی که در ستاد برای رفع این نوع کلاهبرداری برگزار شده است، اشاره کرد و افزود: در پی این جلسات حکم‌هایی نیز از سوی دادستان برای برخورد نیروی انتظامی با متخلفین صورت گرفت.

اطلاع‌رسانی از سوی اتحادیه طلافروشان از دیگر برنامه‌هایی بود که معاون تشکل‌های مردمی به آن اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر این نوع کلاهبرداریها کمرنگ شده است اما احتمال وجود آن همچنان هست.

وی در انتها با تاکید بر دقت مردم هنگام خرید طلا که با فاکتور و از فروشگاههای طلافروشی باشد، اظهار کرد: در صورت مشاهده هر گونه تخلف در حیطه طلافروشی حتما با ستاد احیا و شماره تماس 1888 اطلاع‌رسانی کنند تا موضوع پیگیری شود.