۱۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۸

خداحافظی علی معلم با شعر و شاعری

علی معلم دامغانی در مراسم اختتامیه شعر فجر گفت: بنده در سلسله اهل شعر خدمت می‌کنم، اما امروز سرزمین ما مملو از شاعران جوانی است که فرصت از آن آنان است، بنده از این رو با دنیای شعر خداحافظی می‌کنم.
کد خبر : ۱۷۷۵۵
به گزارش صراط نیوز به نقل از فارس آیین پایانی پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر دقایقی پیش با حضور دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور و سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت به پایان رسید.
در این مراسم که با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شد، بزرگانی چون؛ حجت‌الاسلام محمد مهدی محمدی گلپایگانی، علی معلم دامغانی، حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، بهمن دری، مجید حمیدزاده و تنی چند از شاعران داخلی و خارجی حضور داشتند.

در آیین پایانی پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر پس از ارائه گزارش طالبیان، استاد مشفق کاشانی غزلی در مورد انقلاب اسلامی و حضرت مهدی (عج) برای حاضران خواند.
پس از وی یکی از شاعران کشور ازبکستان با نام "جعفرترمذی " به روی سن آمده و قطعاتی را درباره سرزمین‌فارسی زبانان برای میهمانان قرائت کرد.

 

* علی معلم از عرصه شعر خداحافظی کرد

اما از نکات جالب این آیین پایانی سخنان علی معلم دامغانی رئیس فرهنگستان هنر بود که همگان را شوکه کرد، دامغانی در سخنان خود که پس از قرائت شعرش صورت گرفت، عنوان کرد: شاید شاعران در روزگاری سخنانی می‌گفتند که به وقت خود زیاده‌گویی بود، اما تاریخ نشان داد بسیاری از رویاهای آنان تعبیر شده است؛ اما بنده باور دارم وعده خداوند تعالی را درباره مردی و مردانگی شجاعانی که در این سرزمین هستند؛ محقق خواهد شد، حکمت رهبرفرزانه انقلاب و ریاست جمهوری اسلامی ایران را که از زبان دیگران فجر همه ایرانیان است؛ اما در این سرزمین حتی یک قلم هم هنوز از کرامت او دفاع شایسته‌ای که باید، نکرده است.
وی افزود: سالیان درازی است که بنده در سلسله اهل شعر خدمت می‌کنم، اما امروز سرزمین ما مملو از شاعران جوانی است که فرصت از آن آنان است، بنده از این رو با دنیای شعر خداحافظی می‌کنم.
وی در خاتمه این شعر را خواند و جایگاه را ترک کرد: "رفتیم و عشق را به رقیبان گذاشتیم/ رفتیم و داغ بر دل هجران گذاشتیم/ در ما نبود طاقتی سوز و گداز عشق/ این سوز و این گداز به ایشان گذاشتیم "

 

* گلپایگانی: در خاورمیانه شاهد برافراشته شدن پرچم عدالتخواهی هستیم

پس از سخنان این شاعر بزرگ کشورمان حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی، رییس دفتر مقام معظم رهبری شعری را به مردم مظلوم غزه تقدیم کرد و گفت: بنده شاعر نیستم اما گاهی چیزی تراوش کرده و آن را مکتوب می‌کنم.
وی ابراز داشت: مردم مظلوم غزه امروز زیر یوق چکمه‌های ظلم اسرائیل در رنج و سختی هستند، خوشبختانه امروز در خاورمیانه شاهد برافراشته شدن پرچم عدالتخواهی در کشورهای عربی بزرگ و اسلامی هستیم. انشاالله در آینده این راه ادامه خواهد داشت تا جای که ظلم وجود نداشته باشد.
به گفته وی، ما این امر را برای ظهور حضرت مهدی(عج) طلبعه می‌دانیم؛ چرا که در قرآن آمده، خداوند زمین را پس از مرگ زنده می‌کند و در این راستا امام صادق (ع) می‌فرمایند: خداوند متعال با عدالت زمین را زنده می‌کند پس از آنکه پر شده باشد از ظلم و جور، و این امر انشااللله به دست حجت حق حضرت مهدی (عج) محقق خواهدشد.

 

* بیگی حبیب آبادی: امیدواریم سال آینده بخش نقد، پژوهش و ترجمه به جشنواره افزوده شود

در ادامه این مراسم پرویز بیگی حبیب‌آبادی دبیر پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با ارائه سخنانی بیانیه هیات داوران را قرائت کرد اما پیش از آن گفت: شعر به عنوان هنر ملی و ثروت ملی ایران باید همواره موجب توجه خاص قرار گیرد شعر اولین هنر سرزمین من است، از دیرباز تا به امروز و به اعتبار آن از امروز تا آینده.
وی تصریح کرد: جشنواره پنجم کاملا رقابتی است و تمام سنین را شامل می‌شود، همه مضامین و قالب‌ها و حوزه‌های شعری را نیز در بر می‌گیرد.
وی با اشاره به فراخوان یادآور شد: نکته مهم در فراخوان پنجم این جشنواره اینکه در فراخوان اعلام شده کلیه شاعران با هر گرایش و سلیقه و سبک شعری می‌توانند در جشنواره حاضر باشند.
حبیب‌آبادی با تاکید بر اهداف جشنواره اضافه کرد: کشف و حمایت از استعدادهای برتر در حوزه شعر، ایجاد زمینه برای آفرینش شعر به عنوان هنر و ثروت ملی این سرزمین کهن، نهادینه کردن موضوع شعر به یک دغدغه ملی، ایجاد زمینه و فضای مناسب برای تعامل و ارتقا شاعران ایران و جهان، ارج نهادن و تجلیل از شاعران پیشکسوت، ایجاد وفاق و همدلی مضاعف میان شاعران از اهداف ماست.
حبیب‌آبادی عنوان کرد: تمام تلاش ما در پیگیری این اهداف است به بخشی از آن رسیده و بخشی در آینده محقق خواهد شد.

وی با اشاره به حضور شاعران در پنجمین جشنواره شعر فجر گفت: 41 درصد از شاعران شرکت کننده را بانوان تشکیل می‌دهد این آمار نسبت به سال‌های گذشته با افزایش مواجه است و باید آگاه بود که امثال حضور شاعران بیش از 100 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
دبیر اجرایی این جشنواره بیان کرد: امسال چهره‌هایی در مراسم اختتامیه معرفی می‌شوند که حاصل کشف ما در جشنواره هستند، چهره‌های تازه شعر که تاکنون در چنین جشنواره ملی به این گستردگی عنوانی نداشته‌اند.
وی عنوان کرد : امیدواریم همانگونه که در دوره پنجم بخش سرود و ترانه به جشنواره افزوده شد، سال آینده شاهد پیوستن بخش نقد و پژوهش و ترجمه باشیم.

وی در ادامه به قرائت بیانیه هیات داوران پرداخت و گفت: ادبیات به‌ویژه شعر فارسی در طول تاریخ همواره آیینه تمام‌نمای روزگار خویش بوده، هست و خواهد بود. در عصر حاضر و به ‌ویژه در سه دهه اخیر شعر به عنوان هنر ملی ایرانیان، رساترین فریاد بوده و پژواک این صدای شریف به زلالی و زیبایی جهان افزوده است.

وی در ادامه توضیح داد: شعر فارسی تجلی‌گاه اندیشه‌ها، باورها، اعتقادات، حماسه‌ها، رشادت‌ها، ژرف‌بینی‌ها و زلال‌اندیشی ایرانیان پاک‌اندیش و یکتاپرست است و توانسته ضمن بر دوش کشیدن رسالت خطیر فرهنگ‌سازی، از کارآمدترین ابزارها در انتقال فرهنگ باشد.
بیگی حبیب‌آبادی افزود: از این روست که شعر فارسی شانی والا در نگاه اندیشمندان تاریخ داشته است و دارد. مقام رهبری نیز از شعر علاوه بر هنر ملی به عنوان ثروت ملی یاد کرده‌اند و بر گسترش آن تاکید داشته‌اند.

وی در پایان و در ادامه قرائت بیانیه هیات داوران تشریح کرد: "هیات داوران این دوره از جشنواره شعر فجر با اعتقاد راسخ به نقش چشم‌گیر شعر در فرهنگ‌سازی و انتقال فرهنگ‌ و همچنین وقوف بر این امر که داوری در چنین جشنواره‌ای تا چه حد بر جریان شعری کشور تاثیرگذار خواهد بود، با بررسی 41 هزار و 90 اثر ارسال شده به دبیرخانه جشنواره طی چهار مرحله نیمه مقدماتی، مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی در چهار حوزه، نظر نهایی خود را اعلام کرد. "
در ادامه دکتر محمود احمدی نژاد به سخنرانی پرداخت و در خاتمه تمامی برگزیدگان با رئیس جمهور عکس یادگاری گرفتند.

نظرات بینندگان
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۱ اسفند ۱۳۸۹
۰
۰
جناب اقای معلم - شاعری شغل نیست که ازش خداحافظی بکنید بلکه یک ذوق قریحه و استعداد است که نمیتوان از آن دل کند . دنیای شعر را با زمین فو تبال و یا پرده سینما و .. نمیشه مقایسه کرد این مهم در روح انسانها جای دارد پس اگر هم شما با ان خداحافضی کنید شعر از شما خداحافظی نخواهد کرد. روحتان را آزار ندهید اگر خسته اید از شغلتان کنار بگیرید.
دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۱۲ اسفند ۱۳۸۹
۰
۰
از آقای معلم بعید به نظر میرسد چنین صحبتهایی بیان فرموده اند نکنه شعر های ایشون را کسی دیگر میسروده!!!!!!!!!!