۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۴

درخواست مداخله‌جویانه سازمان‌ملل درباره زندان اوین

فدراسیون بین‌المللی جامعه حقوق‌بشر در اقدامی مداخله‌جویانه نامه‌ای به گزارشگران سازمان ملل فرستاد و از آنها خواست درباره رخدادهای اخیر بند ۳۵۰ زندان اوین وارد عمل شوند.
کد خبر : ۱۷۵۸۷۹

صراط: فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در اقدامی با ارسال نامه‌ای به گزارشگران ویژه سازمان ملل از آنها خواست در ارتباط با حمله به زندانیان بند 350 زندان اوین اقدام کنند.

براساس گزارش رادیو فردا، متن این نامه روز گذشته بر روی وب‌سایت فدراسیون مذکور قرار داده شده بود و مخاطب آن «ماینا کیای» و «خوان مندز» از گزارشگران ویژه آزادی گردهمایی مسالمت آمیز و گزارشگر ویژه شکنجه و دیگر مجازات‌های ظارمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز بودند.

این نامه که متن آن روز سه‌شنبه، نهم اردیبهشت، بر روی وب‌سایت فدراسیون یادشده منتشر شده از سوی این فدراسیون و سازمان عضو آن، جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، به آقایان ماینا کیای و خوان مندز فرستاده شده‌ است.

در این نامه ادعا شده است: بعضی از زندانیان اتاق‌های 1 و 3 بند 350، که از بازرسی‌های پیشین تجربه نامناسبی (ناپدید شدن وسایل و مواد غذایی) را داشتند خواهان آن شدند که بازرسی از اتاق‌های‌شان در حضور آنها صورت بگیرد» و این درخواست باعث حمله به آنها و ضرب و شتم آنها توسط مأموران شده‌ است.

رادیو فردا در ادامه گزارش خود اینگونه نوشت که این نامه در مورد رفتار مأموران با این زندانیان می‌افزاید: «بنابراین، این رفتار نقض حق گردهمایی مسالمت‌آمیز است که در ماده 22 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی به رسمیت شناخته شده‌ است.»

این ادعا در حالی مطرح شده است که ابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضائیه، در مورد رویدادهای بند 350 گفت: «بازرسی‌های نوبه‌ای و مستمر از درون بند زندان‌ها امری طبیعی و قانونی است زیرا به جهت برقرار امنیت درون زندان‌ها صورت می‌گیرد.»

نامه فدراسیون یادشده که از سوی «پاله ویلسون»، دفتر کمیسر عالی حقوق بشر، در ژنو، صادر شده در ادامه می‌نویسد: «خشونتی که در زندان اوین رخ داده به طور آشکار نقض حق گردهمایی مسالمت‌آمیز زندانیان اتاق‌های 1 و 3 به شمار می‌رود. در حقیقت، ضرب و شتم، اقدام به شکنجه و بدرفتاری و استفاده از سلول انفرادی در واکنش انتقام‌جویانه به حق اعتراض مسالمت‌آمیز زندانیان انجام شده‌ است.»

با اینحال، «غلامحسین محسنی اژه‌ای»، سخنگوی قوه قضائیه، نیز روز دوشنبه هشتم اردیبهشت گفت که در این بند «مشروبات الکلی» وجود داشته‌ است. این مشروبات با استفاده از میوه و وسایلی که در زندان به زندانی داده شده تهیه شده‌ است.


منبع: فارس
نظرات بینندگان
جهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۰ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
۰
۰
این دخالت نیست وظیفه است.
فکر کردین دنیا تو عصر شاه وزوزک مونده.