۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۷

نگرانی از شیوع کرونا در ماه رمضانی

سازمان بهداشت جهانی از شیوع کرونا در مراسم حج رمضانی ابراز نگرانی کرد.
کد خبر : ۱۸۲۷۴۶
صراط: شیوع ویروس تنفسی کرونا در خاورمیانه همچنان برای بهداشت منطقه خطر مهمی محسوب می‌شود، به ویژه اینکه با نزدیک شدن به ماه رمضان موسوم حج عمره احتمال افزایش تعداد عمره‌گزاران در این مدت کوتاه بیشتر می‌شود؛ هرچند از سرعت ابتلاها در عربستان کاسته شده است.

تاکنون ابتلای بیش از 800 نفر به این ویروس در کشور عربستان گزارش شده که در همه موارد عوارضی چون سرفه‌های شدید، تب‌ و التهاب ریه‌ها مشاهده شده است. این ویروس به کشورهای همسایه عربستان انتقال یافته است، البته موارد نادری هم در اروپا‌، آسیا و آمریکا گزارش شده و تاکنون بیش از 315 نفر در جهان از عوارض این بیماری فوت شده‌اند.

به گزارش رویترز، در بیانیه‌ای که از سوی سازمان بهداشت جهانی پس از ششمین نشست کمیته اضطراری ویژه ویروس کرونا صادر شد‌، آمده است: در حال حاضر از سرعت بالای انتقال بیماری که عربستان درماه آوریل شاهد آن بود کاسته شده و می‌توان گفت، در حال حاضر عاملی برای انتقال این بیماری در جوامع شهری وجود ندارد و تمامی اقدامات پیشگیرانه انجام و وضعیت بهداشتی در دست کنترل است.

سازمان بهداشت جهانی با تاکید بر اهمیت توجه به این موضوع اعلام کرد: این ویروس به ویژه با افزایش سفرهای حج و عمره همچنان عامل ایجاد نگرانی است.

در ادامه این بیانیه آمده است: کمیته اضطراری بهداشت جهانی در این نشست به این نتیجه رسید که شرایط اعلام حالت فوق‌العاده بهداشت عمومی در سطح بین‌المللی تاکنون وجود نداشته است.

پایگاه‌های بهداشت جهانی‌ حالت اضطراری را به دلیل ترس از بیماری زمانی اعلام می‌کنند که آن بیماری یک حالت غیرطبیعی و خطرناک برای کشورهای دیگر عضو در سازمان ایجاد کند و امکان گسترس بیماری در آن سوی مرزهای کشور وجود داشته باشد.

کیجی فوکودا معاون مدیر امور حفظ امنیت بهداشتی سازمان بهداشت جهانی گفت: کمیته اضطراری از کشورهای در معرض خطر شیوع بیماری به ویژه کشورهای آفریقایی خواست پیش از مراسم عمره رمضان و موسم حج گام‌های مثبتی در راستای معرفی بیماری‌، عوارض آن و راه‌های حفظ بهداشت فردی بردارد.

«دیوید هیمن»، استاد بیماری‌های سرایتی دانشکده بهداشت و پزشکی لندن و یکی از منتقدان بزرگ عربستان در زمینه مقابله با ویروس گفت: بسیار تاسف برانگیز است که مردم هنوز هم به این ویروس مبتلا می‌شوند و برخی حتی پس از دو سال از کشف این ویروس و شناخت کامل بیماری‌، در اثر آن می‌میرند.

در همین راستا سازمان بهداشت جهانی و کارشناسان بهداشت عمومی این سازمان انتقادات گسترده‌ای را در خصوص عدم اجرای اقدامات پیشگیرانه و کنترل بیماری در فضاهای درمانی و بیمارستان‌ها متوجه عربستان کرده‌اند. این ضعف عملکرد باعث شیوع پنهان ویروس تا مدت‌ها ویروس در میان کارکنان بیمارستان‌ها شده است.
منبع: ایسنا