۰۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۰

هلال‌احمر: برای ‌امدادرسانی ‌پول ‌نداریم!

کد خبر : ۱۷۴۹۷
در حالي كه روزهاي سال 89 آخرين نفس هاي خود را مي كشند و دولت نيز لايحه بودجه سال 90 را براي بررسي و تصويب تقديم مجلس شوراي اسلامي كرده است، جمعيت هلال احمر همچنان در حال دست و پا زدن براي گرفتن بودجه امسال است.

به گزارش دادنا، طبق قانون بودجه سال 89 و وعده اي كه رييس جمهوري در اين قانون داده است، دولت موظف به اختصاص بودجه اي بالغ بر 150 ميليارد تومان به جمعيت هلال احمر است كه با گذشت 11 ماه و چند روز هنوز محقق نشده است و همين امر موجب شده كه مسئولان هلال احمر طاقتشان طاق شده و به زبان برانند.

ماجرا از جايي شروع شد كه محمود مظفر رييس سازمان امداد و نجات يكشنبه هفته جاري در جلسه مديريت بحران كشور كه با حضور وزير كشور برگزار شد حضور يافت و ضمن ارايه گزارشاتي درباره اقدامات اين سازمان در طول سال جاري، از خالي بودن انبارهاي جمعيت هلال احمر از اقلام ضروري خبر داد.

انبارها خالی شده اند

مظفر در گفت و گو با خبرنگار دادنا در اين باره گفت: متاسفانه در طول سال به دليل ماموريت هاي داخلي و خارجي جمعيت هلال احمر مانند امدادرساني به سيل زدگان پاكستاني و زلزله زدگان داخل كشور، بسياري از اقلام موجود در انبارهاي خود را صرف اين امور كرده است و اكنون انبارها خالي شده اند.

رييس سازمان امداد و نجات تصريح كرد: طبق استانداردهاي جهاني انبارهاي هلال احمر بايد همواره دو درصد آمادگي را داشته باشند اما اكنون آمادگي انبارهاي جمعيت هلال احمر به زير يك درصد رسيده است كه در صورت اختصاص بودجه 150 ميليارد توماني اين جمعيت مي توان آمادگي خود را مانند گذشته به استاندارد دو درصد برساند.

بالگردهاي جنگ جهاني دوم در جمعيت هلال احمر

اين مقام مسئول در جمعيت هلال احمر همچنين از فرسوده بودن بالگردهاي امدادي جمعيت هلال احمر خبر داد و افزود: متاسفانه اغلب بالگردهاي هلال احمر بيش از 60 سال سن دارند و برخي نيز از ايام جنگ جهاني دوم باقي مانده اند.

مظفر گفت: برخي از بالگردهاي هلال احمر نيز به دليل انجام بيش از هفت هزار و 500 ماموريت در سال جاري، نياز به تعمير و تعويض قطعات دارند كه در اين رابطه نيز با مشكل مواجه هستيم.

به گفته وي جمعيت هلال احمر هم اکنون قرارداد خريد چند بالگرد جديد را امضا كرده اما به دليل نداشتن بودجه و انتظار براي دريافت بودجه وعده داده شده از سوي دولت، تاكنون نتوانسته بالگردهاي مورد نياز خود را خريداري كند.

به گفته مظفر، بالگردي نيز كه چندي پيش در حوالي ساوه سقوط كرد اما هيچ تلفاتي نداشت، از جنس همين بالگردهاي بازمانده از جنگ جهاني دوم بوده است.

معاونت راهبردي چك امضا شده از سوي رييس جمهور را بلوكه كرده است

از سوی دیگر دبيركل جمعيت هلال احمر نيز در گفتگو با خبرنگار دادنا گفت: اين يك واقعيت است و ما تاكنون «دندان بر روي جگر» گذاشته بوديم و دم نمي زديم اما با اين وضعيت نمي توان كاري انجام داد.

ظاهر رستمي به دادنا افزود: رييس جمهوري دستور پرداخت بودجه 150 ميليارد توماني را صادر كرده است اما آقاي عزيزي (معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهوري) به دلايل نامشخص چك را بلوكه كرده اند.