۱۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۱
در برنامه گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

جایگاه خبرگان از نگاه دو عضو هیات رییسه

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه منتخبان ملت در مجلس خبرگان از دولت انتظار دارند توصیه‌های 15 گانه رهبر معظم انقلاب را مبنای حرکتی خود قرار دهند گفت: مجلس خبرگان دستاورد عظيم اسلام است.
کد خبر : ۱۹۴۶۷۳
صراط: شانزدهمین اجلاس خبرگان رهبری شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور آیت‌الله "قربانعلی درّی نجف آبادی" عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری و حجت‌الاسلام والمسلمین "سیدابراهیم رئیسی" عضو هیات رئیسه خبرگان رهبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
آیت‌الله درّی نجف آبادی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه جایگاه مجلس خبرگان رهبری را چگونه توصیف می‌کنید گفت: انقلاب اسلامی ثمره زحمات حضرت امام، شهدا و تحمل مشقت‌ها از سوی علماست.
 
**مجلس خبرگان دستاورد عظيم اسلام است

وی جایگاه این نهاد برجسته را ممتاز و منحصر به فرد دانست و افزود: مجلس خبرگان و ولایت فقیه دستاورد عظیمی در تاریخ اسلام و تشیع به حساب می‌آید.

 آیت‌الله درّی نجف آبادی با بیان این که ما روزی آرزو داشتیم به غدیر جامه عمل بپوشانیم و حکومت تشکیل دهیم ادامه داد: هشتاد و شش نفر از شخصیت‌های ممتاز نظام اسلامی در این مجلس با تبادل فکری و اندیشه‌ها در جهت آرمانهای انقلاب اسلامی درباره مطالبی که باید به مردم گفته شود به جمع بندی می‌رسند.  
 
عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: در اجلاس شانزدهم دوره چهارم مجلس خبرگان شانزده نفر از اعضاء صحبت کردند و در پایان آن بیانیه‌ای 10 بندی صادر شد.
 
 **امکان افزایش تعداد نمایندگان مجلس خبرگان وجود دارد

آیت‌الله دری نجف آبادی  با اشاره به اینکه، در آینده بر حسب رشد جمعیت کشور اگر بر تعداد جمعیت استان‌ها اضافه شد نمایندگان آنان نیز بیشتر خواهند بود خاطرنشان کرد: حضور سران برجسته نظام، شخصیت‌های برجسته حوزوی و نمایندگان ولی فقیه در مجلس خبرگان رهبری نشان دهنده جایگاه برجسته آن است.
 
 وی با بیان اینکه، در این گونه اجلاس‌ها درباره مسائل مختلف کشور بحث و تبادل نظر می‌شود افزود:  مجلس خبرگان رهبری هر سال دو اجلاسیه برگزار می کند.
 
عضو هیات رئیسه خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه، نمایندگان در پایان اجلاس خدمت رهبر معظم انقلاب می‌رسند و دیدگاه‌های خود را به ایشان مطرح می‌کنند اظهار داشت: نمایندگان از رهنمودهای داهیانه ایشان بهره می‌گیرند.
 
 وی با اشاره به اینکه، دراجلاس شانزدهم نمایندگان خبرگان رهبری درباره موضوعات مختلف نطق خود را ارائه می‌کنند گفت: دبیران شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی امنیت ملی پیرامون مسائل فرهنگی، موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی به ایراد سخن می‌پردازند.
 
 آیت‌الله دری نجف آبادی ادامه داد: اگر چنین ظرفیتی در دیگر کشورهای اسلامی وجود داشت قطعا شرایط آنها دگرگون می‌شود.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این اجلاس چه مباحثی را مطرح کرده است اضافه کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی یادگار حضرت امام(ره) و مورد تایید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است.
 
 عضو هیات رئیسه خبرگان رهبری با اشاره به اینکه، در بیانیه پایانی بر ضرورت تقویت جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید شد تصریح کرد: در این اجلاس مباحث بسیار خوبی از سوی مخبر دزفولی و نمایندگان خبرگان رهبری مطرح شد.  
 
**شورای عالی انقلاب فرهنگی قرارگاه عظیم فرهنگی کشوراست

آیت‌الله دری نجف آبادی با تاکید بر اینکه، شورای عالی انقلاب فرهنگی کانون مقدس و قرارگاه عظیم فرهنگی کشور به حساب می‌آید افزود: این درباره صنایع، ابزار، روابط، فضای مجازی و رصد کردن رفتارهای فرهنگی بیگانگان اقدامات خوبی را انجام داده است.
 
وی با بیان اینکه، اعضای مجلس خبرگان در پی نتیجه فعالیت‌ها هستند ادامه داد: کاهش نرخ باروری، موضوع خانواده و رفع موانع ازدواج از دغدغه‌های فرهنگی نمایندگان این مجلس است.
 
عضو هیات رئیسه خبرگان رهبری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه، شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در جهت تحقق آرمان‌ها و اهداف والا برنامه ریزی و قانون‌گذاری کنند گفت: گزارشی که از سوی دبیر شورا ارائه شد نشان می داد عزیزان و دوستان ما در عرصه‌های مختلف برنامه ریزی و هدف گذاری خوبی داشته‌اند.
 
 **فضای مجازی به مراقبت و نظارت کافی نیاز دارد

وی با تاکید بر این که فضای مجازی نیاز به مراقبت و نظارت کافی دارد افزود: نمایندگان خبری رهبری انتظار دارند در عرصه عمل نیز شاهد آثار و برکات سیاست گذاری‌ها و برنامه ریزی‌ها باشند.
 
 عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری مهم ترین دغدغه‌های نمایندگان خبرگان رهبری را مساله سبک زندگی اسلامی، کاهش جمعیت کشور، تهدید نسل، ناهنجاری‌های اخلاقی و مسائل فرهنگی دانست و عنوان کرد: نرخ زاد و ولد باید افزایش یابد.
 
**پیامدهای کاهش جمعیت دامن گیر کشور نشود

وی با تاکید بر اینکه باید مراقب بود تا پیامدهای کاهش جمعیت دامن‌گیر کشور نشود اظهارداشت: دولت، مجلس، وزارت بهداشت و دستگاه‌های دیگر باید همت و تلاش بیشتری داشته باشند تا به اهداف مورد نظر دست یابیم.  
 
آیت‌الله دری نجف آبادی با اشاره به یکی از بندهای بیانیه پایانی اجلاسیه شانزدهم خبرگان رهبری پیرامون بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه گفت: انتظار داریم با همت بلند و مدیریت جهادی سیاست‌ها لباس عمل بپوشد و خطرات و تهدیدات نیز رصد شود چرا که دشمنان ما مشغول اقدامات سلبی هستند.  
 
عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: مقاومت مردم شریف غزه ستودنی است پس ازمردم تقاضا می کنیم برای بازسازی غزه بسیج شوند.
 
وی با بیان این که به مرجعیت، دولت و ملت عراق به خاطر پیروزی‌های به دست آمده تبریک می‌گوییم بیان کرد: داعش با جار و جنجال جلو آمدند اما انشاءالله با همت‌های بلند شرشان دفع خواهد شد زیرا داعش همچون برف پفکی است.
 
 **تیم مذاکره در مسیر چارچوب رهنمودهای رهبر انقلاب گام بردارد

آیت‌الله دری نجف آبادی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: منتخبان ملت در مجلس خبرگان رهبری  در بیانیه پایانی ضمن حمایت از تیم مذاکره کننده هسته‌ای خواستار حرکت در چارچوب رهنمودهای رهبرانقلاب شدند.
 
 **ایران از آرمان‌های خود کوتاه نمی‌آید 

وی با تاکید بر اینکه، آمریکایی‌ها بدانند ایران از آرمان‌های خود کوتاه نمی‌آید ادامه داد: آمریکا و دیگر دول زورگو نیز بدانند با تحریم کاری از پیش نخواهند برد و ملت در کنار نظام و مسؤولان ایستاده است و دست از حقوق مشروع خود برنخواهند داشت.
 
عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه انتظار خبرگان از رییس جمهور و دولت یازدهم چیست افزود: خبرگان ضمن حمایت و تشکر از زحمات دولتمردان خواستند که توصیه‌های 15 گانه رهبر معظم انقلاب را محور حرکت و فعالیت‌های خود قرار دهند.  
 
 **خبرگان رهبری تضمین کننده جمهوریت و اسلامیت نظام است

در ادامه گفتگوی ویژه خبری حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی عضو هیات رئیسه خبرگان رهبری در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون برگزاری شانزدهمین اجلاسیه خبرگان رهبری گفت: مردم مسلمان ایران اسلامی در انقلاب جمهوری اسلامی را خواستند.
 
وی با بیان این که مجلس خبرگان تضمین کننده جمهوریت و اسلامیت نظام است گفت: نظام مقدس اسلامی تمامی ارکان آن با رای مردم شکل می‌گیرد و این از افتخارات نظام اسلامی است.
 
 عضو هیات رئیسه خبرگان رهبری با بیان این که امروز لیبرال دموکراسی که گوش‌ها را کر کرده مبانی نظری قابل خدشه‌ای دارد، افزود: آن چه در عمل ابتنای به رای مردم کرده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به اینکه بسیاری از صاحب نظران و محققان جهان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را جامع می‌‌‌دانند و بهترین قانونی که توانسته بین دموکراسی، ارزش و آرمان پیوند برقرار کند قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است خاطرنشان کرد: اجلاس های دوره‌‌ای خبرگان رهبری دارای برکات فراوانی است.
 
وی گفت: بیان و طرح دغدغه های مردم از سوی نمایندگان خبرگان در عرصه‌های مختلف در این اجلاسیه‌ها انجام می‌شود.  
 
**مدل حاکمیتی ایران الگویی مناسب برای کشورهای اسلامی است

عضو هیات رئیسه خبرگان رهبری با بیان اینکه، این اجلاس‌ها رای دوباره به کفایت، مدیریت و مواضع حکیمانه رهبر معظم انقلاب است و این مساله در نطق‌های نمایندگان نیز وجود داشت ادامه داد: مدل حاکمیتی جمهوری اسلامی الگویی مناسب برای کشورهای اسلامی است.
 
وی اظهار داشت: الگوی توجه به رای مردم، تکیه بر عقلانیت می‌‌‌تواند برای جوامع دیگر الگو باشد که هم توانسته دموکراسی را نشان دهد و هم اسلامیت را داشته باشد.
 
دادستان کل کشور درادامه با اشاره به حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی در اجلاسیه خبرگان رهبری و گزارش ارائه شده بیان کرد: شمخانی دراجلاس توضیحاتی را درباره وضعیت امنیتی منطقه ارائه دادند و نمایندگان خبرگان نیز نقطه نظرات خود را بیان کردند.
 
** نظام سلطه، اسلام ناب را عامل به خطر افتادن منافع خود می‌داند

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی  افزود: نظام سلطه، اسلام ناب را عامل به خطر افتادن منافع خود می‌داند و با ایجاد گروه‌های تروریستی، اهانت به مقدسات و تقویت حاکمان وابسته به نظام سلطه تلاش می‌کند با اسلام ناب مقابله کند.
 
وی نظام سلطه را آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس و دنباله روهای آنها برشمرد و اضافه کرد: نظام سلطه برای ایجاد امنیت صهیونیست‌ها ارتش‌های برخی کشورهای اسلامی را با مسائل درونی درگیر کرده است .
 
دادستان کل کشور گفت: راهبرد نظام سلطه جایگزین کردن اسلام هراسی به جای اسلام خواهی است.
 
 حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه امتداد جریان‌های سلطه در برخی کشورهای اسلامی و منطقه نیز قابل مشاهده است و آنها نقش نیابتی آمریکا و مستکبران را دنبال می کنند اضافه کرد: ایجاد گروه‌های تروریستی و تکفیری و تجهیز آنها را نقشه استکبار برای تفرقه در جهان اسلام است و اهانت به مقدسات مذاهب اسلامی، تقویت حکام وابسته راهبرد جدی نظام سلطه برای برخورد با اسلام ناب بوده است.
 
عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این که نظام سلطه تلاش کرد تا پیام انقلاب اسلامی به دیگر ملل و کشورهای نرسد و توطئه‌هایی در این زمینه طراحی کردند، تصریح کرد: پرچمداری ایران اسلامی و وقوع بیداری اسلامی نتایجی در کشورهای منطقه داشت.
 
** داعش فتنه بزرگ جهان اسلام است

دادستان کل کشور گروه موسوم به داعش را فتنه بزرگی برای جهان اسلام دانست که باید با بصیرت با آن برخورد شود.

وی با بیان اینکه، اوباما بهتر از هر کس می داند داعشی‌ها نسبتی با اسلام ندارند افزود: نظام سلطه و صهیونیست‌ها دنبال مشابه‌سازی با آن چیزی هستند که در مورد انقلاب اسلامی اتفاق افتاد، ابتدا جریانی را به نام اسلام ایجاد کردند تا با شعارهای مقدس افراد جاهل را جذب کنند.
 
 حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: اوباما بهتر از هر کسی می‌‌داند داعش هیچ نسبتی با اسلام ندارد، کدام مذهب اسلامی اهانت به انبیای الهی را می‌‌دهند؟ کدام مذهب اسلامی کودک کشی، سربریدن‌ها، قتل و غارت را مجاز می‌داند؟
 
 وی با بیان اینکه، جنایت‌هایی که در پوشش و نام به ظاهر اسلامی صورت می‌‌‌‌گیرد بی سابقه است زیرا آنها بویی از اسلام نبرده‌اند تصریح کرد: : جنس کار داعشی‌ها کار صهیونیستی است، خوشبختانه به تدریج مردم مسلمان آگاه می‌شوند.  
 
عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری مشغول کردن ارتش‌های اسلامی به وضعیت داخلی خودشان و انحراف از صهیونیست‌ها را توطئه استکبار دانست و گفت: اسلام هراسی را راهبرد نظام سلطه و صهیونیست‌ها است به طوری که متاسفانه این جریان در سوریه، عراق و دیگر کشورها برای متوقف کردن حرکت بیداری اسلامی و تبدیل اسلام خواهی به اسلام هراسی در بین ملت‌ها ایجاد شده است.
 
 **حقانیت جمهوری اسلامی ثابت شده است

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که حقانیت جمهوری اسلامی ثابت شده است ادامه داد: این مسائل فتنه بزرگی است که باید با آن با بصیرت برخورد کرد و دست صهیونیست‌ها را پشت آن دید و با آن مقابله کرد.
 
 وی وحدت را راهبرد اصلی امت اسلام برای مقابله با دشمنان دانست و عنوان کرد: هر کس امروز بداند یا نداند بخواهد یا نخواهد، اگر جمله‌ای و یا کاری بکند که در بین مسلمانان ایجاد اختلاف شود در مسیر دشمنان حرکت کرده است.
 
عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری یادآورشد: به خواسته خدا داعش در سوریه به جایی نرسیدند و یک حزب‌الله دیگر در این کشور شکل گرفت و همچنین در عراق نیز به اهداف خود نخواهند رسید و تحقق این مساله نیز در گرو بیداری و هوشیاری مسلمانان است.
 
 وی اضافه کرد: البته امروز با هدایت‌های مرجعیت این هوشیاری و بیداری در عراق شکل گرفته و دشمنان و تکفیری‌ها به اهداف خود نخواهند رسید.