۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۷

ایران چهار دوره جام جهانی از ۱۹۷۸ تا ۲۰۱۴ را چگونه آغاز کرد؟

تيم ملي براي نخستين بار در تاريخ حضور در جام جهاني کار را با شکست آغاز نکرد.
کد خبر : ۱۸۲۵۴۷
صراط: تيم ملي براي نخستين بار در تاريخ حضور در جام جهاني کار را با شکست آغاز نکرد.

تيم ملي ايران در چهارمين حضور خود در ادوار جام جهاني بامداد امروز مقابل نيجريه، استارت کار در جام جهاني برزيل را با تساوي زد.

اين تساوي از چند جهت حائز اهميت بود. ابتدا اينکه طي 3 دوره حضور، تيم ملي همواره بازي‌هاي اول خود را با شکست آغاز کرده بود و اين بار موفق شد طلسم شکني کرده و در ديدار اول مرحله مقدماتي امتياز کسب کند. البته شاگردان کي‌روش اولين تيم‌ آسيايي بودند که توانستند در برزيل امتياز کسب کنند.

با اين حال چند رکورد منفي نيز در اين ديدار به ثبت رسيد از جمله نخستين ديدار جام جهاني 2014 که هيچ گلي در آن رد و بدل نشد تا به اين ترتيب ميانگين تعدادگل‌هاي جام جهاني که البته در حد قابل قبولي نيز بود، به اين ترتيب کاهش پيدا کند.

بازي دفاعي و محتاطانه دو تيم نيز حوصله تماشاگران و رسانه‌ها را سر برده و همين موضوع انتقادات بسياري را نيز به همراه داشت.

در زير قصد داريم ديدارهاي اول تيم ملي ايران در جام‌‌هاي جهاني را بررسي کنيم.

**جام جهاني 1978 آرژانتين:

تيم ملي ايران نخستين ديدار خود در تاريخ حضور خود در جام‌هاي جهاني را مقابل هلند آغاز کرد. پيش‌بيني اين شکست با توجه به شرايط آن روزهاي تيم ملي تقريبا محتمل بود و در نهايت هم اين اتفاق افتاد.

جمعه 13 خرداد 1357

هلند 3 - ايران صفر

ترکيب ايران:

ناصر حجازي - آندرانيک اسکندريان - نصرالله عبداللهي - حسن نظري - حسن نايب آقا - حسين کازراني - علي پروين (کاپيتان) ابراهيم قاسمپور - محمد صادقي - غفور جهاني - حسين فرکي - (از دقيقه 60 حسن روشن)

مربي: حشمت مهاجراني

**جام جهاني 1998 فرانسه:

تيم ملي ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي پس از 20 سال دوباره به جام جهاني رسيد. تيم ملي ايران براي اين رقابت‌ها نيز مشکلات زيادي را متحمل شد و عجيب اينکه در آستانه اين رقابت‌ها کادرفني تيم ملي نيز دستخوش تغيير شد. با شرايطي که در آن زمان براي تيم ملي به وجود آمد و ظهور قدرتي مانند يوگسلاوي، کارشناسان را نسبت به ديدار اول تيم ملي در جام جهاني فرانسه، نا اميد کرده بود. در نهايت تيم ملي جام جهاني 98 را هم با شکست آغاز کرد.

جمعه 18 خرداد 1377

ايران صفر - يوگوسلاوي يک

ترکيب ايران:

نيما نکيسا - نادر محمد خاني - مهدي پاشازاده - محمد خاکپور -جواد زرينچه - حميد استيلي - مهرداد ميناوند - کريم باقري - مهدي مهدوي کيا - خداداد عزيزي - علي دايي)

مربي: جلال طالبي

**جام جهاني 2006 آلمان

تيم ملي ايران بعد از يک دوره غيبت در سال 2006 دوباره به جام جهاني رسيد که ميزبان آن کشور آلمان بود. براي تدارک حضور در اين جام جهاني نيز شرايط بهتر از دو دوره قبل حضور نبود و تيم ملي در اين دوره نيز زير نظر برانکو تنها به برگزاري يک کمپ آمادگي در اتريش اکتفا کرد که با اين وضعيت پيش‌بيني شکست مقابل مکزيک نيز خارج از ذهن نبود.

تيم ملي در ديدار مقابل مکزيک مقاومت خوبي داشت و با تساوي يک بر يک به رختکن رفت اما در نيمه دوم مکزيک با يک بازي برتر سرنوشت دو جام جهاني قبلي را بر سر ايران آورد تا باز هم با شکست کار را آغاز کنيم.

شنبه 21 خرداد 1385

ايران يک - مکزيک 3

گل ايران: يحيي گل محمدي دقيقه 43

ترکيب ايران:

ابراهيم ميرزاپور - حسين کعبي - يحيي گل محمدي - رحمان رضايي - محمد نصرتي - مهدي مهدوي کيا - جواد نکونام - علي کريمي - آندرانيک تيموريان - وحيد هاشميان - علي دايي

مربي: برانکو ايوانکويچ

**جام جهاني 2014 برزيل

تيم ملي ايران براي حضور در برزيل اما يک سرمربي بزرگ را روي نيمکت داشت؛ سرمربي به نام کي‌روش که همين حضور اميدواري زيادي را نزد هواداران ايراني به وجود آورده بود.

کي‌روش از مدت‌ها قبل برنامه‌هاي خاصي را براي حضور آبرومند تيم ملي در جام جهاني تدارک ديده بود که البته خيلي از آنها روي کاغذ ماند و هيچگاه اجرايي نشد، با اين حال کي‌روش سعي کرد علي رغم ناملايمات و کارشکني‌ها، برنامه‌هايش را پيش برده و توانست در نهايت با کار کردن سفت و سخت روي بدن‌هاي بازيکنان و ايجاد تمرکز لازم براي حضور در بزرگ ترين آوردگاه فوتبالي جهان، نخستين امتياز در اولين ديدار در ادوار جام جهاني را به حساب تيم ملي واريز کند.

در نهايت تيم ملي ديشب با ارائه يک بازي منطقي و گرفتن فضا از حريف قدرتمند آفريقايي، به اهداف خود از اولين ديدار رسيده و به اين ترتيب در جام جهاني ظلسم شکني کند.

دوشنبه 26 خرداد 1393

ايران صفر - نيجريه صفر

ترکيب ايران:

عليرضا حقيقي - سيدجلال حسيني - اميرحسين صادقي - پژمان منتظري - خسرو حيدري - مهرداد پولادي - آندرانيک تيموريان - جواد نکونام - احسان حاج صفي - اشکان دژاگه - رضا قوچان نژاد

سرمربي: کارلوس کي‌روش

برای مشاهده صفحه ویژه جام جهانی صراط، اینجا کلیک کنید.
منبع: فارس
خبر فوری

همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند