۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۹

صعود به قله فناوری به سبک برزیلی‌ها

هرچند میزان دسترسی مردم برزیل به اینترنت معمولی کم است ولی درمقابل، به دلیل توجه فراوان مردم این کشور به گوشی‌های هوشمند، بازار اپ و اینترنت تلفن همراه رونق گرفته است.
کد خبر : ۱۹۱۴۱۰
صراط: فناوری این روزها فقیر و غنی نمی‌شناسد و تلاش می‌کند به هر طریقی که هست راهش را به گوشه و کنار جهان باز کند. هرچند سرعت رشد و توسعه آن با ثروت کشور و توسعه‌یافتگی آنها نسبتی مستقیم دارد. یکی از کشورهایی که به تازگی وارد گود رقابت حوزه صنعت IT شده، برزیل است؛ کشوری که به یمن برگزاری مسابقات جام جهانی تلاش‌های زیادی برای توسعه زیرساخت‌های اینترنت و فناوری داشت تا بتواند برای هزاران توریستی که از کشورهای توسعه یافته راهی این خطه شده بودند پاسخ فناورانه مناسبی داشته باشد؛ اینترنت وای فای، کیوسک‌هایی مجهز به صفحات نمایشگر لمسی و... بخشی از تجهیزات ایجاد شده در گوشه و کنار این کشور بود که قبلاًً در برزیل چندان به آن توجهی نمی‌شد ولی با میزبانی این واقعه جهانی، فناوری و تکنولوژی در سطحی گسترده در اختیار مردم قرار گرفت هرچند همچنان از برخی کشورهای توسعه یافته قدری عقب‌ است. این مسابقات با همه تلخی و شیرینی‌هایش به پایان رسید ولی یک چیز مسلم است که این واقعه جهانی، انتظارات مردم برزیل را در حوزه IT بالا برده است و همه چیز دست به دست هم داده تا بخش‌های مختلف این صنعت با تحول مواجه شود.


ارزش یک میلیارد دلاری سرویس‌های ابری برزیل


با افزایش توجه دولت برزیل به زیرساخت‌های اینترنت و فناوری، بازار سرویس‌های ابری این کشور که در سال 2013 حدود 8/328 میلیون دلار ارزش داشت، روندی رو به رشد یافت و با توجه به این روند، محاسبات شرکت
Frost & Sullivan که با بیش از 40دفتر در سراسر جهان و تحلیلگران حوزه IT فعالیت می‌کند نشان می‌دهد ارزش این سرویس‌ها تا سال 2017 به 11/1 میلیارد دلار خواهد رسید. شرکت‌های تجاری کوچک و متوسط در برزیل بسیار نگران هک شدن اطلاعات خود هستند و به این سرویس‌های ابری روی خوشی نشان داده اند. نگرانی مردم برزیل از دسترسی سرویس‌های اطلاعاتی به ایمیل و... همچنین هک شدن حساب‌های بانکی، اطلاعات علمی‌و تحقیقاتی و... زمانی به اوج رسید که خبر از شنود آژانس امنیت ملی امریکا به گوش رسید. پس از افشای دسترسی امریکا به اطلاعات دولت و مردم برزیل، ایجاد و تأسیس دیتاسنترهایی مستقل برای نگهداری اطلاعات در دستور کار قرار گرفت تا از میزان نظارت امریکا کاسته شود هرچند حالا دیگر سرویس‌های ابری می‌توانند نیاز این کشور به دیتاسنترهای معمولی را برطرف کنند. از شرکت‌هایی که در ارائه خدمات سرویس‌های ابری در برزیل فعالیت دارند می‌توان به مایکروسافت اشاره کرد که پلتفرم Azure را ارائه داده است تا در ذخیره و نگهداری اطلاعات دولتی و شخصی مردم نقش داشته باشد.GoDaddy نیز یک شرکت دیگر است که در ارائه این سرویس‌های ابری به مردم برزیل کمک می‌کند.


نقش پررنگ فناوری در انتخابات برزیل


بعد از مسابقات جام جهانی، ماراتن نفسگیر دیگری در برزیل در راه است تا مردم سرنوشت و آینده کشور خود را رقم بزنند؛ ماراتنی که بین چند رقیب انتخاباتی سرسخت، بر سر کرسی ریاست جمهوری برزیل درمی‌گیرد و هریک تلاش می‌کنند تا دیگری را از میدان به در کنند. درحالی که تنها 2 ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برزیل در اکتبر 2014 باقی مانده است، «دیلما روسف» رئیس‌جمهور فعلی و کاندیدای مطرح ریاست جمهوری دور آینده، از انتظارات مردم و علاقه آنها به اینترنت و فناوری‌های مدرن، بیشترین بهره را برده و آن را کانون برنامه‌های تبلیغاتی خود قرار داده است.این نخستین بار در تاریخ برزیل است که یک کاندیدا، بخش اعظم سخنرانی‌های کمپین‌های انتخاباتی خود را به تعهدش برای اجرای برنامه‌های مرتبط با اینترنت و تکنولوژی اختصاص می‌دهد.


وی متعهد شده است در صورتی که برای بار دوم کرسی ریاست جمهوری را از آن خود کند، درقالب برنامه «پهنای باند برای همه، به زبان پرتغالی» تلاش ‌کند تا اینترنت ارزان تر و پرسرعت‌تری را در اختیار همه کسانی قرار دهد که تاکنون به دلیل فقرمالی، با این تکنولوژی بیگانه بوده‌اند. روسف می‌گوید: با اجرای این برنامه علاوه بر اتصال مناطق محروم برزیل به اینترنت و دنیای تکنولوژی، تلاش داریم تا زیرساخت‌های فیبر نوری را نیز در این کشور بالاتر ببریم تا در نتیجه، شاهد سرعت بالاتر اینترنت باشیم چون معتقدیم اینترنت نه تنها وسیله ای برای حضور مردم در عرصه‌های اجتماعی است بلکه ابزاری مهم و کارآمد برای تحصیل محسوب می‌شود و می‌تواند برای مردم فرصتی مهیا کند تا هم بر کار دولت نظارت داشته و هم در تصمیم‌گیری‌های آن شرکت کنند. وی درحالی این وعده‌ها را می‌دهد که تنها 43درصد خانه‌های برزیل یعنی 27میلیون خانه به اینترنت با پهنای باند دسترسی دارند و از نظر پراکندگی جغرافیایی نیز بیش از نیمی‌از این کاربران معادل 51 درصد آنها در شهرهای ثروتمند برزیل یعنی سائوپالو و ریودوژانریو سکونت دارند پس مناطق فقیرتر این کشور سهم چندانی از اینترنت و فناوری ندارند. توجیه دولت برزیل برای کمبود اینترنت پرسرعت در این کشور، بهای بالای سرویس و خدمات اینترنت و پهنای باند است و گفته می‌شود دولت از طریق ایجاد زیرساخت‌هایی همچون کابل زیردریایی، قرار است برزیل را به اروپا متصل کند چون برزیل و اتحادیه اروپا، درقبال اطلاعات شخصی و نگهداری از آن، موضع مشترکی دارند. بزرگ‌ترین ملت امریکای جنوبی همچنین به دنبال ساخت کابل زیردریاست تا این کشور را به اروپا متصل کند چون برزیل و اتحادیه اروپا موضع مشترکی در قبال اطلاعات شخصی و نگهداری از آن دارند. این کابل زیردریایی، می‌تواند بهای اینترنت را تا حد زیادی کم کند تا تعداد بیشتری از مردم بتوانند به فناوری دسترسی داشته باشند. ساخت این کابل زیردریایی با هزینه 185میلیون دلار از جولای سال جاری آغاز شد و انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک تعداد کاربران اینترنت برزیل را حداقل 15درصد  افزایش دهد.


رونق بازار اپ در برزیل


حال و هوای انتخابات برزیل تنها در مبحث اینترنت،داغ نیست و سازندگان اپ‌های گوشی‌های هوشمند را نیز وارد عرصه کرده است. از آنجا که بجز انتخابات ریاست جمهوری در اکتبر، انتخابات کنگره ملی، فرمانداران و همچنین قوه مقننه نیز در راه است و در این رقابت‌ها 24 هزار نفر رقابت خواهند داشت، پس سازندگان اپ‌ها هم تلاش کرده‌اند تا از این موضوع بهره ببرند. پس از مسابقات جام جهانی، 3 اپ گوشی همراه که با گوشی‌های اندرویدی، ویندوزفون و iOS  کار می‌کنند، راهی بازار شده است تا مردم بتوانند با کمک آن، از کاندیداها و سوابق آنها اطلاعاتی کسب کرده و همچنین در روزهای انتخابات، نتایج انتخابات را لحظه به لحظه و بی‌درنگ اطلاع‌رسانی کند.


هرچند میزان دسترسی مردم برزیل به اینترنت معمولی کم است ولی درمقابل، به دلیل توجه فراوان مردم این کشور به گوشی‌های هوشمند، بازار اپ و اینترنت تلفن همراه رونق گرفته است. از ماه مه 2013 تا ماه مه 2014 تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند در برزیل از 53 درصد به 76درصد رسیده است و تا پایان سال 2014 پیش‌بینی می‌شود30درصد رشد در فروش تلفن‌های هوشمند داشته باشیم درحالی که فروش گوشی‌های معمولی 44درصد کاهش می‌یابد. توسعه اپراتور نسل چهارم 4G در برزیل برای برگزاری مسابقات جام جهانی، تأثیری مثبت در این رشد داشته است و در حال حاضر5/52 میلیون نفر معادل 31درصد برزیلی‌های بالای 10 سال از طریق گوشی هوشمند به اینترنت دسترسی دارند در حالی که این رقم در سال 2011معادل15درصد بود.


رشد تکنولوژی در بانک‌های برزیل


توسعه تکنولوژی در بانکداری این کشور نیز تأثیری ویژه داشته است. با توجه به استقبال مردم و تغییر رویکرد آنها به فناوری، هزینه‌های فراوانی در بخش صنعت IT و تأمین امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شده است طوری که حدود 40درصد هزینه حوزه IT در سال جاری به بانکداری و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز آن تعلق گرفت که این رقم به 2/9 میلیارد دلار رسید. حالا دیگر بانک‌های زیادی را در شهرهای بزرگ برزیل می‌بینیم که به دستگاه‌های خودپرداز(ATM) بیومتریک مجهز هستند تا میزان سرقت اطلاعات بانکی و... در این کشور کاهش یابد. معاملات بانکی از طریق تلفن همراه نیز روند رو به رشد مناسبی را آغاز کرده و امید می‌رود بخش عظیمی از تبادل پولی این کشور در آینده از طریق تلفن‌های هوشمند انجام شود. به هرحال این سیر رو به رشد می‌تواند آینده‌ای موفق برای برزیل رقم بزند و پاسخی مناسب به کسانی باشد که به سرمایه‌گذاری‌های این کشور برای میزبانی مسابقات جام جهانی معترض بودند.

منبع: ایران
برچسب ها: صراط علمی فناوری