۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۵

استقلال و پرسپولیس امسال خصوصی می‌شوند؟

هر چند در فهرست واگذاریهای امسال سازمان خصوصی سازی باز هم واگذاری سهام دو باشگاه فرهنگی و ورزشی استقلال و پرسپولیس جا خوش کرده است اما کارشناسان فوتبالی معتقدند "خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس امسال هم اتفاق نمی‌افتد".
کد خبر : ۱۸۶۱۰۰
صراط: اما کشتی‌گیری که می‌خواهد حریف بد بدن و چغر خود را این بار در لباس فوتبال ضربه فنی کند مخالفینی دارد که معتقدند خادم یکی از ورزشکاران و قهرمانان خوب و با ارزش کشور در ورزش کشتی است که در سطح مدیریت و نیز نمایندگی مجلس اقدامات خوبی داشته، اما از دانش و تجربه لازم در زمینه فوتبال برخوردار نیست.
با این حال و پس از این انتخاب، بلافاصله جلسات گوناگون خادم با مدیران فوتبالی بویژه روسای این دو تیم بارها برگزار شد و پوری حسینی، رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی هم از جدیت کار قیمت‌گذاری برند باشگاه های استقلال و پرسپولیس خبر داد و گفت این اقدام به صورت کاملا جدی در دستور کار ما قرار دارد و امیدواریم تا 20 فروردین سال 93 این دو باشگاه را واگذار کنیم تا به تعطیلات پایان فصل و جام جهانی نکشد.
از سوی دیگر با اعلام خبر قرار گرفتن موضوع تعیین نحوه و روش واگذاری این دو تیم در جلسه روز دهم اسفند سال گذشته هیات واگذاری نیز بارقه‌های امید واگذاری استقلال و پرسپولیس پررنگ‌تر شد، اما خارج شدن موضوع عرضه سهام سرخابی از دستور کار هیات واگذاری آب سردی بود بر واگذاری دو تیم استقلال و پرسپولیس.
پس از آن هم پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی ‌سازی برای واگذاری دو تیم سرخابی پیش‌شرط‌ گذاشت و گفت: در واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس دو موضوع مطرح است که سازمان خصوصی سازی در مورد آنها از هیات وزیران خواستار تعیین تکلیف است. موضوع اول انتقال دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از گروه دو به گروه یک واگذاریهاست که بر اساس قانون اصل 44 باید 100 درصد سهام شرکتهای گروه یک به بخش خصوصی واگذار شود، اما در گروه دو، 80 درصد سهام به بخش خصوصی واگذار می شود و 20 درصد باقیمانده نزد دولت می‌ماند.
وی با اشاره به این که هیات واگذاری علاقه‌‌مند به واگذاری 100 درصد سهام این دو باشگاه است تاکید کرد: این اتفاق نیازمند مصوبه هیات واگذاری است و انتقال این دو شرکت از گروه دو به گروه یک واگذاریها از اختیارات هیات وزیران بوده و از عهده سازمان خصوصی‌سازی خارج است.
پوری‌حسینی در مورد موضوع دوم نیز گفت: پیش‌تر عنوان شده بوده که دو ورزشگاه مرغوبکار و درفشی‌فر به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس واگذار شده اما این موضوع در دفاتر این دو تیم عمل نشده است که باید در این خصوص نیز شفاف‌سازی شود.
اما اعلام این خبر توسط رئیس سازمان خصوصی‌سازی کافی بود تا امیررضا خادم به عنوان نماینده تام‌الاختیار وزیر ورزش و جوانان در امر واگذاری دو تیم سرخابی دست به افشاگری علیه سازمان خصوصی سازی بزند و بگوید این سازمان مانع اصلی واگذاری سرخابی است.
با این حال، تقویم روزهای پایانی سال 92 و روزهای آغازین سال 93 پی‌درپی ورق خورد و به 20 فروردین رسید؛ روزی که آخرین وعده واگذاری دو تیم پرحاشیه استقلال و پرسپولیس را نشان می‌داد و با گذر آن، هم بازیهای لیگ برتر به پایان رسید و هم به ایستگاه جام جهانی رسیدیم.
از نگاهی دیگر هر چند در فهرست واگذاریهای امسال سازمان خصوصی سازی باز هم واگذاری سهام دو باشگاه فرهنگی و ورزشی استقلال و پرسپولیس جا خوش کرده است اما کارشناسان فوتبالی معتقدند "خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس امسال هم اتفاق نمی‌افتد"؛ چرا که به باور مشاور عالی اتحادیه فوتبال در امر خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس، یکی از موارد مورد توجه در بحث واگذاری این دو باشگاه این است که خصوصی‌سازی دو تیم سرخابی زوایای پنهانی از جمله عدم شفافیت صورتهای مالی و دارایی‌ها دارد و نقشه راه شفافی نیز در این زمینه وجود ندارد.
همچنین واگذاری سهام این دو باشگاه زمانی عملی می‌شود که مواردی چون درآمدزایی و قانون کپی رایت در خصوص برند این دو تیم اتفاق بیفتد و موضوعاتی از جمله بلیط فروشی به عنوان فرهنگ حمایت از باشگاه به تیم ها تعلق بگیرد و یکی از نکات قابل توجه در مسیر خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس این است که این دو باشگاه در شرایط فوتبالی غیراقتصادی در حال فعالیت هستند و کسی که این دو تیم را خریداری می‌کند باید توانایی این را داشته باشد که بدون کمک دولت و از طریق درآمدزایی این دو باشگاه را مدیریت کنند.
با این حال این روزها نه خبری از تشکیل جلسه برای واگذاری استقلال و پرسپولیس است و نه مدیری که وعده واگذاری این دو تیم پرطرفدار را دهد؛ هر چند که در چند هفته گذشته یکی از نمایندگان مجلس نهم از قرار گرفتن موضوع واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس دستور کار کمیسیون فرهنگی مجلس خبر داد و گفته بود با توجه به ضرورت اجرای واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی، وزارت ورزش خواستار این واگذاری شده است.
به گفته سید علی طاهری، با توجه به نامه‌ای که از سوی وزارت ورزش و جوانان به دستش رسیده است سیدرمضان شجاعی کیاسری از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس برای بررسی موضوع واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی انتخاب شد و بر این اساس باز هم همه چیز به برگزاری جلسه ختم شد.
اما حالا که مسابقات جام جهانی به فینال نزدیک شده است و لیگ برتر نیز در آستانه برگزاری قرار گرفته، چه خوب است تا تب فوتبال فروکش نکرده مجلس با استفاده از ابزارهای قانونی و نظارتی خود، واگذاری این دو تیم و حضور بخش خصوصی در ورزش را به طور جدی پیگیر باشد؛ چرا که طبق قانون سیاستهای کلی اصل 44 امسال سال پایانی خصوصی سازی است و تا پایان سال 93 تنها 8 ماه باقی مانده است.
منبع: تسنیم